Tomater jeg ønsker å så

Ja, jeg har prøvd ut forskjellige tomatplanter. Noen ble bedre enn andre. Min favoritt er definnetivt pæretomatene. Noen som husker den store busken med de gule, små tomatene? Jeg hadde jo plantet den sammen med en agurkplante i et pallekarmdrivhus. Det var jo fiasko for den vokse seg jo så stor at det til slutt ikke var plass i drivhuset. Da skaffet jeg meg jo et stort drivhus og som den busken vokste. Ja, det var ikke lengre en plante. Det var en diger busk som fikk kjempe mange tomater. Også var jo tomatene så utrolig gode. Det er faktisk de beste tomatene jeg har smakt. Så en sånn plante/busk har jeg lyst på igjen. Kanskje ikke inne. Den ville vel tatt over stua så mye som den vokste. Nei, den måtte nok hatt et drivhus å bo i. Så det blir jo en stund til, men det skal definnetivt komme en pæretomatbusk etterhvert! De var så utrolig gode i salat. Jeg lurer på om de hadde vært like gode på mozarellapizzaen.

Men det var jo ikke bare pæretomatene jeg skulle snakke om. Nei, jeg tenkte jeg skulle skrive ned alle tomattypene jeg har lyst til å så. Kanskje ikke nå, men i løpet av de neste årene. Jeg har jo allerede sagt 1. pæretomat, så her kommer de andre:

2. Romello. Dette er små tomater som skal være ganske søt i smak. Det er jo de beste tomatene. Jeg hadde noen små tomater i drivhuset og de var ikke like gode. Kanskje disse er bedre.

3. Tigerella. Denne syns jeg så utrolig fin ut og det står at den også skal ha en søt smak. Den røde tomaten har gule striper. Ganske fancy. Jeg lurer på om den smaker godt.

4. Indigo rose. Denne tomaten er så fascinerende og utrolig vakker. Når man ser inni så er det en helt vanlig tomat, men utenpå er den mørkelilla. Utrolig flott. Det står at den skal høstes når fargen går fra blålilla til rødbrun. Det er vist da den har best balanse mellom sødme og sylighet. Høres ut som en god utfordring å få tomatene helt perfekt. Spennende og definnetivt noe jeg har lyst til å prøve. Tenk så vakre de vil være i en salat.

5. Cherry. Jeg hadde jo cherry i drivhuset, men det var de røde. Jeg har lyst på de gule. Kanskje de smaker bedre. De gule skal jo være søtere i smak enn de røde. Så da er det vel bare å vente og se om det stemmer. Jeg skal definnetivt prøve gule cherrytomater. Igjen vil jo disse se utrolig fine ut i salaten. Den friske, gule cherrytomaten vil virkelig løfte både smak og utseende.

6. Plomme. Dette er jo en tomat jeg kjenner veldig godt til. Smaken er helt fantastisk. De er perfekt til brødskive f.eks. jeg bruker dem gjerne i salat også, men det er jo best med småtomater i salat. Plommetomaten kan jo brukes i taco også. Den gir en veldig god og myk smak. Noen tomater tar alt for mye oppmerksomhet, men det gjør ikke denne. Den samarbeider godt med alle de andre tingene i tacoen. Men jeg syns det er aller best på brødskive. Kanskje med ost og agurk.

7. Biff. Jeg har faktisk ikke smakt bifftomat ennå så den vet jeg faktisk ikke hva jeg ville brukt til, men det hadde fortsatt vært veldig moro å prøvd og sådd det. Har du tips til hva man kan bruke bifftomat til så skriv gjerne i kommentarfeltet. Jeg er spent på hva folk bruker bifftomaten til. Er det bare enda en tomat som går i salaten eller har den en annen mening?

Her har dere altså de type tomatene jeg syns høres spennende ut å så. Det er helt sikkert flere, men det var de jeg fant nå hvertfall. Hva er din favoritt og hva bruker du tomater til? Jeg liker å bruke dem i salat, på brød/baguett, pizza, taco og pasta.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg