En litt annerledes planteoppdatering

Jeg har jo snakket om å ta vekk tomatplantene og på onsdag gjorde jeg nettopp det. Grunnen til at jeg ikke blogget om dette på onsdag er fordi fredag er planteoppdatering og jeg vil ikke ha mer enn en dag i uka med planter. Når fredagen kommer så har jeg jo ikke noe å blogge om fordi jeg har allerede blogget om det tidligere i uka. Så derfor ventet jeg med det slik at dere kan få en skikkelig oppdatering her i dag. Tomatplantene er altså borte og det betyr jo at vi har en del mindre å snakke om i disse innleggene. Eller har vi egentlig det? Altså det har jo skjedd mye her de siste ukene og vi venter jo faktisk på at en chili skal bli moden. Det er jo utrolig spennende bare det. I tillegg er det jo dette med paprikaplantene som du kan lese om HER. De vil ikke komme med i denne ukens innlegg, men neste uke så skal jeg samle dem igjen. Jeg bare følte at paprikaplantene trengte et eget innlegg denne gangen. Det var jo tross alt mye å snakke om og mye å vise.

Når det kommer til resten av plantene så sitter vi igjen med chiliplanten og avokadoplanten for dette innlegget. Så i dag tenkte jeg vi kunne ta en liten titt på hvordan det har gått fra de var frø. Det er jo gøy å se utviklingen helt fra starten. Og nå som det er ganske store endringer i disse oppdateringene (siden vi ikke har tomatplantene) så tenkte jeg det var på tide med et lite tilbakeblikk. Så la oss se hvordan chili og avokadoplantene har vokst helt fra de var frø og frem til nå.

Først har vi chiliplantene. Det begynte med mange, men til slutt hadde jeg bare en igjen fordi jeg ikke hadde plass til de andre. De fikk ikke nok næring når de stod sammen og jeg hadde ikke nok potter da til å gi dem mer plass. Så nå har jeg bare denne ene, men det er jo greit det. En er jo bedre enn ingen og denne planten har jo kommet utrolig langt siden det bare var et frø fra en chili jeg hadde kjøpt i butikken. Det er ganske stilig at et lite frø kan vokse seg så stort. Dette er jo første gangen jeg har sådd chilifrø og på første forsøk har jeg altså klart å få chili til å vokse på den. Da er det lov å være litt stolt. Denne planten har virkelig kommet langt og jeg gleder meg til å se hvordan det går med den videre.

Så var det avokadoplanten sin tur og jeg må si at jeg er ganske fornøyd med denne også. Jeg har ennå ikke klipt toppen av den, men jeg lover at det kommer til å skje ganske snart. Når jeg først startet med å prøve og få avokadosteinen til å spire så tok det et par forsøk før jeg faktisk fikk det til. Jeg fikk kommentarer om at jeg ikke kunne kappe av bunnen og toppen hvis jeg ville at den skulle spire. Det kom masse tips og kommentarer generelt om alt mulig, men se nå! Jeg kappet av bunnen og toppen av steinen og jeg fikk den til å spire. For det er ikke selve avokadosteinen man ikke skal kappe, men de lille frøet som er inni steinen. Dette frøet ligger lengre ned inni steinen så man må bare være forsiktig hvor man kapper. Det er ikke feil å kappe en avokadostein og denne flotte planten er et godt bevis på det. Man må bare vite hva man driver med og jeg har lest mye om avokadofrø til å vite hva jeg driver med. Og denne planten har virkelig kommet langt siden den var bare et frø.

Og slik har det altså gått i løpet av tiden jeg har hatt plantene. Fra frø til flotte, store planter. Jeg er så heldig som har muligheten til å stelle med disse og se dem vokse. I tillegg får jeg chili av en plante jeg ikke viste kom til å spire i det hele tatt. Det er utrolig spennende og gøy å ha grønnsaksplanter i stua. Den gleden og alle de flotte opplevelsene jeg får ut av disse plantene er helt fantastisk. Derfor kunne jeg aldri tenkt meg et hjem uten planter. For meg ville ikke det vært et hjem uten. Hvertfall ikke et hjem jeg ønsker å bo i. Uten plantene er det vanskelig å holde humøret oppe. Jeg som sliter med vinterdepresjon trenger noen små gleder her hjemme. Også med fibromyalgien i tillegg så er det veldig viktig at jeg har disse plantene rundt meg hele tiden. Det var jo derfor jeg begynte å så frø tidlig på sommeren. Vinteren hadde vært veldig vanskelig uten. Jeg hadde jo flyttet hit i august og hadde ingen planter. Så for å unngå en så vanskelig vinter så begynte jeg å så noen frø. Og her er dem både høye og med en chili så jeg er klar for vinteren.

Følg gjerne bloggen på Facebook HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg