Tomater, agurker og meloner

Før dette innlegget ble publisert, fikk jeg pottet om nesten alle tomatplantene. Det er ikke blitt tatt bilde av til dette innlegget, men dere som følger meg på Instagram har fått med dere det. Plantene er jo de samme, bare i små potter. Så la oss ta en titt.

Pæretomat Rød: Dette er en av de få plantene som ikke har fått ny potte. Grunnen til det er egentlig så enkelt som at jeg ikke vil at den skal vokse alt for mye FØR jeg får den ut. Så denne kommer hvertfall til å stå i den lille potta frem til jeg skal potte om paprika og chiliplantene (når enn det måtte skje). Foreløpig går det egentlig ganske greit med den potta den står i nå.

Pæretomat Gul: Og her er den andre jeg ikke har fått pottet om. Igjen fordi den blir så utrolig stor hvis man gir den plass til det. Når det kommer til kvaliteten på planta så har det ikke så veldig mye å si. Når jeg potter om skal ganske mye av stammen under jorda. Tomatplanter er veldig flinke til å lage røtter og gjør det ut fra stammen når den går under jorda. Da får man også fikset opp i høydeproblemet som er på denne planta. Den er veldig høy og tynn. Vi vil jo ha kraftige, buskete tomatplanter. Det får vi når vi potter den om på den måten. Frem til da får den bare være litt pjusk.

Tomat Raspberry Red Hood: Alle tomatplantene er veldig lange og med få blader. Grunnen til det er at dem har stått veldig tett, mens jeg har vært borte. Så da har dem ikke hatt rom for så mye. I tillegg står dem jo i vinduet. Når dem kommer ut i sol og varme vil dem bli mye fyldigere. Vi så jo det med fjorårets planter også. Men størrelsen er det hvertfall ikke noe å si på. Det har jo til og med begynt å komme blomster på toppen av planta. Så da er det vel ikke lenge igjen før vi ser årets første tomater her.

Bifftomat Gul: Det var bra jeg gav disse plantene litt større potte før jeg dro. Disse har virkelig trengt den ekstra plassen. Og dem er jo i full sving med å lage tomater. Jeg kan nesten ikke tro hvor fort det går unna her. Dette blir veldig spennende. Disse er jeg veldig spent på å prøvesmake. Jeg har aldri spist gule bifftomater før, så det blir moro. Trodde ikke jeg skulle sitte her og ha masse blomster på tomatplantene mine i april, men det var det som ventet meg da jeg kom hjem fra Sverige. Helt sprøtt, men nå var jeg også ganske tidlig ute. Og godt er det. Jeg vil jo ha masse grønnsaker/frukt igjennom hele sommeren.

Tomat Golden Oźarowski: Enda en flott tomatplante som snart vokser igjennom taket. Man kan jo snart ikke se ut av stuevinduet på grunn av disse høye tomatplantene. Ikke at jeg skal klage på det. Nå har vi jo gratis solskjerming. Også kan det jo bli masse tomater på dem når dem er så store og fine. Det hadde vært gøy om vi fikk masse tomater i år. Jeg får krysse fingrene. Det ser jo lovende ut. Bare jeg passer på at dem ikke blir satt ut for fort.

Tomat Pomidor Figiel: Denne er jeg ganske imponert over tykkelsen på stilken. Ikke alle har fått sånne solide stammer. Den er egentlig ganske fin ellers også. Så denne er jeg veldig fornøyd med. Hvertfall til å bare stått tett inntil alle andre planter og hatt veldig begrenset med plass i 2 måneder. Så får vi se hvordan den vil vokse nå som den har fått bedre plass og større potte (etter at bildet ble tatt).

Tomat Raspberry Vintage: Ikke alle tomatplantene har det like bra. Denne har ikke fått den jærligheten og plassen den har trengt, men det skal vi nok klare å snu. Jeg tror denne planta kommer til å se mye kvikkere ut neste gang dere ser den.

Tomat Mascot: Denne planta er egentlig et perfekt eksempel på hvorfor jeg planter dem langt ned når jeg potter dem om. For her har mye av bladene visnet bort nederst. Da blir den naken og stygg. Når man får dette under jord, vil planta se mye friskere ut med en gang. For den øverste delen er jo kjempe flott.

Slangeagurk: Hvordan kan denne lille planta allerede begynt å produsere agurker? Det er jo helt vilt! Jeg syns det var ekstremt moro å se når jeg kom hjem, men det er jo også ganske tidlig da. Veldig spent på hvordan den kommer til å reagere når jeg må potte den om. Jeg får være veldig forsiktig og passe på at jeg ikke roter for mye borti røttene hvertfall. Så er det bare å krysse fingrene for at jeg får en tidlig agurk i år. Dette er jo kjempe stas! Veldig synd at den får så stygge blader, men det hadde fjorårets planter også. Det gikk jo veldig fint med dem og jeg fikk jo agurk fra dem også. Forhåpentligvis går det greit. Om du har noen tips så kom gjerne med dem i kommentarfeltet, for jeg vil bare gi plantene mine kun det beste.

Vannmelon: disse har jeg heller ikke pottet om. Men om jeg skal gjøre det før de skal ut, skal dem ikke ha så alt for store potter. For jeg har nemlig en helt annen plan for disse, som dere får se senere i år. Det ser jo ut som det går ganske bra med den, så det er ikke noe hastverk ennå. Men jeg må si jeg er veldig spent på om jeg kommer til å klare det i år. For dere som var rundt her i fjor og fikk se katastrofen med melonplantene, dere vet. Men jeg kan jo si såpass at det ble ikke noen meloner ut av de plantene. Og da tenker jo jeg at det må vi jo hvertfall klare å få til i år. Derfor er jeg veldig spent på disse og denne løsningen jeg nå har gitt for årets melonplanter. Har du troen?

Hvis ikke du vil gå flipp av hvordan det går med disse plantene (og alle de andre plantene) burde du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Der legger jeg også ut mye av ompotting og andre ting som dere ikke får se her. Husk å sjekke storyen min. Det er der jeg legger ut mest innhold.

 

2 kommentarer
    1. Hei, håper du kan hjelpe meg litt, siden du er så flink til å passe på planter. Jeg så bildene dine av de store tomatplantene dine, og mine er så små og dør bare av etter hvert. Må man bruke vekstlys eller spesiell jord?

      1. De beste tipsene jeg kan gi deg er å dra på hagesenter og spørre om såjord. Vanlig plantejord kan svi frøene. Også har minidrivhusene mine vært skikkelig god hjelp til å gi frøene er veldig god start. For dem holder på fuktigheten ganske godt, gir plantene luft, varme osv. Når dem er store nok til å håndteres kan dem pottes om til vanlig, små plastpotter. La dem stå i vinduskarmen. Vann gjerne plantene på et brett, underifra. Så kan dem ta til seg det dem trenger av vann. Og når det er på tide å sette dem ut, må dem settes ut 1-2t de 2 første dagene. Så øker du gradvis i 1-2 uker. Pass på at dem står i skyggen. Så kan du sette dem ut i sola etter det. Håper dette hjalp. ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg