Tomat, agurk, melon og jordbær

Plantene har blitt bært ut og inn en stund nå. Egentlig skulle jeg holde på sånn i noen ganger til, men så klarte jeg å glemme nesten alle plantene ute. Så dem har stått ute i noen få dager, til og med på natten. Og det har gått overraskende bra egentlig. Derfor tenkte jeg det kunne være på tid å få plantene på de plassene dem skal stå resten av våren/sommeren. I dette innlegget kommer jeg derfor til å fortelle litt om akkurat det. Så la oss se hvordan plantene har det.

Tomat Pomidor Figiel: Det er litt forskjell på størrelsen her, men jeg tror at det kommer til å endre seg så fort varmen og sommeren kommer for fult. Utenom det så går det faktisk ganske bra her. Noen av plantene har jo fått blomster allerede. Så her er det mye som skjer. Jeg gleder meg til å se utviklingen på disse (og alle de andre plantene såklart).

Tomat Mascot: Litt blomster har kommet her også, men jeg tror det så vidt har begynt. Dette er ganske korte tomatplanter for får mange tomater. Så det blir veldig spennende å se om jeg får til det. Det morsomme hadde jo vært om jeg hadde hatt noen tomater jeg kunne tatt med til Sverige 1. Juni, men det er nok å håpe litt vel mye.

Tomat Raspberry Red Hood: Her er det planter som virkelig har strukket seg mye og fått et par tomater allerede. Noen tomatplanter blir jo lange, andre ikke. Det kommer jo helt an på hvilken type tomater man har sådd frø til. Jeg har valgt å prøve litt forskjellig. Disse skal jo bli litt størrelse på og jeg gleder meg veldig til å se om dem blir mer fylde på eller hva som skjer. Akkurat nå ser dem litt pjusk ut nederst, men det er fordi jeg tar vekk de nederste bladene. På den måten kan plantene fokusere på produksjon av frukt og få næringen lengre opp. Dette er faktisk veldig effektivt, da blader tar mye næring for å holde seg fine.

Tomat Raspberry Vintage: Disse er litt overalt. Noen er veldig lange og andre korte, men vi får bare følge med og se hvordan det går. Jeg har jo ikke hatt så mange tomatplanter eller prøvd så mange forskjellige typer før, så det blir veldig spennende å se hvordan disse utvikler seg i månedene fremover. Også er jeg selvfølgelig veldig spent på smaken på disse tomatene jeg har sådd frø til. For alle tomatfrøene har jeg kjøpt til i år, aldri prøvd noe av dem før. Og hvis du har spist en del forskjellige sorter tomater, vet du at de ikke smaker det samme. Disse har jo allerede fått tomater, så det er jo veldig gøy.

Tomat Golden Oźarowski: Jeg tror dette er de flotteste tomatplantene hittil. Det kan nok ha mye å si med at dem har fått veldig god plass å vokse på. Ikke så mange av plantene som har like store potter. Men dette er også veldig store, flotte planter etter hva jeg har skjønt. Har prøvd å Google litt, men det er jo ikke så lett å finne bilder av alle tomattypene. Så jeg er glad for at jeg kan dele det med dere. Kanskje dere får litt inspirasjon til neste år.

Bifftomat Gul: Også har vi jo min absolutt favoritt. Disse gleder jeg meg veldig til å prøve. Jeg føler at bifftomat er litt luksusmat egentlig. Skikkelig kosemat hvertfall. Så det blir veldig moro når disse begynner å produsere tomater og dem vokser seg store. Tror nok kanskje jeg trenger mer støtte på disse plantene da, men det får jeg ta når den tiden kommer.

Pæretomat Rød: Første planta som fikk komme i større potte og den potta den kommer til å stå i resten av sesongen. Disse blir jo ganske store. Det vet jeg av erfaring. Jeg hadde jo en for noen år tilbake, som ble helt enorm. Og noen år før det hadde jeg et drivhus med 1 sånn plante. Den tok jo nesten over ene siden av drivhuset. Så den blir veldig store og trenger mye plass. Derfor bestemte jeg meg egentlig ganske tidlig at dem ikke skulle stå på verandaen. Jeg har satt dem nedenfor verandaen. En plass jeg tror kommer til å være helt perfekt.

Pæretomat Gul: ved siden av den røde, står den som skal få gule tomater. Så her kommer det til å bli en stor busk, om dem får vokse like mye som de andre jeg har hatt. Jeg hadde jo 1 av denne typen i drivhuset i fjor. I starten gikk det ikke så bra, men så fort den trivdes så ble den jo kjempe stor. Og det er jo det jeg vil at disse også skal bli. Det ville vært kjempe gøy å hatt en diger busk med masse tomater på. Så jeg venter i spenning.

Hvit snackagurk: Nå har jeg fått pottet om disse plantene, selvlm jeg egentlig ville vente. Grunnen til at jeg gjorde det er så enkel som at jeg glemte dem ute om natta. Dem klarte seg veldig fint, så da kan dem liksågodt bli pottet om og kose seg på plassen dem skal stå resten av sesongen. Så får jeg se hvordan jeg gjør det når dem begynner å bli lange. For dem må jo kunne festes på en måte eller ha noe å klatre på. Men det løser jeg når den tiden kommer.

Slangeagurk: Disse har også fått nye og større potter. Dem skal etterhvert fylles med mer jord, men det tenker jeg å ta litt senere. Akkurat nå har dem ganske god plass og kan vokse seg store. Jeg er veldig spent på om jeg får gjort slik jeg tenkte. Jeg har nemlig lyst til å få dem til å klatre på utsiden av rekkverket til trappa. Det tror jeg kan bli veldig fint og bra for plantene. Vi får bare krysse fingrene og håpe at jeg kommer på en god løsning.

Vannmelon: Ennå flere har fått nye potter. Jeg har vært effektiv og gjort ganske mye de siste dagene. Og da har jeg fått de 2 melonplantene oppi hver sin tønne. Nå er jeg veldig spent på om det vil gå bra med dem. For det blåser veldig mye rundt her, men jeg har prøvd å finne et sted som kanskje er litt lunere. Vi får bare vente og se.

Markjordbær Yellow Wonder

Markjordbær Regina

Markjordbær Mignonette

Markjordbær: Om du lurer på hva de forskjellige heter, står det under hvert av bildene over her. For en liten stund siden fikk jeg pottet om jordbærplantene fra minidrivhus, til små potter. Selvfølgelig tok det ikke lang tid før jeg bestemte meg for at dem skulle få komme oppi pallekarmen. Dem har en hel pallekarm for seg selv, men det trenger dem. Jeg har jo til sammen 12 planter. Og når dem vokser til, er det ikke mye plass til noe annet. Så de andre jordbærplantene vil da få sin egen pallekarm når frøene der begynner å spire og plantene er klare til å komme ut.

Hvis du ikke vil gå glipp av noen oppdateringer burde du følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. På Instagram kan du følge med på alt mulig. Jeg legger ut når frø spirer og generelt når det er noen nye ting som skjer med plantene. Tips til hvordan du potter om og mye mer. Sjekk storyen for masse innhold og har du gått glipp av noe kan du finne det på mine høydepunkt på profilen min.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg