Urtehagen, lenge siden sist

Nå er det en stund siden jeg sist viste dere alle urtene og sånt. Det har ikke vært overskudd til så mye, men jeg prøver å komme tilbake til rutiner. Her tar man en dag av gangen. Så noen oppskrifter blir det ikke på bloggen helt ennå, men urtene skal dere hvertfall få se.

Jeg beklager virkelig til dere som venter på nye oppskrifter, men jeg må nesten ta det når jeg orker. Setter veldig stor pris på tålmodigheten deres.

Rosmarin: altså denne her er så spesiell å se på. Jeg elsker den! Virkelig en fin urteplante som pynter opp. Det blir veldig spennende å se hvordan den blir videre i sommer.

Mynte: nå er det full fest oppi denne potta. Så alt det vi gikk igjennom for å få det til å spire, var faktisk verdt det. Om du ikke var her for hele den prosessen så kan jeg kort fortelle hvordan det gikk. Jeg sådde frø, men det begynte ikke å spire som i de andre pottene. Så jeg tok oppi flere frø, tok plastfolie over og satt den under plantelys. Plutselig var det liv i potta. Jeg er så glad for at jeg ikke ga  opp. De er jo så søte.

Oregano: jeg viste ikke at oregano var så fin. Faktisk har jeg aldri tenkt så mye på hvordan de forskjellige plantene ser ut. For jeg har brukt mest tørkede urter. Så denne ble jeg veldig positivt overrasket over hvor fin den er. Ser jo ut som en hageblomst egentlig.

Persille: denne er veldig søt. Faktisk en av de bedre, hvertfall av de største urteplantene. Denne har holdt seg best. Så persille er en av mine favoritter i urtehagen i år. Jeg gleder meg til å bruke denne i mat fremover.

Koriander: man prøver, man feiler og man prøver igjen. Det er litt sånn jeg føler med akkurat denne her. Det er fortsatt litt som er grønt, men det meste ser jo ikke bra ut. Nå har jeg ikke hatt ork til å plukke bort alt som har visnet, men det er veldig lite som lever på akkurat denne. Jeg får lese meg litt opp og se hva jeg skal gjøre. Dette er jo første gangen jeg har urtehage. Jeg kan jo ikke lære alt på en gang.

Basilikum: denne vet jeg hvorfor ikke ser så veldig pen ut. Den har fått alt for lite vann de siste dagene, men nå blir den nok glad igjen. Jeg gav den masse vann rett etter bildet ble tatt. Så nå kan den drikke og kose seg.

Gressløk: det begynner å se mer og mer ut som gressløk, men jeg lurer litt på om jeg skal potte den om. Kanskje den blitt litt blidere. Jeg tror nemlig denne kurven er litt liten. Men da må jeg finne en passende potte og det orker jeg virkelig ikke bruke energi på akkurat nå.

Dill: litt kaotisk, men den lever ennå. Og det er jo det viktigste. Men når jeg ser på de største urteplantene så har jeg egentlig mest lyst til å sette dem ned i en pallekarm eller noe. Jeg tror kanskje dem hadde likt det bedre. Mulig jeg gjør det. Hvis ikke blir det til neste år. For disse pottene er jo ikke store nok til at dem kan vokse seg større og jeg tror det er det som stopper mesteparten her.

Isbergsalat: det går egentlig helt ok her. Igjen skulle jeg ønske det var i en pallekarm eller noe. For det er nok meningen at dem skal ha mer plass. Mulig jeg kjøper sånne blomsterkasser som slangeagurkene har. Det burde gi dem nok plass.

Grønnkål: de første bladene har blitt brune, men det er jo ikke uvanlig. De aller fleste plantene vil jo miste de første bladene som kommer opp som spire. Men det viktigste er jo at de bladene som skal bli Grønnkål, er grønne og fine. Noe dem absolutt er. Dem er kjempe flotte. Nå er det bare å passe på at den får nok vann.

Om du gikk glipp av oppdateringen på grønnsakplantene, kan du klikke deg inn HER og lese hvordan det går. Og det anbefaler jeg deg å gjøre for der har det skjedd mye.

Følg bloggen på Facebook HER om du ikke vil gå glipp av urter, grønnsakplanter og mange flotte naturbilder. Jeg skal også prøve å komme med oppskrifter snart, men jeg kan desverre ikke love noe. Alt er veldig usikkert ennå, men sommeren vil komme med mange spennende overraskelser. Såpass kan jeg love dere. Så det er verdt å følge med.

Anbefaler dere også å følge Instagram HER for mange spennende oppdateringer på story. Jeg har lagd et høydepunkt med alt som er postet av plantene i år også. Så hvis du har gått glipp av noe så er det der du finner det.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg