Nye prosjekter

I dette innlegget skal dere få se hva jeg holder på med av prosjekter nå. Dette er frø som ikke har begynt å spire ennå. Jeg vet ikke om det kommer til å fungere, men jeg håper virkelig det. Under her vil dere få bilder og beskrivelser av hva det er og hvordan jeg har fått frøene. Jeg har lyst til å dele denne informasjonen med dere så kanskje dere også får lyst til å prøve det ut. Jeg vil så klart komme med oppdateringer om det har skjedd noe, men i første omgang konsentrerer vi oss om hvordan man får frøene og hvordan man behandler dem. Eller hvordan jeg behandler dem hvertfall. Det kan jo være bedre/andre måter å gjøre dette på, men dette er hvertfall sånn jeg gjør det. Så følg med så kanskje du lærer noe nytt og spennende.

Grunnen til at jeg vil ta disse i et innlegg for seg selv er fordi dem ikke passet inn i innlegget med de andre plantene. Det er mer oppdateringer på planter som allerede har vokst. Også vil jeg heller ha full fokus på disse prosjektene nå sånn at jeg kan få frem alle tips og triks når det kommer til dem. Så slipper dem å bli borte i all informasjonen. Ja, da kan vi vel bare begynne da.

Nektarinfrø: for å få nektarinfrø så må du åpne den steinen som er inni nektarinen. Det hjelper lite å putte steinen i jorda. Nei, det er frøet inni steinen du vil ha. Steinen er der nok bare for å beskytte frøet. For et frø er ganske lett å ødelegge. Så hvis du vil prøve å så et nektarinfrø så må du altså åpne steinen. Inni der vi du finne et frø på litt over 1cm. Du tar ut frøet og kaster steinen. Det jeg gjorde etterpå var å ta 2 pads, sprayet de med vann og la frøet i midten. Jeg gjorde dette med 2 frø og puttet dem i en gjennomsiktig plastikkpose. Så sprayet jeg litt ned i posen og brettet den slik at den holder på fuktigheten. Etter det er det egentlig bare å holde øye med dem og se om de spirer. Om de begynner å spire så kan man plante dem i jord. Egentlig veldig enkelt.

Jordbærfrø: jeg har lest at mange jordbærfrø er sterile, men det stopper ikke meg fra å prøve. Dette gjelder så klart jordbærfrøene som er på jordbærene i butikken. Det kan være at dem trenger noe spesielt eller at de bare er sprøytet i hjel, men jeg vil uansett prøve å se om det går. Går det ikke så tenker jeg å kjøpe frø fra butikken. Så hvordan gjorde jeg det? Jo jeg pirket ut frøene, uten å få med fruktkjøttet. Jeg la alle frøene på pads, sprayet med vann og puttet det i jorda. Som dere ser på bildet over så har jeg altså puttet pads med jordbærfrøene i jorda. Jeg tok ikke frøene av og bare strødde dem ned i jorden. Nå er det egentlig bare å vente og se om det blir noe jordbærplanter ut av dette.

Mangofrø: dere som har fulgt med vet at jeg prøvde å få et mangofrø til å spire for en stund siden, men det var et dårlig frø og begynte å mugne. Derfor begynte jeg nå på nytt. Det jeg gjorde var å få steinen ut av mangoen, fikk av alt fruktkjøtt og la den til tørk. For at man skal klare å åpne opp mangosteinen så må man tørke den i ca. 24t. Så finner du den delen av steinen som har en liten sprekk. Jeg pleier å ta en kniv og åpne med, men da må du være veldig forsiktig. Ikke stikk kniven langt inn. Når du har fått den opp så tar du ut frøet og putter den i jorda slik jeg har gjort på bildet over. Den store, runde siden skal peke ned. Det er der røttene kommer ut. Så er det egentlig bare å vente.

Dette blir jo veldig spennende å se om fungerer. Sist jeg fikk nektarinfrøet til å spire så gjorde jeg nøyaktig slik som på bildet. Alt handler om frøet egentlig. Er det et dårlig frø så vil det jo så klart ikke spire. Om du ikke klarer det på første forsøk så ikke gi deg. Da har du bare et dårlig frø.

Men når det kommer til nektarinfrø så skal du ikke legge det rett i jorda. Mest sannsynlig vil det ikke bli noe av fordi det er helt ferskt og vil bare bli borte. Den letteste og beste måten jeg har prøvd er å legge det fuktig til det spirer.

Og hvis du får lyst til å prøve deg på noen av disse så si i fra. Jeg vil gjerne høre hvis du ønsker å dyrke noe av det jeg holder på med. Det er derfor jeg begynte å dele alt dette med planter. Kanskje noen der ute blir inspirert og får lyst selv. Så jeg vel dele alt jeg har lært og alt jeg gjør sånn at dere kan plukke opp nye tips og triks, bli bedre og få flotte planter. Det er sånn vi alle blir bedre, av å lære av hverandre. Så hvis du har noen tips og råd så tar jeg de gjerne i mot. Kommentarfeltet mitt er åpent.

Jeg nevnte jo tidligere i innlegget at jeg hadde skrivd et innlegg om de andre plantene. Hvis du klikker deg inn HER så kan du finne innlegget. Du kan også gå inn på facebooksiden til bloggen og følge med der. Jeg legger ut link til alle innlegg der. Da kan du også bla nedover og se hva jeg har blogget om tidligere om du ønsker det. Facebooksiden finner du ved å trykke HER.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg