Spennende frø i potter

Nå har det gått 1 uke siden jeg sist gav dere en oppdatering. Og her skjer det veldig mye, hver eneste dag. Ny frø en lagt i jorda og små spirer popper opp i pottene. Jeg har måttet potte om noen planter og jeg har fått en hylle til plantene mine. Så her er det mange endringer siden sist. La oss ta en titt på hvordan det ser ut nå.

De store kassene er det jo ikke plass til inni hylla, men det gjør ingenting. Det ble hvertfall mye mer ryddig med denne hylla. Og når alle plantene skal ut, blir dette hylle til urtehagen min. Jeg har også fått bestilt 2 hyller som jeg håper vil passe perfekt til agurkplantene mine. Med andre ord begynner jeg å få alt jeg trenger til plantene mine. Nå har jeg jo også fått en del nye frø, så la oss se hvilke frø jeg har sådd den siste uka.

Først har vi chilifrøene. Jeg har hatt lyst til å så chilifrø en god stund, men siden magen min ikke er så glad i sterk mat har jeg ikke sett poenget. Så disse er kun for dama mi, som er veldig glad i sterk mat. Det blir så moro i år, med så mange spennende planter. Og kanskje jeg kan lage noe spennende mat med disse, om jeg får noe særlig chili på plantene.

Jeg kjøpte også en veldig spennende paprika. Denne gleder jeg meg til å smake på. I butikken har man jo ikke noe særlig variasjon av paprikaen, så det er gøy å så noe som er litt annerledes. Kanskje med noen spennende smaker og annerledes farger. Denne ble jeg hvertfall veldig nysgjerrig på.

Og hva er vel sommer uten jordbær? Disse frøene fikk dere se i går og da gikk dem rett i jorda etterpå. Så får vi se om de forblir oppi denne lille kassa eller om jeg faktisk får råd til noe som jeg har ønsket meg i flere år. De 3 pottene som sitter sammen, som man kan stable flere oppå hverandre. De har jeg så lyst til å ha jordbær oppi, men de koster jo litt. Det ville vært kjempe fint, men det er ikke min førsteprioritet akkurat nå. Hodesaken er at jeg nå har jordbærfrø i jord og forhåpentligvis får jordbær i år.

La oss ta en nærmere titt på disse jeg sådde tidlig i januar. For her har det jo skjedd mye, som dere ser. Også er det jo et par potter som mangler oppi her. De har jeg altså fått potter om og måtte finne en annen plass til. Så la oss se hva som har begynt å spire og hvor langt de har kommet nå.

Agurk har smått begynt å spire. Dette er små agurker, men jeg har også lyst på frø til slangeagurk. Vi får se om jeg klarer å få tak i frø før det er for sent. Agurk blir det hvertfall, selvlm de ikke er så store. Så lenge dem er gode er jo det hovedsaken. Og den koser seg hvertfall. Det er det jo ingen tvil om. En frisk og fin spire som jeg gleder meg til å se vokse seg stor og fin.

Vannmelon har også kommet opp fra jorda. Jeg er veldig spent på hvordan det vil gå med disse fremover og om vi vil få noen meloner i år. Altså tenk om jeg kan høste meloner fra egen hage i år. DET ville vært utrolig moro. Jeg håper virkelig vi får gjort det. Vi får bare krysse fingrene og håpe at dette går. Jeg skal hvertfall passe godt på dem og gi dem alt dem trenger.

Paprika har også begynt å spire og det er faktisk ganske mange oppi her. Dette er rød snackspaprika. Akkurat samme som den planta jeg kjøpte for et par år siden, men det er jo mer spennende å klare og få en plante fra frø. Jeg syns hvertfall det. Så det blir jo moro å se om denne blir like flott som den i butikken.

Plommetomat hadde jo begynt å spire forrige helg, men de var røde. Disse er gule. Så det blir nok veldig mange tomater I år. Noe som er veldig bra fordi jeg syns tomater er veldig godt. Og det går jo an å bruke tomater til utrolig mye. Jeg gleder meg til disse tomatene kommer, for da blir det mye godt i maten. De kan jo brukes på pizza, i pasta, taco, salat og så mye mer.

Rabarbra har så vidt begynt å titte opp av jorda. Den er så nusselig. Det blir jo veldig spennende å se hvor stor denne blir i løpet av sommeren. Rabarbra er jo veldig koselig også. Jeg husker jeg pleide å ta med meg en rabarbra hjem også fikk jeg en bolle med sukker til å dyppe den oppi. Det er gode barndomsminner.

Melon malaga har blitt ganske stor siden sist. Det er vel ikke lenge før den får neste sett med blader, tenker jeg. Denne meloner er jeg spesielt spent på, for det er jo ikke noe jeg har pleid å kjøpe i butikken. Når jeg er i butikken så kjøper jeg enten honningmelon eller vannmelon. Så da blir det jo litt ekstra spennende med denne. Jeg håper vi får meloner av disse plantene og ikke minst, at de smaker godt.

Chili har så vidt begynt å krype opp av jorda, men jeg kan se noen små spirer. Neste helg er dem nok skikkelig fremme, sånn at dere virkelig får se dem. Chili er jo litt tregere til å spire, men de er ikke noe vanskeligere enn andre frø. Det meste spirer, så lenge du gir dem det de trenger.

Gresskar var jo de plantene som virkelig måtte pottes om. De delte jo den ene potta jeg har brukt her og det var jo langt fra nok plass. Et lite tips til dere som vil prøve å så gresskarfrø. Plantene er veldig skjøre og kan fort bli skadet om du ikke er forsiktig. Jeg var veldig forsiktig, men jeg kjente at hvis man tar for hardt på dem så blir dem skadet. Så pass på å bruke en veldig forsiktig hånd når du håndterer disse plantene. Utenom det så er dem veldig fine og de vokser jo utrolig fort. Snart har dem jo fått et sett med blader til.

Som dere ser så er det mye som skjer med frøene jeg har sådd. Mange spirer som snart er store, fine planter. Men husker dere denne planta fra et par år siden?

Om du ikke husker denne, så er dette min mandarinplante. Jeg har hatt den siden den bare var et frø. Den har blitt ganske stor siden den gang. Og om du ønsker å se mer av denne og alle de andre plantene, burde du følge bloggen på Facebook. Klikk HER og bli med i bloggen sin gruppe. Da går du ikke glipp av noe. Og det kommer til å bli mye plsnterelatert fremover.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg