Dette kan du fryse

Jeg snakket jo om poteter for en stund siden, men det er jo mye annet man også kan fryse som man kanskje ikke viste om. Så i dette innlegget tenkte jeg å fortelle litt om diverse ting man kan fryse som kan være veldig kjekt å vite. Og har du noen andre tips om andre ting som kan fryses som ikke står her så fortell meg gjerne i kommentarfeltet. Jeg er alltid på utkikk etter nye måter å oppbevare mat på slik at det ikke blir dårlig. Og hva er vel bedre enn å fryse det? Så la oss se hva jeg har funnet ut, som går an å putte i frysern. Om du ikke har fått med deg innlegget om poteter så finner du innlegget med fremgangsmåte HER. For det er ikke bare å putte dem rå i frysern, men la oss nå fokusere på disse andre tingene.

Avokado

De fleste typer frukt kan fryses og avokado er ikke et unntak. Alt du trenger å gjøre er å dele den i to eller mose den og tilsette litt sitronsaft (for konservering). Det er jo trist å måtte kaste mat fordi den enten blir glemt på benken eller man ikke har lyst på det akkurat der og da.

Kaffe

Har du en skvett igjen i kannen etter å ha drukket morgenkaffen? Da kan du helle resten i en isbitform og fryse ned. Også kan du ta dem opp når du f.eks ønsker å lage en deilig iskaffe.

Bønner

Hvis du kjøper tørre bønner så krever det litt mer innsats, men om du lager opp mye så kan du fryse dem i porsjoner.

Egg

De kan fryses, men kun uten skall. Hvis du fryser egg med skallet vil det mest sannsynlig eksplodere fordi eggehviten utvider seg. Så den beste måten du fryser egg på er å skille eggeplomme og eggehvite. Ha i litt salt eller sukker i eggeplommene så blir dem ikke så tjukke når de stivner. Om du baker mye kan dette være utrolig kjekt.

Sopp

Du kan enten kappe dem opp og fryse dem i porsjonsposer eller du kan gjøre noe veldig smart og legge dem utover en tallerken slik at ingen rører hverandre. La dem ligge i frysern i 2 timer før du putter dem i plastbokser. Da skal dem ikke sitte fast i hverandre. Jeg har selv prøvd dette og de smaker minst like godt etter frysing.

Smør

Det beste resultatet får du om du fryser den i den emballasjen den kom i. Smør kan holde seg opptil et år i frysern.

Friske urter og Krydder

Bare kutt opp og frys dem. De vil beholde både smak og tekstur. Jeg har jo opplevd ganske ofte at friske urter og krydder ikke holder seg så veldig lenge, så det å fryse dem er jo helt genialt. Også sparer man jo litt tid på å kappe dem når man skal lage middag. Dette er jo et mye bedre alternativ enn å kjøpe tørket. (Det samme gjelder også ingefær).

Jeg har også fryst mozarella og den har vært like god etter, men det er jo en ost så det burde jo gå bra. Alt jeg gjorde da var å skjære den i skiver. Så tok jeg den opp og brukteden på pizza. Igjen, det er en ost så det er nok mange som gjør dette.

Noe av dette som var nyttig for deg? Om du ikke viste det fra før av og har lyst til å prøve etter å ha lest så fortell meg gjerne i kommentarfeltet. Det er alltid koselig å høre om innleggene mine er nyttige for dere flotte lesere.

Følg gjerne bloggen på facebook HER om du ikke vil gå glipp av flere tips, oppskrifter og mye mer.

Cathrineruth92 på Twitter, Tiktok, Snapchat og Instagram

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg