Urtene tar over

De aller fleste urtene mine er veldig flotte. Nå har dem jo fått stå en del ved vinduet og dem koser seg veldig. Det er virkelig blitt skikkelig grønt i vinduskarmen. Og når solen treffer urtene så lyser dem opp. Jeg syns det er så vakkert. Eneste som et litt kjipt, er at mynte ikke har kommet med noen spirer overhodet. Resten derimot er blitt så store at de snart kan brukes. La oss ta en titt.

Koriander: dette er vel den som har tatt mest av. Den har bare bestemt seg for å være en diva og ta all plassen. Denne planten skal skinne, uansett hva. Og det skal den så klart få lov til. Jeg elsker å se kaoset av korianderhår. Det ser litt ut som meg etter å ha dusjet og håret har tørket. Kanskje jeg egentlig er en koriander…

Rosmarin: ikke lett å få være i fred og fokusere på seg selv, når naboen hele tiden skal bry seg. Jeg er glad jeg ikke har slike naboer. Men den har allikevel kommet ganske langt. Noe jeg tror denne planten kommer til å bli veldig glad for, er når den kommer ut og får bedre plass. Hvem vil vel ha naboen oppi fjeset hele døgnet?

Bladpersille: hvis ikke dette ligner bladpersille, så vet ikke jeg. Den har kommet så utrolig langt. Dette er en av de plantene som virkleig viser seg frem i vinduet. Så vakre, store blader og en nydelig grønnfarge. Denne skal jeg bruke mye av i sommer.

Basilikum: nå skjer det ting her! Se så vakre blader den har fått. Dette er virkelig en flott basilikumplante. Så frisk og flott i fargene, tett og fin. Ja, denne er jeg veldig fornøyd med. Og når bladene begynner å bli såpass store, så er det ikke veldig lenge før det går an å bruke av den.

Oregano: små steg, men fremgang er det allikevel. Her formes bladene med presisjon. Den skal selvfølgelig få ta den tiden den trenger. Jeg er bare så spent på hvordan oreganoen kommer til å smake på bl.a pizza. Jeg har brukt tørket oregano mange ganger, men aldri fersk (som jeg kan huske). Selvfølgelig håper jeg jo derfor at den vil vokse seg stor og trives her hos meg. Foreløpig ser det jo bra ut.

Dill: denne tar jo virkelig over vinduet og jeg elsker det. Den lever sitt eget liv og ingen skal gå bestemme hvor den skal strekke seg og ikke. Tro meg, jeg har prøvd. Men neida, dette er en urte med sterke meninger. For meg gjør det egentlig ingenting. Jeg liker å se den vokse. Dill er jo egentlig en veldig vakker plante å se på. Vel, jeg syns hvertfall det. Så da er det helt greit at den vil komme her og ta si plass.

Kruspersille: akkurat nå ser den ut som bladpersille, men den blir vel snart litt mer som en kruspersille. Den trenger nok bare litt ekstra tid. Nydelig er den hvertfall uansett. Den har blitt så stor og fin.

Gressløk: nå har dem blitt utrolig lange. De er fortsatt veldig tynne, men gressløken vokser som bare det. Jeg tror den kommer til å trives ennå bedre når jeg får satt den ut, men den koser seg virkelig i vinduet med de andre plantene.

Grønnkål: de er veldig søte nå, men det tar jo litt tid før de faktisk er klare. De trenger også mye mer lys. For sånn som det er nå så står dem uten plantelys. Jeg har virkelig ikke tenkt på å sette plantelys over akkurat denne, men kanskje jeg burde? Den vokser uansett, men en plante vil jo alltid trives bedre med litt lys.

Jeg gleder meg så utrolig mye til å bruke av disse. Ikke bare i mat, men til alle mine prosjekter. Og jeg skal vise dere hvor mye man faktisk kan bruke urtene til. Hvis du ikke vil gå glipp av mange flotte tips, anbefaler jeg deg å følge bloggen på Facebook. Klikk HER og aldri gå glipp av oppdatering på planter, urter og mange spennende oppskrifter.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg