Urtehagen og flere frø i jorda

Dere som har fulgt med, vet at jeg har sådd en del urter og skal ha mi  egen urtehage ute i år. Og jeg må si at det begynner virkelig å komme seg nå. Jeg har jo aldri sådd noe særlig urter før, så dette er jo ekstra spennende for meg. Og som dere kan se på bildet under, er det mye som skjer her.

Det er fortsatt en potte som ikke har begynt å spire, men resten er i gang. Den som vi venter på nå er mynte. Vil det bli noe av? Vel, det får vi vel bare vente og se. Ikke så mye annet å gjøre. I mellomtiden får dem hvertfall alt dem trenger. Så la oss ta en nærmere titt på noen av dem.

Over her kan dere se hvor langt korianderen har kommet. Vi kan virkelig se at den begynner å få de bladene den egentlig skal ha. Bladene har mer piggete form. De stikker seg ut fra de aller første bladene, syns dere ikke? Nå blir deg veldig spennende å se hvordan denne utvikler seg videre.

Basilikumen begynte med veldig annerledes blader, men jeg tror allikevel at neste sett med blader vil skille seg ut fra disse. Basilikum har jo ganske store blader, så jeg er egentlig veldig spent på om de kommer med en gang eller hva som skjer.

Også persillen har kommet ganske langt, men den er ikke helt der at vi kan se hva det er for noe. Selvom jeg er ganske sikker på at vi kommer til å få se det snart, må vi nok smøre oss med litt tålmodighet og vente litt til.

Nå har dere fått sett de 6 urtene som står i plastkassa, men jeg har jo flere. La oss ta en titt på dem.

Vi har jo gressløken. Den begynner jo å bli ganske lang, men det minner jo ikke helt om gressløk… ennå! Igjen er det bare å smøre seg med tålmodighet, for det vil ta en stund før dem ser ut som gressløk. Men det er hvertfall kommet opp en god del. Dette blir gøy når de virkelig vokser til.

Dill var ganske spesiell. Det var ikke sånn jeg trodde den kom til å se ut, men det vil nok endre seg etterhvert som den vokser til. Nå har den jo blitt ganske høy allerede, så jeg er veldig spent på hva som skjer videre.

Og så har kruspersilla endelig begynt å spire. Vi ventet på den og den svikter oss ikke. Dette er 1 ukes fremgang. Jeg er veldig spent på hvordan den ser ut neste uke. Jeg gleder meg veldig til å dele det med dere.

Og helt til slutt vil jeg fortelle dere at jeg endelig har fått sådd grønnkål. Som jeg gleder meg til denne vokser til. Den blir jo utrolig stor og fin. Så her er det bare å glede seg.

Jeg har også noen andre ting som jeg skal så, men det blir ikke helt enda. Følg bloggen på Facebook ved å trykke HER, så går du ikke glipp av verken urter, grønnsaker eller blomster i hagen. Her er deg mye spennende som skjer, som du ikke vil gå glipp av.

2 kommentarer
    1. her var det mye godt ,jeg lagde meg urtehage i fjord ,noen urter hadde jeg fra før,flerårige som jeg flyttet til min nye urtehage ,ellers er jeg litt grønn ,har ikke sådd noen av frøa jeg har kjøpt for jeg tenkte det kunne direktesåes ,men litt har jeg sådd ,frø tatt på ferie i en urtehage men aner ikke hva det er da =)kanskje jeg skulle sådd litt i potter jeg også ,blir spennende dette da

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg