Alle plantene mine

Siden jeg ikke har klart å komme meg noe sted i dag så har jeg hvertfall god tid til å skrive dette innlegget. For i dag er det fredag og det betyr oppdatering på plantene mine. Og jeg må si at jeg er veldig glad for at jeg valgte å ta alle bildene i går for i dag ble det til slutt krykke på meg. Det er ikke akkurat så lett å ta gode bilder når man må støtte seg på ei krykke. Desverre glemte jeg nærbilder denne gangen, men det er ikke så mye som har forandret seg sånn sett. Ikke annet enn høyden faktisk. Så det er ikke kommet noen blomster på chiliplanten enda og de andre plantene har ikke fått noen knopper.

I stedenfor nærbilder så har jeg tatt bilder av vinduene sånn at dere får se hvordan det ser ut med plantene i vinduene nå. Så da er det egentlig bare å begynne.

Over her kan dere se bilde av tomatplanten som skal få små tomater (forhåpentligvis). Den har blitt utrolig høy så jeg måtte binde den opp øverst også. Ikke så lett å se siden jeg brukte svart silkebånd, men jeg har festet den i gardinstang. Forhåpentligvis vil den nå vokse sånn at jeg kan la den henge bortover gardinstang. Det var forresten litt av en jobb fordi jeg var akkurat ikke høy nok. Så jeg balanserte på tå og prøvde å balansere båndet over stanga. Etter en stund fikk jeg det til og fikk festet tomatplanta. Jeg er glad det er en stund til jeg må gjøre det igjen. Nå ser dere hvertfall at den har blitt utrolig høy. Jeg aner ikke hvor høy den blir før den eventuelt får tomater, men det finner vi ut. Hvis den får tomater da. Uansett er det utrolig gøy å se hvor stor planten har blitt. Den vokser så utrolig mye og den er så fin.

Her begynner det også å skje ting. Etter at jeg fjernet de minste plantene så har de som er igjen blitt veldig lange på denne uka. De begynner også å få ganske store blader. Det er så fint å se på bladene nå når de har fått litt størrelse. Jeg fikk ikke tatt bilde av det, men jeg måtte til slutt knyte dem opp. Så jeg tok den ene pinnen som stod i orkidéen og fikk bindt opp tomatplantene. For når jeg hadde vinduet åpent og det blåste så lå de plutselige over kanten. Jeg var redd de hadde knekt, men heldigvis gikk det bra. Ja, så store har de altså blitt at de blir blåst over ende. Ingenting litt støtte ikke kan fikse. Det samme har jeg gjort med den andre tomatplanten. Det kan dere ser på oversiktbildene nedenfor.

Og så var det paprikaplantene. Sist dere så disse så var det øverste bladet på den største planten rett over den mellomste planten, men se på den nå. Den har bare skutt i været. Paprikaplantene er utrolig flotte og den trenger en del plass til bladene sine. Det er noen veldig kraftige planter, men det må dem jo være for å bære paprikaer. Jeg syns det er så fint med den friske grønnfargen bladene har. De er virkelig flotte å se på. Og siden jeg ligger rett ut i stua så kan jeg se på dem så mye jeg vil. Det blir veldig spennende å se hvordan disse plantene utvikler seg i ukene fremover. Mulig jeg flytter den minste til en annen potte, men jeg har bare små bokser så jeg får se hva jeg gjør. Jeg vet jo at røttene liker å ha litt plass så kanskje jeg må kjøpe inn noe. Vi får se hva jeg gjør. De trives jo sammen og det er jo ikke noe problem ennå, men det kan bli.

Og så var det den store chiliplanten. Det er helt sprøtt hvor stor den faktisk har blitt. Også syns jeg det var velig gøy at den nå har delt seg på midten og fått 2 stilker som vokser videre. En utrolig nydelig plante som jeg er veldig fornøyd med. Tenk at de bare var et enkelt frø fra en chili jeg kjøpte i butikken. Nå har den flere knopper øverst på planten. Både på hver side på de nye skuddene, men også i midten der planten deler seg. Dette er så spennende og utrolig gøy å følge med på. Her skjer det faktisk noe mer enn bare høyde og nye blader. Denne planten er jeg mest spent på i ukene fremover. Vil den få chilier? Vi får bare smøre oss med tålmodighet og vente å se.

Helt til slutt har vi den fine avokadoplanten som også vokser som bare det. Med nydelige, store, grønne blader. Den er veldig flott å se på og den pynter virkelig opp i vinduet som dere kan se på bildene under. Jeg har nemlig lagt ved oversiktsbilde på slutten av innlegget. Planten har ikke bare vokst veldig mye i høyde, men jeg ser også at røttene er veldig store og fine. Når jeg eventuelt potter om denne så skal den ha en gjennomsiktig potte fordi det er det den trives i. Avokadosteinen som dere ser står ved siden av har ikke fått noe rot eller noen ting. Om den i det hele tatt får det så tar det mye lengre tid enn den jeg har i jord. Helt enkelt fordi det vil ta mye lengre tid for frøet inni steinen å sprekke opp hele og gro. Det var derfor jeg kappet av litt under og litt over. Mye enklere å få frøet inni steinen til å spire når den ikke trenger å jobbe så hardt for å komme ut. Dette trikset lærte jeg faktisk av en på youtube som hadde mange avokadoplanter og drev med dette. Om man skal kappe av litt på hver side så må man vite hva man driver med sånn at man ikke skader frøet inni, men om man vet hvordan man gjør det så er det også lettere å få den til å spire fortere.

Over her ser dere altså oversiktsbildene av vinduene her. Jeg har 3 grønnsaksplanter i hvert vindu. De som er i vinduene trives utrolig godt. Jeg hadde jo flere planter, men det ser ikke ut som at det blir noe av dem. Mulig jeg bare drar dem opp, rensker jorda og bruker pottene til noe annet. Akkurat nå har jeg egentlig bare hatt fokus på vindusplantene og passet på at dem får alt dem trenger av stell.

Nektarinfrøene og jordbærfrøene ble heller ikke noe av. Utrolig synd, men sånn ble det. Jeg får heller kjøpe jordbærfrø nærmere våren for det hadde vært utrolig koselig med små jordbærplanter i potter. Vi får se hva neste år bringer.

Som dere ser så har jeg valgt å ta med alle plantene i et og samme innlegg. Jeg tenkte det var beste i tilfelle jeg ikke orker å skrive flere innlegg før f.eks i kveld. Det er en ganske tung og vanskelig dag i dag så jeg syntes det var best sånn.

Hva syns du er best? Alle plantene i 1 innlegg eller delt på 2 innlegg? 

Ikke glem å følg bloggen på facebook HER om du ønsker å følge med på plantene. Oppdatering hver fredag.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg