Urter + nye frø i jord

Endelig hjemme til alle mine planter. Og her er det full fest. Jeg skal vise dere alle plantene, men jeg gjør slik som forrige gang, at jeg deler opp innleggene. Denne gangen skal dere få slippe å vente så lenge. Jeg kommer nemlig med alle 3 innleggene 3 dager på rad, et innlegg hver dag. Så det er bare å glede seg til en blogg med mye spennende innhold. Hvertfall om dere liker å følge med på plantene mine. Og i dette innlegget skal dere få se urtene, jordbærplantene og alt som nettopp har kommet i jord. For det har blitt en del nytt etter at jeg kom hjem. Så la oss sette i gang.

Oregano: den kommer seg nå. Ikke veldig mye liv her ennå, men jeg har fortsatt håp om at denne skal bli like flott som i fjor. Alle urtene var jo kjempe flott i fjor.

Rosmarin: jeglurer på om det vil komme opp noe mer her. For jeg har lest at rosmarin er flerårig. Jeg har ikke dratt opp røtter, de har bare visnet bort. Har jeg klipt ned for langt? Jeg har mange spørsmål når det kommer til denne. For den er den eneste som ikke har begynt å vokse opp igjen.

Basilikum: så utrolig vakker denne har blitt. Nå er det bare å spise. Og kaninene får selvfølgelig også smake litt nå og da.

Dill: dette kommer til å bli så godt på reker. Jeg skal definitivt lage snitter/baguetter med reker i sommer og bruke dill fra urtehagen min.

Persille: denne koser seg som alltid. Dette er jo den som har holdt seg best igjennom vinteren. Den har jo vokst hele veien. Så jeg tror vi kan forvente mye persille fra denne i år også.

Det var alt jeg allerede hadde sådd og har stått siden i fjor eller før jeg dro. En flott urtehage, men langt fra ferdig. For jeg måtte jo kjøpe noen flere frø. De kom i posten når jeg var borte. Så det fikk jeg ikke sådd før nå, men la oss ta en titt på det som nå har kommet i jord.

Jeg tenkte at jeg skulle prøve ut denne metoden hvor man bruker små drivhus til å så i, for så å flytte dem ut senere. Dette er noe jeg ikke har gjort før, men det er jo alltid gøy å prøve noe nytt. Så jeg fylte 2 små drivhus med jord, lagde skiltene og puttet frøene i jorda.

Jordbærplantene står ved siden av og koser seg. Og jeg håper jo at frøene jeg nå har puttet oppi de 2 nye minidrivhusene vil trives like godt. Forhåpentligvis gjør jeg ikke det jeg gjorde med en av jordbærplantene. Jeg klarte å miste den, uten lokket, oppned på gulvet. Heldigvis fikk jeg reddet mesteparten, men det var ikke veldig gøy når det skjedde.

Her kan dere jo selv lese, men jeg har fått sådd:

  • Jordbær Grandia
  • Peppermynte
  • Lavendel
  • Solsikke
  • Sitronmelisse
  • Eplemynte
  • Wasabi Rucola
  • Rucola
  • Isbergsalat

Som betyr at jeg faktisk må utvide plassen til min innendørs urtehage. I tillegg har jeg fått tak i pallekarmer som jeg skal ha ved siden av verandaen. Der kommer jeg til å plante jordbærplantene bl.a. Også kommer det rucola og salat i en pallekarm. Så det kommer til å bli mye godt i hagen. Jeg håper hvertfall det. Drivhuset fra i fjor er søppel nå (anbefaler IKKE å kjøpe plastdrivhus fra biltema, da det løsner i skjøtene hvis det blåser litt) så i år blir det kun ute i hagen/på verandaen. Men tro meg, det skal bli nok av godsaker uansett.

Hvis du ikke vil gå glipp av noe, kan du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Denne sommeren vil du ikke gå glipp av. Ikke bare planter, men også mange flotte reiser venter.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg