Mine planter og hva de betyr for meg

Da var dagen her. En ny oppdatering på plantene mine. Og jeg må si at her har det virkelig vært forandringer. Selvfølgelig sparer jeg det beste til slutt så den planten som har den største overraskelsen vil jeg putte nederst i innlegget. Så her er det bare til å glede seg. Du kan lese forrige fredags opdateting HER om du ønsker det. Jeg har ventet på å vise dere alle plantene mine (spesielt den siste) i noen dager nå og jeg har gledet meg så utrolig mye. Endelig er dagen her så la oss bare sette i gang. Her er plantene mine:

Avokadoplante:

Ikke bare har avokadoplanten blitt høy, men se på størrelsen på de bladene. Dette er en så utrolig flott plante. Den er så frisk og fin i fargen. Tenk at jeg holdt på å gi opp å få en avokadostein til å spire og nå har jeg denne nydelige planten stående i vinduet. Det er en utrolig fin følelse å klare og få et frø til å spire. Ikke minst gir det så mye glede i hverdagen å se at den vokser seg stor.

Tomatplante (små tomater):

Helt utrolig hvor mye denne tomatplanten har vokst siden forrige fredag. Nå har den faktisk nådd øverst i vinduet. Det betyr jo at det ikke er mer takhøyde så forhåpentligvis klarer jeg å få den til å bøye seg litt så jeg kan knyte den bortover gardinstangen eller noe sånt. Akkurat nå ser det ut som at den er ganske fornøyd med å bare vokse oppover, men vi får se hva vi får gjort for denne nydelige planten. Veldig mange har sagt at denne planten må ha mye større potte hvis den skal klare seg, men frem til nå har det gått helt fint. Faktisk trives den utrolig mye. Hvis ikke ville den ikke blitt så stor og fin.

Tomatplanter (store tomater):

Her begynner det virkelig å komme se. De har strukket seg en god del og bladene har jo blitt så store og fine. Det er så fint å se når plantene trives i vinduet. Og den flotte grønnfargen på bladene er så nydelig å se på, særlig når solen treffer dem. De begynner å bli ganske store disse plantene også. Gi dem 1 måned til så er det nok blitt ei skikkelig tomatplante ut av dem. Håper bare de fortsatt kan stå i vinduet. Vi får se hva som skjer.

Paprikaplanter:

Wow! Disse har virkelig vist at de kan vokse og ta sin plass i vinduet. Som dere ser har den minste paprikaplanten fått sin egen boks å stå i. De 2 andre ser ut til å gå greit sammen, men den minste vokste veldig dårlig sammen med de 2 andre så da måtte den ut. Jeg vil jo at de skal trives best mulig. Forhåpentligvis vil det bli flotte paprikaen neste år. Jeg vet at det ikke vil komme noe nå fordi planten trenger tid og de må jo bli mye større om de skal produsere paprika. Spørsmålet er vel ikke om det kommer noe på de store for det gjør det nok, men om den lille også vil klare å vokse seg stor i den lille boksen den har fått utdelt eller om jeg er nødt til å potte den om nok en gang.

Chiliplante:

Og til slutt har vi overraskelsen. Så mange nydelige blomster som har kommet. Det er så vakkert å se at den blomstrer. Jeg har jo sett en chiliplante få blomster før, men det var fra den som jeg hadde kjøpt på Plantasjen og det blir ikke det samme. Dette her var noe helt spesielt. Jeg ble så glad når de først begynte å blomstre. Det er en helt spesiell følelse når man ser planten som bare var et frø nå har blomster. Vil den få chili også? Dette er så spennende. I mellomtiden er den utrolig flott å se på.

Alle disse flotte plantene har kommet fra frø jeg har sådd. Med tonnevis av kjærlighet og pleie har de kommet så langt. Jeg har faktisk en tomatplante på over 1 meter og en chiliplante som har fått blomster. Det er en utrolig flott opplevelse å se plantene mine vokse seg så store som de har og ennå har vi en stor reise foran oss.

Jeg er utrolig glad i planter. Det gir meg så mye i hverdagen. For jeg må bruke mye av tiden min liggende i stua, men da har jeg i det minste alle de flotte plantene mine som jeg kan se på hver dag. Det betyr så utrolig mye for meg å ha muligheten til å kunne holde humøret oppe på tunge dager med disse plantene. Den gleden jeg får av å se meg rundt og nyte synet av alle plantene mine har hjulpet meg utrolig masse. Planter er en utrolig god terapi som jeg setter så utrolig pris på å kunne ha.

Jeg kan ha så vondt i kroppen at jeg vil skrike, men så lenge plantene mine er rundt meg og de har det bra så er jeg glad. De hjelper meg igjennom noen ganske tunge tider. Takk og lov at vi har noe så vakkert som natur. Blomster og planter kan være til stor hjelp for dem som sliter med smerter og psyken slik som meg. Så er det en ting jeg virkelig er takknemlig for så er det plantene og naturen.

Følg gjerne bloggen på facebook HER om du ikke vil gå glipp av neste opdatering. I tillegg til alt annet som skjer på bloggen min.

2 kommentarer
    1. Hei!
      Her var det mye flott å se!
      Tror du må pollinere for å få Chilli. Du har vel ikke mye tilgang på bier og humler i vinduet ditt? Lykke til!😊👏👏

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg