Ventetiden er verst

Alle plantene koser seg, ente  de er i hagen, inne eller i drivhuset. Det er mye som skjer, men det er også mye å vente på. Å vente på at ting skal bli modne f.eks er det verste. Man vil bare plukke dem nå, men da er dem jo ikke like gode. Så la oss se hva vi venter på og hva som skjer med plantene akkurat nå.

Pasjonsfrukt: Nå har plantene begynt å få armer (de lange, tynne som noen planter har for å klatre). Så dem har jo kommet ganske langt på denne korte tiden. Dem koser seg hvertfall i vinduskarme , det er det ingen tvil om. Lurer på om jeg kanskje burde gi dem noe å klatre på etterhvert. For jeg har en følelse av at disse kommer til å bli ganske store.

Sitron: Det er ikke mye som skjer her akkurat nå, men jeg tror den kommer til å bli ganske fin når den begynner vokse til. Jeg ser faktisk det er flere grener helt nederst. Så det blir spennende å se om det blir noe av dem eller hva som skjer.

Mango: Bladene har nå blitt helt grønne og da begynte den å spire på toppen igjen. Har vi nye blader på vei? Også ser jeg at det er noen små spirer på bladene under (i midten). Vil det komme grener der eller er det noe annet? Det ville vært veldig moro om den hadde fått flere grener da.

Mandarin: Det er ikke noe særlig å fortelle om denne. Jeg tror den har en liten pause. Noe som er ganske vanlig. Så da får vi bare vente og se når den vil vokse mer.

Carolina reaper: Når vi snakker om å vokse så har denne hvertfall ikke noe problem med det. Jeg må løfte den ned på et lite bord, for den vokste over vinduet når den stod på benken, men nå har den jo vokst seg så stor at den er nesten over vinduet igjen. Men får den noen chilier? Neida, for blomstene bare faller av. Jeg er veldig spent på om det vil komme chilier på denne eller om resten av blomstene også faller av. Venter i spenning…

Basket of fire: Her skjer det hvertfall ting. Nå begynner dem å skifte farge. Og denne fargen er jo bare nydelig da. Men de skal jo bli røde etterhvert. Så da er det bare å vente litt til. Når det kommer til chili og paprika, tar det hundre år før dem er ferdig.

Pinata: Jeg ser rødt! Her er det bare å begynne og plukke chilier. Dette blir så sjukt bra. Jeg vet nøyaktig hva jeg skal gjøre med disse. Dere får bare vente og se. Ting tar tid, men etterhvert kommer det mye gøy på bloggen. Jeg har faktisk allerede begynt, men ja. Noen uker vil gå før det kommer noe på bloggen.

Padron: planta har begynt å vokse litt igjen. Den har jo allerede produsert 1 chili, men etter å ha vokst litt til kanskje den får flere. Også er jo chiliplanter flerårige, så den vil kanskje produsere mye mer neste år.

Sweet banana: Denne kan snart plukkes, men jeg venter litt til. For den er fortsatt litt grønn på tuppen. Bedre å la den henge litt lengre enn å ta den for tidlig. Men nå begynner den hvertfall å bli veldig fin i fargen. Også håper jeg planta fokuserer på å bli større, når denne har blitt plukket. For den er egentlig ikke så veldig stor.

Vanlig, rød chili: Jeg har jo 3 av denne her og det begynner å skje en del her. Den som jeg allerede har tatt chiliene til, har begynt å bli enda større. Og den høyeste har flere chilier som kommer (de 2 siste bildene) og den minste har fått en liten chili og mange knopper. Så det blir veldig spennende å se hvor mye choli jeg får fra disse plantene i år.

Jordbær: Dem vokser jo som bare det. Plantene er hvertfall klare til å produsere jordbær neste år. For dem har jo allerede kommet ganske langt.

Rabarbra: Denne er nok også ganske stor og fin til neste år. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å kutte av noe på denne i år, for det skal man ikke. Men neste år tror jeg faktisk vi kan få noen ganske bra rabarbra fra denne her. Så fort jeg får rotet meg til å potte den om blir den også ennå gladere. Men den trives hvertfall og vokser seg stor og fin allerede.

Tomat moneymaker: Det har vært veldig mye regnvær i det siste. Når jeg skulle ta bildene var ikke et unntak. Så jeg fikk ikke tatt så veldig mange nærbilder, men det trengs heller ikke. Dere kan jo se at plantene har fått en hel haug med tomater. Og det er så gøy å se. Altså jeg bare venter på at det skal bli noen modne, sånn at jeg kan få smakt. Men foreløpig er det ikke noe modne. Så da får vi vel bare vente litt til.

Vanlig tomat: Her kommer det også mange tomater, men ingen er modne her heller. Disse vil nok ta en liten stund til, før de er modne. Jeg ser at dem er ikke blitt så store dem skal og dem er også veldig grønne. Så her er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente en stund til.

Pæretomat: Nå har første tomaten kommet på denne planta. Og jeg som ikke hadde noe tro på at vi skulle få tomater fra denne planta. Vel, der tok jeg feil. For her har det jo faktisk kommet en tomat og den har mange blomster som bare venter på å bli tomater. Så her blir det nok en del å plukke allikevel.

Slangeagurk: Jeg er ikke helt sikker på om det kommer til å bli noe av denne, men det har hvertfall kommet en agurk og den er litt større enn de andre som har visnet. Så jeg får bare krysse fingrene og håpe at denne vil vokse. Det ville jo vært fint om hvertfall en agurk fra disse plantene hadde blitt noe av.

Snackagurk: Her har vi hvertfall en agurk som det går an å spise. Den er faktisk ferdig og jeg gleder meg til å smake på denne. Jeg er veldig spent på om den smaker like godt som slangeagurk. For snackagurk har jeg faktisk ikke spist før. Så det er jo noe å glede seg til. Den er hvertfall blitt stor.

Melon malaga: Ikke at det har så mye å si nå, men denne har virkelig kommet seg igjen. Jeg har egentlig vurdert å bare dra opp den og bruke jorda til noe annet, men så har den bare stått oppi her. Og det er jo litt gøy å se at den begynner å bli grønn og fin igjen. Men det er jo alt for sent for at man kan få noe ut av den.

Vannmelon: Samme med disse plantene. Vi får faktisk ingenting ut av dem. Så jeg tok 2 av dem opp a  jorda og brukte jorda i chiliplantene istedenfor. Jeg lot 1 stå igjen, men vi får se hvor lenge den står der, før jeg tar ut denne også. Vi får heller prøve igjen neste år og håpe på det beste.

Gresskar: Dette derimot kommer jeg ikke til å dra opp av jorda. Selvom jeg faktisk har hatt lyst til det. Spesielt da den ble ødelagt av vinden. Men bare se på den nå. Ikke bare har den blitt stor, men den har fått sin første gresskarblomst som faktisk kan bli til et gresskar. For der er 2 typer blomster. Den ene har bare vanlig stilk og en enkel sånn ting inni blomsten som lager pollen. Denne har 3 og denne klumpen bak blomsten. Så nå er det bare å krysse fingrene og håpe at dette blir til et gresskar. Jeg er så utrolig spent! Denne ligger på solsiden av drivhuset og har blader foran slik at den ikke får direkte sollys. Så jeg håper det hjelper en god del. Kryss fingrene samme  med meg og håp på det beste.

Snackpaprika: Ja, jeg venter egentlig bare på at dem skal skifte farge. Det er noen få merker på dem som er litt mørke, men det er fortsatt en veldig lang tid å vente. Ting tar tid med paprika, akkurat som med chilien. Og jo større dem er, jo lengre tid virker det som dem tar å bli modne. Men vi hr hvertfall mange paprikaer å se frem til. Så her er det bare å glede seg.

Husk at du kan følge bloggen på Facebook HER for ikke gå glipp av oppdateringer på grønnsakplanter, urter og mye mer. Jeg legger også ut alle reiser, store som små. Som også er masse bilder og videoer av på Instagram. Den finner du HER. Storyen blir brukt mye og alle ting blir lagret i mapper under høydepunkt på profilen min, sånn at du ikke går glipp av noe. Så det er verdt å følge med på både bloggen og Instagram, for det kommer forskjellige bilder her i forhold til Instagram.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg