Vi prøver igjen, jeg vil virkelig ha den!

Jeg har så mye forskjellig her i stua. Det er helt vilt. Også så utrolig gøy. Dette er jo det som virkelig gir meg glede i hverdagen. Er jeg hjemme alene så er det alltid plantene som får meg i godt humør. Og jeg håper dere også syns det er moro å følge med på plantenes utvikling. Dem har hvertfall veldig mye å vise frem i dag.

Tomat moneymaker: snart er det på tide å binde dem opp. Hvertfall i den ene potta. Altså den er blitt så stor. Jeg måtte fylle på litt ekstra jord i den fordi den trengte mer støtte. Så nå får jeg kjøpe inn noe jeg kan binde opp plantene mine med. For det holder jo ikke med en pinne. Dem har jo ingen armer å holde fast med. Utenom det så går det faktisk veldig bra, men det er jo fordi dem ikke er så store ennå. Snart maser dem nok om å komme seg ut.

Store tomater: tomater er jo absolutt ikke inneplanter. Og det kan man virkelig se på disse. Dem lengter ut og det er ikke rart når dem har blitt såpass store. Så her er det bare å krysse fingrene for fint vær og mange plussgrader.

Pæretomater: man kan jo se på dem at dem virkelig ikke syns dette er noe kult lengre. De vil bare ut og nyte ekte sol. Og jeg forstår dem veldig godt, men jeg tørr ikke sette dem ut helt ennå. Jeg har bestemt meg hvilken dag jeg skal begynne å vende dem til å stå ute og det er ikke nå. Men det blir absolutt noe jeg kommer til å vise dere. Hvordan jeg gjør det og hvor lang tid det tar osv.

Sukkererter: jeg hadde jo egentlig planer om å potte om disse, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Også ser dem plutselig sånn her ut. Jeg fatter ikke at en plante kan vokse så fort på 2 uker. Altså jeg rekker jo ikke snu meg, før de har blitt større. Så nå får jeg virkelig få satt i gang med ompotting her.

Gresskar: den ligger langflat på gulvet. Grunnen til det er at den nyter sola som kommer inn fra det store vinduet. Da koser den seg ekstra mye. Også får den en blomst her og der, noe som er veldig moro å se. De er jo så fine når de er åpne. Så får vi vente i spenning og se når første gresskaret kommer i år.

Mandarin: mitt lille mandarintre koser seg i vinduet. Den venter vel egentlig bare på ei større potte, men det får bli litt senere. Og når denne får ny potte, skal mangoplanten få denne plassen. Så da er det mye som skjer. I mellomtiden får den bare ta en liten pause fra å vokse. Som også betyr at det blir en liten pause fra oppdateringen på denne også.

Mango: jeg måtte flytte mangoplanta vekk fra det store vinduet. Det var plutselig ikke plass til den. Me  det gjør jo ikke noe. Når jeg flyttet den over til den lille vinduet, så fikk den tid til å gjøre bladene sine grønne. For her var det ikke fult så mye sol, noe den likte veldig godt. Så da skal den selvfølgelig få lov til å stå i dette vinduet. Noe større har den nå ikke blitt, men om vi gir den litt tid så kommer det nok flere blader.

Melon malaga: den har fått noen stygge flekker på bladene, men dette kommer av at plantelyset er for nærme. Dette får jeg faktisk ikke gjort noe med. Ikke at det har så mye å si nå som det snart er på tide å flytte alle plantene ut. Men den trives og den er blitt utrolig lang, så jeg tar ikke de flekkene på bladene så nøye. Den vokser og koser seg og det er det viktigste.

Snackagurk: jeg fant ei lita spire nederst i potta. Selvfølgelig måtte jeg ta den opp og plante den i en annen potte. Krysser fingrene for en ny plante. Og en liten agurk!? Hva er det som skjer!? Har plantene mine gått på steroider eller? Denne har jo også ekstremt mange blomster. Det er jo knopper og blomster overalt. Så jeg måtte jo sjekke innimellom om det var noe mer. Og det var det jo. En liten snackagurk som gleder seg til å vokse seg stor. Dette var virkelig moro å se. Her er det faktisk i gang med grønnsaksproduktsjon allerede. Hvem skulle tro? Ikke jeg hvertfall!

Slangeagurk: nå er alle de små bladene knipet av. Du vet, de første bladene som spirene får. De siste tok jeg på fredag, for da begynte dem å bli brune. Så nå er det kun de ekte agurkbladene som er igjen. Og er dem ikke vakre? Det er alt fra ett til fire blader på hver plante. Dem har også fått lov til å komme opp fra kassa dem stod i, og koser seg ekstremt mye i vinduet. De syns det er mye bedre i det store vinduet, enn under et plantelys. Jeg gleder meg til å se hva dem syns om å komme ut.

Chili (Padron, Basket of fire, Pinata, Sweet banana og Vanlig chili-rød): jeg ser blomster! Sist jeg prøvde vanlig chili, så falt knoppene av ganske fort den første tiden. Men her har dem jo blomstret som bare det. Dette lover veldig godt! Og se på den størrelsen noen av dem har fått allerede. Dette kommer til å bli så bra.

Snackpaprika (rød, gul og hvit): her er det så mange blomster og knopper nå. Det er helt vilt. Så tidlig på året og dem har masse knopper allerede. Da tenker jeg bare hva skjer når sommeren kommer? For de vil jo bare bli større og produsere enda mer. Så det blir veldig spennende å følge med på disse fremover.

Rabarbra: Det er en liten stund siden dere så denne. Og nå har den ikke 2, men 4 blader. Snart skal den også få mer jord, før den skal ut. Noe som forhåpentligvis vil gjøre den glad nok til å vokse litt mer. For jeg tror det er mangel på plass som gjør at denne forholder seg ganske liten.

Jordbær: nå er det ikke veldig lenge igjen til disse skal pottes om, men jeg venter hvertfall et par uker til for å være helt sikker. For disse kan jeg ikke bære inn igjen etter at jeg har pottet dem om. Men nå begynner dem hvertfall å forme seg til skikkelig jordbærplanter. Det er gøy å se.

Sitron: nå har den lille spira blitt så stor at den titter igjennom plastfolien. Jeg lar den stå på litt til, for jeg har flere frø nedi der som jeg håper vil spire. Men nå har vi hvertfall en sitronplante. Etter hvert skal den pottes om, men foreløpig kan den stå oppi der. Den er jo ikke så veldig stor ennå.

Vannmelon: vet dere hva? Vi prøver en gang til. Det står at man kan så frøene mellom april og mai, så da gjør vi et siste forsøk. Forrige gang gikk det ikke så bra. Ironisk nok drepte jeg vannmelonene med vann. Den feilen skal jeg ikke gjøre igjen. Jeg har lært av mine feil. Så nå prøver vi og ser om det blir noe vannmelon i år allikevel. Krysser fingrene for at dette går.

Har du lyst til å følge med på alle disse plantene og urtehagen min? Vil du se hva jeg etterhvert lager ut av alt dette og få oppskrifter og inspirasjon? Følg bloggen på Facebook HER og ikke gå glipp av alt det spennende som skjer fremover.

12 kommentarer
      1. Ja, pinner må man ha. Hehe. Plantene trenger ekstra støtte når de skal stå ute i vær og vind. Vannmelon, ja. Det blir veldig spennende. 😁 Jeg elsker meloner, så jeg håper det blir noe av. 😍🤞

        1. Jeg har de tidligere å brukt å plante vanlige tomater, blir flere meters busker som bøyer seg oppi taket. Hvilken nytte gjør disse pinnene?

            1. Det er jo mange av plantene som krever at man er VELDIG forsiktig når man potter om. Noen skal jo ikke ha røttene ut av jorda, noen brekker veldig fort. Det var jo det som skjedde med den ene melonplanten. Den var veldig vanskelig å potte om. Så de krever jo at man steller pent med dem og er veldig forsiktig når man håndterer dem. De fleste trenger også støttepinner så dem ikke knekker. Så det er jo forskjellige nivåer av skjørhet, kan man si. Man må bare bruke øynene og bli kjent med de forskjellige plantene.

    1. Trodde seriøst ikke det var mulig å få tropiske frukter som sitrus, mango, osv å vokse i Norge om det ikke var i et kjempedrivhus!
      Blir det ordentlige trær av det, – iallefall såpass at det produserer noen frukter? 🥑🍋

      1. Det er det som blir spennende å se. Man kan jo få tak i små sitrustrær på hagesentre. De har frukter. Så det må jo gå an. Jeg har jo hatt mandarintreet nå i 4 år, så det tar jo LANG tid. Men kanskje om noen år så kommer det frukt. Jeg har det mest fordi det er gøy å holde på med da. Moro å få det til, selvom det ikke er noe frukt på det (ennå). Men man vet aldri. Så lenge dem har et varmt sted å stå og nok lys så går det fint an å gro sitt eget sitrustre. 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg