Steder jeg vil dra til

Dette blir et litt annerledes innlegg enn hva jeg vanligvis pleier å skrive om, men jeg bare kom på denne idéen og tenkte det var morsomt for dere å høre om. Nå skal jeg nemlig fortelle dere om hvilke plasser i Norge jeg drømte om å dra til da jeg var yngre og hvilke steder som jeg syns virker interessant å dra til nå. Jeg har jo alltid vært glad i Norge og liker å reise og se nye ting. Livet mitt har ikke akkurat vært så mye reising, men jeg har fått opplevd litt. Når jeg var i Lofoten og Valdal som liten så fikk jeg jo se mye fin natur og hvor nydelig Norge faktisk er. Jeg har jo familie i Nord Norge og pappa kommer fra et lite sted utenfor Lofoten som heter Pundsletta. Så med nordnorskt blod i årene så må man jo bare like naturen.

Så mitt første sted som jeg alltid har ønsket å dra er til Bergen. Jeg har lyst til å se alt det Bergen har å by på. Natur, akvarium og bare kunne gå i Bergen sine gater. Så ville reisen gått videre til Sogn og Fjordane. Der ville jeg funnet de flotteste stedene å sett utover hav og daler. Etter at pappa flyttet dit har det vært drømmen å se det flotte stedet med egne øyne. Så ville jeg dratt til Lærdal og sett Borgund stavkirke. Jeg var jo der før et par år siden, men jeg fikk aldri sett inni der eller sett den på nært hold. Det er virkelig drømmen å få sett hvor flott den er inni og få sett detaljene utenpå mye bedre. Dette er noe jeg har tenkt på flere ganger etter at jeg fikk sett stavkirken.

Når jeg var ganske ung så drømte jeg om å dra til Trondheim. Jeg ønsket å se Nidaros Domkirke og det ønsket har bare blitt større med årene. En så unik og vakker kirke med så flotte detaljer. Det er noe jeg håper jeg får se med egne øyne en dag.

Bergen og Trondheim er de stedene som jeg alltid har ønsket å dra til. Jeg har ennå ikke kommet så langt, men jeg håper at det vil skje i nærmeste fremtid, hvertfall én av stedene. I tillegg til disse 2 stedene så var det et sted til jeg virkelig hadde lyst til å se mer av. Oslo er det siste stedet som jeg ønsket å dra til og se mer av og det føler jeg ennå. Oslo er så mye mer enn Karl Johan og Aker brygge. Jeg har lyst til å se parkene, museum og alle de flotte byggene som ligger gjemt i hver en bakgate. Jeg ønsker å gå timesvis og bare se hvor mye flott Oslo har å by på. Da snakker jeg ikke om skobutikker og utesteder som serverer pils. Nei, jeg vil se så mye mer enn det. Oslo er en veldig fin by, men da må man grave litt dypere enn restaurantene som ligger tett i tett. Når jeg sier at jeg vil se Oslo så mener jeg at jeg vil se det andre ikke leter etter. Det er så mye mer å sjekke ut. Hva? Det vet jeg ikke enda, men jeg vet at Oslo har mye å by på. Det er nok mange flotte grafittibilder, nydelige trær med masse blomster, skulpturer og utskjæringer. Ja, masse som kan bli fint på bilder og bevares i rammer. Det samme tenker jeg egentlig om Bergen og Trondheim også. Tenk så mye det er å se på og ta bilde av.

Når det kommer til alle disse små detaljene på bygninger og i naturen så tror jeg at jeg har et øye for det. Jeg tror jeg ser veldig mye som andre bare går forbi og ikke bryr seg om, men jeg velger å se meg rundt og nyte hvert et øyeblikk av livet, av naturen og utsikten hvor enn jeg drar. Man lever bare en gang så hvorfor ikke gjøre mest mulig ut av det og sette pris på alle disse små tingene som er der ute.

Jeg tror grunnen til at jeg klarer å få opp humøret så enormt mye når jeg er ute er fordi jeg setter så utrolig stor pris på alt dette. Så er jeg så heldig at jeg kan dele det med dere og vise dere at det finnes masse flott der ute om du bare vil følge med. Så derfor vil jeg reise rundt. Jeg vil se, oppleve og nyte alle de små øyeblikkene livet har å tilby. Jo mer jeg ser av det, jo mer ønsker jeg å se. Og jeg blir aldri lei av å dra til et sted hvis det er noe å se på. Det var det jeg likte så godt med Modum. Så mye vakker natur, det var vann, skog og mye spennende å se.

Når vi flytter så håper jeg det blir et sånt sted. Et sted der man kan slappe av, men også gå samme runden i nabolaget og finne noe nytt å ta bilde av. Jeg håper det er hage sånn at jeg kan holde på ute med blomster og grønnsaker. For et det et sted jeg alltid vil reise til så er det min egen hage. La meg få være omringet av blomster og kunne se grønnsakene vokse, mens jeg vanner og steller dem. Det er noe jeg virkelig savner. Hagen var mitt fristed. Det var der jeg gikk når jeg følte meg ille. Jeg kunne sitte å se på alle plantene og føle at roen senket seg.

Ellers så ville jeg reist å sett en botanisk hage. Det ser så vakkert ut og neste uvirkelig med så mange flotte blomster også går det stier igjennom slik at man kan se blomstene på nært hold. Så ja, det er jo en del ting jeg har lyst til å reise og se/oppleve. Vi får vel bare se hva denne sommeren kommer med og hva som skjer videre. Dette er jo bare mine ønsker og reiser jeg har drømt om, men vi har faktisk snakket mye om Bergen. Hvem vet, kanskje det blir sommerferie i Bergen.

2 kommentarer
    1. Så flott å lese det du skriver nå Cathrine,jeg anbefaler Bergen på det varmeste,Ta fløybanen opp å se utover hele Bergen.Fiskebrygga er så herlig å gå der å se på livet mulig det ikke er så mye turister der i år pga.coronan,men anbefaler dere på det varmeste.Tronhjem og som har utrolig mange fine steder å oppleve ikke bare Domkirken der skal jeg fortelle deg.Røldal har og en nydelig gammel stavkirke Tromsø har Ishavskatedralen.Du aner ikke jenta mi hvor mye du har i vente hvor mye det er å se i vårt langstrakte vakkre land.Vi kan gå den andre veien og På sørlandet den består ikke bare av Kristiansand,det er Kragerø, Risør Lillesand you name it Cathrine jeg skal love deg du har noe å glede deg til,så nå må du spare penger jenta mi 😁👍Å ja Cathrine nå sitter jeg å drømmer meg bort til alle stedene jeg har hvert.Kom plutselig på Kautokeino der kan du reise å se på et sted som heter Juels sølvsmie.Der lager de sølvsmykker som du kan stå å se hvordan de lager smykker.Jeg har armebånd og halskjede og øredobber som blei laget til meg der i sølv veldig fine smykker,de har forresten en forretning på Aker brygge hadde hvertfall,lenge siden jeg oppdaget at de hadde forretning der.Om de har den nå veit jeg ikke.😊 Begynner å bli gammel jeg veit du Cathrine 😉 Ja ja nå begynner det å bli seint å pusen min har spist en hel del mat og sølvpapir så han kaster opp her.Vi snakkes,så håper jeg du får sove godt i natt 😴 Det har hvert deilig å sitte her å leve meg litt tilbake i min tid og jeg har faktisk hvert mange steder i Norge vårt vakkre land.Natta vennen,goklem fra meg.💞💞😴💤

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg