Tomat og paprikaplantene

Da var det på tide med del 2 av plante-oppdateringen. Denne gangen er det tomat og paprikaplantene jeg skal vise frem. Nå har jeg fått splittet den ene potta med tomatplanter, men jeg hadde potte kun til å splitte én. Så i den ene har jeg altså to tomatplanter og den andre har jeg én. Vi får se om det hjelper på vekst, plass og jord. De hadde så vidt begynt å vise røtter så jeg gav alle litt ekstra jord. Men nå skal ikke jeg skrive så veldig mye. Jeg vil bare vise dere alle de fine plantene, men først vil jeg dere skal få link til innlegget av disse plantene for 1 uke siden. Klikk deg inn HER så ser du hvordan de så ut for nøyaktig 1 uke siden. Når det er sagt så skal dere få se plantene nå, så er her dem:

Først har vi tomatplantene jeg splittet slik at de får bedre plass. Dette er tomatplantene som får store tomater etterhvert. Det vil nok ta noen måneder, men da har jeg noe å finne på her hjemme da. De har blitt litt brent av solen ser jeg, selvom jeg har prøvd å være forsiktig og ikke sette dem midt i sola. Nå har det vært veldig varmt så det kan jo være at dem ikke har tålt det, men jeg gjør mitt beste for at de ikke skal bli mer solbrent. Når en tømatplante blir solbrent så får dem hvite blader. Det er ikke farlig for planten, men det betyr jo at dem ikke liker hvor mye sol de får. Så jeg har satt plantene slik at de ikke får den sterke solen på seg, men at dem kan nyte sollyset allikevel. Nå er det bare å vente og se om det er bra nok eller om de må flyttes litt vekk fra vinduene. Jeg holder hvertfall øye med plantene hele tiden sånn at de ikke blir skadet. Ellers ser det egentlig veldig bra ut. De vokser jo hele tiden og ser veldig friske ut selvom de er litt brent. Nå er det bare å vente til dem blir store nok til å få tomater. Jeg gleder meg skikkelig til den tiden kommer. Sikkert lenge til, men jeg gleder meg forde.

Så var det tomatplanten som får små tomater. Den vokser som bare det og det er nesten umulig å få den til å holde seg oppreist, men jeg gjør så godt jeg kan. Jeg bruker det jeg har og er veldig forsiktig når jeg knyter rundt planten. Jeg passer på at bladene og de små greinene ikke blir trykket inn der båndet går rundt planten. Også passer jeg på sånn at planten ikke blir ødelagt av båndet  men har plass til å vokse og strekke på seg. Båndet skal kun være til hjelp for planten slik at den ikke henger over potta og knekker. Det ser hvertfall ut til å virke ganske greit. Selvom jeg helst skulle hatt en pinne i midten og støtte rundt på den måten så får jeg gjøre det beste ut av det jeg har. Den har jo blitt så stor så det er nesten umulig å holde den oppe. Jeg er veldig spent på hvordan den kommer til å bli til slutt. Kanskje jeg har tomatplante hengende over hele vinduet. Vel, det hadde ikke gjort meg noe. Faktisk hadde det vært utrolig koselig og moro om planten hadde blitt så stor. Tiden får vise.

Helt til slutt har vi paprikaplantene. Her begynner det virkelig å ta av. Nå har den ene kommet ganske greit over bøtta og det er utrolig moro å se. De har virkelig kommet seg etter at jeg pottet dem om oppi bøtta her, sammen. Det kan nok hende at jeg må flytte en av dem etterhvert, men akkurat nå har jeg jo ikke noe mer å potte om i så da får de vente. Nå har dem ganske god plass til røttene sine oppk den bøtta da så det er ikke noe problem egentlig. Kanskje jeg bare skal prøve å løfte dem litt opp, fylle på mer jord sånn at dem slipper å henge over kanten med bladene. Det er noe jeg har tenkt på en stund, men jeg er så utrolig redd for å skade plantene, røttene så jeg har ikke gjort det ennå. Vi får se hva som skjer. Kanskje jeg bare kan fylle på med jord etterhvert som de vokser. De har jo blitt utrolig store og fine allerede.

Det var altdå tomat og paprikaplantene mine. Det er helt vilt hvor mye de vokser for tiden, men det er jo bare flott. Det betyr at de trives. Ingenting er bedre enn det. Når det kommer til vanning av plantene så er det ganske stor forskjell. Jeg vanner ikke paprikaplantene så mye som jeg vanner tomatplantene. Paprikaplantene trenger ikke like mye vann. De liker det faktisk ikke. Tomatplantene derimot trenger mye vann for å vokse. Det er ganske mye blader som trenger næring og den trenger jo også næring for å vokse seg enda større. Og når det begynner å komme tomater så trenger jo de også mye vann. Så man må nesten se litt an når det kommer til å vanne grønnsaksplantene, hvertfall når dem står inne i tette potter. Det hadde jo vært noe helt annet om de hadde stått ute i pallekarmer eller krukker. Da vil dem jo aldri bli overvannet. Det vil bare trekke ned og vekk fra planten det dem ikke trenger. Så det er nok mer jobb og man må være mer forsiktig når man har plantene inne, men jeg vet en del om plantene så for meg har det egentlig gått ganske greit hittil. Jeg lærer alltid noe nytt og jeg søker opp om jeg ser noen forandringer på plantene mine. For meg er det viktigst at plantene har det bra og da må jeg jo vite hva jeg driver med. Jeg kan hvertfall si såpass at jeg er mye flinkere til å ta vare på plantene nå enn for 3 år siden og jeg vet mye mer enn før. Jeg tar til meg alt av tips, råd og fakta når det kommer til planter. Enten det er grønnsaksplanter eller blomster så syns jeg det er veldig spennende å lære noe nytt.

Om du ønsker å følge med videre på plantene mine og flere tips/råd så kan du følge bloggen åå facebook HER. Da går du ikke glipp av noen innlegg som blir postet her. Også kan du lett finne frem gamle innlegg om du ønsker det.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg