Ny chiliplante og drivhus

Jeg har hatt litt mye med meg selv og har ikke fått postet noe særlig på bloggen i det siste, men nå er jeg tilbake med en ny planteoppdatering til dere. Og det er mye å fortelle om denne gangen. La oss ta en titt.

Chili (Padron, Basket of fire, pinata, sweet banana og vanlig rød chili): Så mange chilier som har begynt å vokse. De store er jo fra den vanlige chiliplanta, men det er også noen som er små. Jeg lurer litt på om dette er basket of fire, men jeg skal ikke si det for sikkert. Spennende er det uansett. Det er jo så utrolig mange allerede og vi er jo bare på våren ennå. Lurer på hva som skjer med disse plantene i løpet av sommeren.

Carolina Reaper: Jenta mi kom også med en chiliplante hit. Dette er jo da egentlig henne sin, men jeg tar vare på den. Så det blir veldig spennende å se hvordan denne vil bli fremover.

Snackpaprika (rød, gul og hvit): paprikaene vokser som bare det. Som dere kan se så er det allerede 2 paprikaer som har begynt å bli ganske store. Ja, hvertfall til snackpaprikaer å være. Det er spennende å se hvordan dem vokser. Og når jeg ser disse så har jeg bare mer og mer lyst på vanlig paprikaplanter til neste år. Så da har jeg noe å kjøpe inn i løpet av sommer/høst. For dette er veldig moro å holde på med.

Sitron: Det er gøy å se hvordan sitrontreet vokser også. Eller det skal hvertfall bli et sitrontre. Dette tar jo ganske lang tid, men når det begynner å bli mer som et tre så blir det jo ekstra spennende.

Mango: det tok litt tid, men her har den altså fått flere blader. Og når den først begynte å vokse, ja da ble det virkelig fart i den. Forrige helg hadde den jo bare de 4 første bladene, men nå kommer det jo 4 til. Det krever litt tålmodighet med tropiske planter, men når dem først kommer i gang så er det mye som skjer på kort tid.

Mandarin: Ja, her har vi jo et godt eksempel på hvordan det er når en tropisk plante først bestemmer seg for å vokser. Med 9 nye grener og masse fremgang siden sist helg. Altså jeg kan nesten ikke vente med å se hvor vakker dette treet kommer til å bli når grenene virkelig har strukket seg ut. Det vil bli nydelig! For nå har det jo skjedd ganske mye på den korteste grenen.

Vannmelon: den første spiren har fått et nytt blad, men det har også kommet 2 nye spirer. Forhåpentligvis klarer jeg å holde liv i disse. Men da må dem jo bli pottet om ganske snart. Noe jeg skal gjøre i løpet av neste uke. Og disse har faktisk stått ute om natten. Det var ikke helt meningen, men siden det gikk bra første natta, har jeg bare latt dem stå ute. Nå trives dem jo godt, så da kan dem jo bare stå der.

Melon malaga: nå begynner den å komme seg igjen. Den var ikke helt frisk å se på og den har fortsatt litt igjen før den blir helt bra. Men den ser bedre ut enn tidligere. Jeg har også vendt den til å stå ute og nå står den ute permanent. Så får vi vel bare se hva som skjer med den videre.

Rabarbra: denne har også kommet seg veldig. Jeg glemte den ute en natt som det var litt kjølig ute. Bladene var helt slappe, men den kom seg veldig fort. Nå har den stått ute i noen dager og den ser jo veldig bra ut. Så da er det bare å passe på at den får nok vann og varme fremover.

Tomat moneymaker: nå har blomstene kommet frem også. Ikke bare er det knopper, men dem har åpnet seg og gule blomster titter frem. Årets første tomatblomster. Hvor moro er ikke det? Nå er det bare å holde utkikk etter årets første tomater. Det blir spennende å se hvor lang tid det tar før dem stikker frem.

Store tomater: de var nesten helt visne, men nå begynner dem å våkne til live igjen. Jeg har hatt dem stående ute, akkurat som de andre tomatplantene. Og nå begynner dem å like den friske luften og den varme solen. For som dere ser så er toppen en frisk og fin grønnfarge. Så her kommer det nok til å bli bra igjen.

Pæretomatene har ikke hatt det like enkelt, men jeg har ikke mistet håpet helt ennå. Jeg oppdaterer dere så fort jeg får se noe liv fra dem, men akkurat nå ser dem ikke så bra ut. Vi får bare krysse fingrene og håpe på det beste.

Sukkererter: Her kommer det både blomster og begynnelsen på små sukkererter. Det går egentlig ganske fort å dyrke egne sukkererter. Derfor startet jeg også disse mye senere enn mange av de andre frøene. Og bare se på dem nå, hvor store dem har blitt allerede. Jeg håper det blir enda bedre enn hva jeg har hatt tidligere. Disse har i det minste mer jord enn hva jeg har hatt på tidligere sukkerertplanter.

Jordbær: disse koser seg ute. Det tar som sagt en god stund for jordbærplantene å vokse, men jeg tror dem blir veldig fine når de først har vokst seg store. Frem til da får vi vel bare følge med og ha det gøy med å dyrke egne jordbærplanter.

Slangeagurk: nå har endelig agurkplantene fått kommet ut i hyllene som jeg kjøpte. Og ikke bare det, men jeg har også kjøpt drivhus til dem. Så nå koser dem seg veldig. Nå blir det ekstra spennende å se hva som skjer videre. Jeg håper dem vokser seg store og fine nå.

Snackagurk: denne har også fått en plass i drivhuset, ved siden av hylla til slangeagurkplantene. Nå kan dem klatre oppover på siden, om dem vil. Jeg er veldig spent på hvordan det vil gå med denne fremover.

Gresskar: her har det skjedd litt. Jeg satt den ut og la den på betongen på siden der, men så begynte det å blåse og rev bladene i stykker. Så derfor ligger plantene slik. Jeg tror jeg skal vente med å legge den over der til den har fått gresskar. For sånn som det er nå så blir den bare ødelagt. Ellers har den klart seg ganske bra etter å ha blitt flyttet ut.

Hvis du ikke vil gå glipp av plantene, urtene og mange flotte naturbilder burde du følge bloggen på Facebook HER. Det vil også komme mye mer innhold på bloggen fremover. Og hvis du vil følge nærmere med på hva som skjer i livet mitt så burde du følge meg HER på Instagram.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg