Urtene vokser

Nå er det faktisk offisielt. Jeg SKAL ha flere urter, men de blir ikke sådd før jeg er tilbake i Norge i april. Da skal dere få full oppdatering på ALT som skjer både med plantene og hvilke frø som jeg sår. Dette blir SÅ spennende og veldig moro! Men nå skal dere få se hvordan urtene hadde det før jeg dro til Sverige.

Persille: Dette er den som har klart seg best, uten tvil. Skikkelig flott urtebusk som bare fortsetter å komme med nye blader hele tiden. Noe som kaninene er veldig glad for. Dem elsker å få en liten bukett med urter nå og da. Utenom det så har jeg faktisk ikke fått brukt urtene, men jeg har virkelig lyst til å bli flinkere til det.

Dill: Nå har også denne blitt såpass stor at det faktisk ser ut som dill. Denne er ganske ny, om du ikke har fulgt med på disse oppdateringene. Dette ble sådd I februar og er allerede vokst ut. Det skal ikke veldig lang tid for urtene å vokse seg store og bli klare for bruk. Man kan jo så urtefrø ganske sent, om man vil det og ha urter nesten med en gang. De vokser som gress.

Basilikum: Her også har det kommet ganske langt. Selvfølgelig er det en stund før det går an å bruke dem til noe. Men da er det jo fint at jeg ikke er hjemme på en stund. For basilikum er noe jeg har veldig lyst til å bruke til matlaging. Og jeg har noen idéer som jeg har lyst til å prøve ut. Så det er bare å følge med, så får dere se hva jeg lager av dette etterhvert. Det er hvertfall én oppskrift som jeg vet at jeg skal prøve ut. Og hvis oppskriften blir bra, kommer den selvfølgelig på bloggen.

Oregano: Dette er ikke den verste, men jeg har tenkt litt på om jeg bare skal Strø litt frø her og der. Hjelpe litt. Samtidig vet jeg jo ikke om det vil komme mer utover våren og sommeren. Så jeg lar den være en stund til og så får vi se. Det er jo noen kvister (eller hva jeg skal kalle det). Og den har jo overlevd vinteren. Det er jo det som er det viktigste. Fortsatt veldig tidlig på året ennå, så jeg får smøre meg med tålmodighet og håpe at det kommer mye mer fra denne fremover.

Rosmarin: På denne er det kun en kvist som har fortsatt å spire på. Som dere ser så er det mange skudd som kommer ut fra denne ene, men jeg skulle jo ønske at det skjedde mer oppi potta enn som så. Igjen får man smøre seg med tålmodighet og bare trust the process, I guess. Det er ikke så veldig mye annet å gjøre. Vel, jeg kunne slengt oppi mer frø, men jeg har valgt å vente. Noe jeg ikke er så veldig flink på er urter. Dette er ikke noe jeg faktisk har satt meg inn i, som jeg har gjort med grønnsakplantene. Men man lærer så lenge man lever. Og er det noe jeg virkelig vil lære mer om, er det urter. For jo mer jeg lærer, jo mer kan jeg dele med dere. F.eks det at urter er flerårig. Det viste jeg ikke for et par år siden.

Hvis ikke du vil gå glipp av noe så burde du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Storyen min vil alltid være fylt med bilder/videoer. Har du gått glipp av noe kan du sjekke ut høydepunkter på profilen min.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg