Hvordan fryse poteter

Ja, man kan faktisk fryse poteter. Det er jo veldig kjedelig å måtte kaste poteter fordi man ikke har brukt dem opp. Så jeg som er veldig dårlig på å bruke potetene når de ligger fremme har funnet ut at det er mye bedre å fryse dem ned. I dette innlegget skal jeg fortelle dere hvordan man gjør det fordi rå poteter er ikke noe glad i å fryses. Dere har sikkert hørt at man ikke må putte potetene nedi sammen med frysevarer. Vel, det er faktisk lurt å unngå dette. Så nå skal jeg fortelle dere hvordan dere enkelt kan ta vare på potetene som du ikke får brukt før de er ødelagte.

Alt du må gjøre er å legge dem i en kjele med vann. La det koke i 3-5 minutter. Jeg valgte å kutte dem opp før jeg kokte dem. Så alt jeg gjorde var å legge dem i vann, vente til det kokte opp, lot dem stå i 1-2 minutter og så var det rett i kaldt vann. Til slutt pakket jeg dem i porsjoner og la dem i frysern. Så enkelt er det altså.

Så når jeg skal bruke poteter kan jeg bare ta opp en pose og tine dem, men før de har tint så tar jeg litt olje og det krydderet jeg ønsket og blander det sammen. Etter det legger jeg dem bare på ei plate og lar dem tine. Ved å blande dem i olje og krydder når de er frosne så slipper jeg at de knekker og blir stygge. Hvordan jeg krydrer dem vil komme på bloggen etterhvert, når jeg har lagd dem og har bilder å vise. Så hvis du vil vite mer og få en oppskrift på noen gode, stekte potetbåter til enten kylling eller laks så kan du følge bloggen på facebook HER. Da går du ikke glipp av noen oppskrifter eller andre tips/idéer.

3 kommentarer
    1. Fikke søtpoteter frosset ufrivillig da det ble frost i garasjen. De var fullt spiselige, men var mykere og fuktigere enn før nedfrysing. Antar det er smartest å koke førs som du skiver 🙂

      1. Ja, poteter tåler ikke kulde. Derfor skal man ikke pakke frossenvarer sammen med poteter når man har handlet. De tar skade av det. Jeg har ikke noe kunnskap om søtpotet, men det er nok sae greia ja.

    2. Det går fint å fryse poteter fersk. Når man skal bruke frosne poteter , må de rett i kokende vann,og de blir som ny.
      Jeg har praktisert dette i årevis.
      Skal man imidlertid tine potetene etter frysing må de forvelles.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg