Tips og råd til mitt kosthold

Hittil i dag så har jeg egentlig bare ligget å lest på en side som psykologen min anbefalte meg å lese. Hun hadde funnet frem en side som handler om raumatikere. På denne siden så stod det jo alt mulig fra hva det er og til kosthold og trening. Til og med alle steder i Norge som kan hjelpe oss med en raumatisk sykdom. Når jeg først åpnet denne siden så tenkte jeg at jeg får lese igjennom så har jeg hvertfall gjort hjemmeleksen som psykologen har gitt meg. Det er jo ikke så mye annet jeg får gjort. Også startet jeg å lese og det var så spennende, jeg kjente meg igjen i mye av det som stod der og jeg begynte å skrive notater. Så mye nyttig info og forhåpentligvis hjelper alle disse punktene meg. Jeg viste jo jeg måtte endre en del ting, men nå har jeg faktisk en plan på hva jeg skal spise og hva jeg må gjøre for at kroppen min skal ha en sjanse til å bli bedre.

Om disse endringene ikke skulle hjelpe på min hverdag så tenker jeg å kontakte de som har peiling og kan gi meg veiledning, tips og råd for at jeg skal få et bedre liv. I tillegg vil jeg prøve å se om fysioterapi osv. kan gjøre hverdagen min bedre. Jeg vet at kroppen min reagerer positivt på et varmt bad så det ville jo også vært lurt å prøvd ut. Så ja, det var veldig mye nyttig informasjon på den siden.

Når jeg var ferdig med å lese og kikket på klokka så var det plutselig tid for å lage middag. Som dere ser på bildet over her så ble det kyllingfilet og salat. Til hvert eneste måltid drikker jeg nå vann og det har jeg gjort mye de siste ukene, men jeg leste at det skulle man gjøre. Fremover nå blir det altså kaldt vann til hvert eneste måltid. Hvordan kostholdet blir fremover vet jeg ikke ennå, men jeg må hvertfall følge en del retningslinjer som stod skrevet på siden. Det kan hjelpe på smertene, utmattelsen og energien. Da ser jeg absolutt ingen grunn til å spise usunt. Alt jeg ønsker er en kropp som fungerer og det har den ikke gjort den siste måneden. Derfor er det verdt et forsøk. Jeg skal prøve å holde meg til disse notatene jeg har skrivd ned frem til nyttår og så får vi se hvordan formen er da.

Tenk om jeg hadde blitt bedre i kroppen bare ved å endre kostholdet. Da hadde det nok ikke vært vanskelig for meg å legge fastfood, brus og godteri vekk “for godt”. Det er jo lov å kose seg av og til, men max en gang i uka. Det vil si at min plan om å spise sunt i hverdagene og spise noe ekstra godt i helgen kan følges.

Jeg husker jeg syntes det var skummelt å tenke på at man kunne få diabetes og at det var det siste jeg ville ha (da jeg var barn). Tenk å måtte kutte ut sukker og drikke lettbrus osv. Vel, jeg fikk ikke diabetes og jeg har jo sett at folk med diabetes kan spise mye godt. Jeg fikk vist heller noe enda verre, men det går fint. Det er jo ikke sånn at verden går under fordi jeg må drikke vann hver dag og godteri ikke lenger kan bli kjøpt inn og være i huset. Faktisk kan dette være en utrolig bra ting. Uten godteri, brus og at jeg MÅ spise sunt vil jo hjelpe meg ned i vekt. Det vil si at det mest sannsynlig vil bli mindre smerter i kroppen pga. vekttap. Vinn, vinn! Jeg får en sunn kropp, kanskje mindre smerter, går ned i vekt osv. Jeg kan faktisk tenke positivt herfra til månen på disse endringene jeg må gjøre. Kanskje kan jeg komme igjennom dette med et smil om munnen. Vi får se hvor hardt det blir når jeg til mandag kutter ut alt av godteri og kun drikker brus på lørdager. Ønsk meg lykke til. I NEED IT!

Husk også å følge bloggen på facebook HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg