Her skjer det ting

Da var det fredag igjen og det betyr en ny oppdatering på plantene. Her går det virkelig fremover. Det er veldig mye som skjer og plantene strekker seg høyere for hver uke som går. Hvis du vil se forrige ukes oppdatering kan du klikke deg inn HER.

Jeg er så utrolig glad i plantene mine. For meg har det vært terapi å ha de rundt meg. Enten jeg ligger rett ut med verkinger i leddene eller jeg går rundt og steller dem så gir dem meg så mye glede i hverdagen. Når jeg vanner dem så blir jeg alltid så glad. Og nå en oppdatering på alle grønnsaksplantene.

Chiliplanten er så nydelig. Nå har den hatt blomster en stund og det er så koselig. Søte, små, hvite blomster og kanskje vi får se chilier også. Jeg har gjort slik mange av dere har sagt at jeg bør gjøre. Siden det ikke er noen humler her så har jeg (forhåpentligvis) flyttet pollen rundt selv så dette blir spennende. På det siste bildet så ser det faktisk ut som det kommer chili. Det ville hvertfall vært veldig moro. Første grønnsaken på plantene i år. Selvom det ser mer ut som ei eikenøtt med skjegg akkurat nå.

I tillegg til “eikenøtta” så har denne planten virkelig vokst. Jeg vet ikke om dere ser det så godt, men den har begynt å få enda flere blader på toppen. Den har virkelig blitt utrolig fin etter at den delte seg i to. Så mange blader og så stor. Virkelig en flott plante.

Avokadoplaten vokser den også. Nye skudd og nye blader hver eneste uke. Jeg har ikke helt bestemt meg når, men etterhvert kommer jeg til å kutte den litt ned. Noe man skal etterhvert som planten har vokst et stykke, men jeg føler ikke planten er helt der ennå. Jeg syns den er utrolig fin sånn som den er nå, men til slutt må jeg jo kutte den litt ned. Dette (tror jeg) er for at planten skal bli mer solid og faktisk bli mer som et tre og ikke en lang, tynn pinne. Vi får se når jeg føler for å klippe den. Jeg tror nok jeg kommer til å lese en god del om dette før jeg gjør noe. Det begynner å bli en stund siden jeg sist lese meg opp på avokadofrø og da leste jeg ikke så mye om planten fordi den hadde ikke kommet så veldig langt før jeg måtte forlate den. Så da er det på tide å lese litt om avokadoplanten og finne ut mest mulig før neste fredag sånn at jeg kan gi dere der ute noen tips og råd hvis dere skulle være så heldige å ha en avokadoplante hos dere.

Tomatplantene har også begynt å vokse. Her er det mye som har skjedd. Tomatene har blitt bundet opp for støtte og den ene har til og med fått en støttepinne. Bladene er friske og har en utrolig nydelig grønnfarge. I tillegg har plantene blitt tykkere og sterkere i det siste. Forhåpentligvis blir det tomater på dem og da håper jeg planten er sterk nok til å holde dem. Uansett kommer jeg til å knyte dem opp så de får støtte. Det er hvis jeg skulle være så heldig å få tomater på plantene i år. Uansett er de utrolig flotte å ha. Duften fra bladene er så god. Jeg syns det er så koselig med den lukten. Så når jeg har stelt med plantene så lukter jeg alltid tomatblader. Det er noe som gjør meg veldig glad. Nesten like koselig som å lukte på roser.

De har fortsatt en lang vei igjen før det kan bli tomater på dem, men jeg syns det bare er spennende. Vil jeg klare å ha tomatplantene frem til det vokser tomater? Dette er så spennende å følge med på.

Paprikaplantene er så søte og den største begynner virkelig å bli stor nå. Jeg hadde et lite problem med at det ene bladet hang over den andre planten, men det er hvertfall ikke noe problem nå. De er så vakre og de begynner virkelig å ta form. Tykkelsen på stilken, størrelsen på bladene og høyden på plantene er ganske amazing. Og den minste planten som står for seg selv begynner virkelig å ta form. Jeg tror den ble veldig glad når den fikk en egen liten boks å stå i. De er så nydelige alle tre og jeg er så fornøyd med hvordan jeg har klart å ta vare på disse. Dette er ikke første gangen jeg prøver meg på paprikaplante, men disse er de største jeg har hatt og det er jo veldig gøy. Alltid gøy når man får det til og man ser at de trives med det stellet de får av meg.

Tomatplanten har vokst så utrolig mye. Det er ikke lengre plass til den i vinduskarmen. Helt sprøtt hvor mye den har vokst bare på 1 uke. Det er så gøy og det gjør meg utrolig glad. Et ganske klart bevis på at denne planten trives utrolig godt med denne potta i vinduskarmen.

Den vil ikke vokse slik jeg håpet da. Jeg hadde jo et håp om at den skulle vokse bortover slik at jeg kunne binde den fast i gardinstangen, men det ser ut som at denne planten har andre planer. Jeg har aldri hatt denne typen tomatplante så jeg var veldig spent på hvordan jeg kom til å vokse, men det går nok fint selvom den vokser langs taket. Så lenge den trives så er jeg fornøyd.

Og så ville jeg gjerne avslutte med oversiktsbilder. Det er jo så flott i vinduene med både plantene og utsikten. Jeg føler meg veldig heldig som kan se ut på en slik flott natur som dette. Også er det helt utrolig hvor langt jeg kan se. Det er det flotte med å bo i høyden. Ulempen er alle bakkene på vei hjem, men alt det er glemt når jeg ser ut av vinduet. Da trives jeg veldig og jeg vil ikke bo et annet sted. Vel, utenom det å faktisk eie sitt eget. Hvem vil vel ikke det? Men å kunne nyte den fantastiske utsikten sammen med plantene mine er helt fantastisk. Ikke rart plantene trives når de har en så vakker utsikt.

Hvis du vil se mer av plantene neste fredag så husk å følge bloggen på facebook HER. Da går du ikke glipp av en ny oppdatering. Nå som det er såpass mye som skjer så er det verdt å følge med.

2 kommentarer
    1. Så gøy å lese om dine planter. Har også tomat og paprikaplanter som ikke har kommet med frukter ennå. Tenker at jeg sådde for seint og håper på en lang varm høst slik at jeg kansje får oppleve egendyrkede tomater og lilla paprika som jeg syntes så så kule ut. Bør i Nord – Norge så er Kansje for optimistisk, men det er lov å håpe 😊 Masse lykke til med dine flotte planter! Håper du får både tomater, chilli og paprika i løpet av høsten 🤞😊

      1. Jeg ønsker deg masse lykke til. Jeg håper du får tomater og paprika. Lilla paprika høres jo stilig ut. Lurer på hvordan de smaker. Du kan sett de under varmelys om du har mulighet til å skaffe det. 🙂 jeg har ikke det så jeg krysser bare fingrene og håper på det beste. Hihi.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg