Stendörren i Nyköping

Stendörren er et veldig stort turområde, der dem har markert opp flere forskjellige løyper. Enten man vil gå 1,5 km eller 1 mil, har den en løype som passer perfekt for nettopp deg. I nydelig natur og fantastisk utsikt ved vannet, er dette den flotteste turplassen jeg har besøkt hittil.

Vi begynte egentlig bare å gå og fulgte den ene røde løypa. Dette er den minste løypa på kartet. Men allerede når vi var tilbake fra turen og kikket på kartet igjen, forstod vi fort hvor de forskjellige løypene gikk. Og jeg var skikkelig gira og helt med på at vi definitivt må tilbake og gå en av de andre løypene så snart som mulig.

På turen fikk jeg selvfølgelig tatt mange bilder av den flotte naturen. Det vil si, mellom mine energiutbrudd hvor jeg hoppet rundt på stein/berg. Når jeg først får muligheten til å ta en tur i skogen, får jeg så mye energi og blir helt apekatt. Men man kan jo ikke dra på et så vakkert sted og ikke ta masse bilder.

Det er et par bruer på denne korteste løypa og det gikk helt fint, frem til vi skulle over en hengebro. Om du kjenner meg, vet du at jeg har skikkelig høydeskrekk og klarer ikke å gå på steder som beveger seg under meg. Som en hengebro. Jeg gikk med museskritt over den broen og bare ved å tenke tilbake på det, kan jeg kjenne den ekle følelsen igjennom kroppen min. Det er som om man svimer av eller bare mister følelsen i beina. Så jeg måtte faktisk sette meg ned når vi gikk over denne andre gangen. Men det stoppet ikke meg fra å ville tilbake dit. Nei, jeg elsket dette stedet og den hengebroen var faktisk verdt å gå over, for å komme dit. Nå fikk jeg ikke et veldig godt bilde av hengeren, men FØR man kommer opp på den så ser den slik ut:

Det fantes også mange flotte steder å stoppe på. Man kunne grille på plasser som var satt opp der, med egen grill og ved til. Utrolig fint opplegg. Så vi måtte jo selvfølgelig stoppe her og grille pølsene vi hadde tatt med ooss. Jeg fikk også brukt noen minutt til å bare sitte på berget og nyte utsikten, lukten og vinden i håret. Det var virkelig terapi.

Vi hadde jo verdens flotteste utsikt til maten da. Jeg bare drømmer meg bort i alle bildene her, for det var en så flott tur. Det kan ikke beskrives med ord, det må oppleves. Og dette stedet har mange parkeringsplasser, lett å finne frem og et terreng som er veldig bra for kroppen.

Om du noen gang skal ta turen til Nyköping eller er i nærheten, så burde du virkelig bruke en dag her. Bare se så vakkert det var resten av turen.

Vi har ganske vakker natur i Norge, men fy søren. Svensk natur er søren meg fint det også! Man må bare vite hvor man skal dra. For det er veldig mye skog der. Men inni mellom alle trærne, fins slike gjemte perler. Og det er disse stedene du ikke vil gå glipp av.

Om du liker reise, natur og planter burde du følge bloggen på HER og Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Det vil bli stappfult denne sommeren. Ikke glem å sjekke ut storyen min på Instagram. Og har du gått glipp av noe så finner du det på høydepunkter på profilen min.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg