Sparreholm og Tista i bilder

Denne dagen var en av de bedre dagene i Sverige. Til tross for at vi fikk tatt et par bomturer. Eller var det egentlig det? Vel, jeg skal hvertfall fortelle dere alt som skjedde denne dagen. Det begynte med at vi skulle se på Sparreholm slott. Så vi kjører dit, som tar ca. 40 minutter med bil fra Nyköping.

Vi følger GPSen på mobilen og havner på baksiden av slottet. Ikke bare det, men det er ganske langt å gå for å komme inn til slottet. Vi parkerer og sjekker om det hår an å finne en annen vei inn. For dette blir for langt å gå. Dama mi leser om at GPSen ofte kan vise feil og at det er bedre å skrive inn Hyltinga kirke. Så vi gjør det og kjører i 8 minutter til. Når vi kommer frem til kirken, er det bare en liten strekke å kjøre bort.

I enden av denne lange veien finner vi til slutt slottet og en låst port. På skiltet står det at slottet skal være åpent frem til kl.16:00. På nettet står det at det er stengt. Så vi kommer oss ikke inn på plassen.

Dette hadde jeg gledet meg så utrolig mye til, men det er vanskelig å gå igjennom låste dører. Så da fikk vi bare beundre det vakre slottet fra avstand.

Vi bestemte oss for å kjøre bort til kirken igjen. Der begynte dama mi å sjekke nettet for å se om vi kunne finne et annet slott i nærheten, som vi kunne besøke.

I mellomtiden tok jeg meg en liten tur rundt på plassen. Der fikk jeg se noen veldig gamle gravstøtter. Så jeg går opp på kirkegården og tar noen bilder.

Av alle de fine, gamle gravstenene, var dette min favoritt. Ikke bare fordi den har en veldig fin form, men også fordi den har en sommerfugl øverst i korset. Virkelig vakkert lagd.

Det var også mange andre fine gravstener å se på. Både foran og bak kirken. I tillegg fant jeg en kirkegård nedenfor selve kirken. Så det var mye å se på, mens dama mi satt i bilen og lette etter vårt nye eventyr.

Når jeg kom tilbake til bilen, hadde dama mi funnet et annet slott slm kanskje kunne være åpent. Så vi kjørte videre.

selvom det ikke var helt den turen vi hadde planlagt, var vi hvertfall veldig heldige med været. En utrolig varm og fin dag med masse sol. Så vi tok det litt på sparket og bare koste oss ute på tur sammen.

TisTista slott var neste stopp, men når vi kom til forsiden var det sperret med kjetting og et skilt som det stod Privat på. Så der gikk det ikke an å gå.

Vi kjørte rundt og bak slottet. Der var det heller ikke åpent. En stor port stengte oss ute fra plassen, men i det minste var det åpent bak. Der kunne vi hvertfall gå litt rundt og se.

Det var et enormt slott og utrolig fint. Jeg skulle elsket å sett mer av dette. I det minste fikk vi se en katt. Han lå og nøyt solen, helt til jeg prøvde å komme nærmere. Så jeg tok dette bildet og gikk videre. Han skulle få nyte det fine været i fred og ro.

Det var veldig frustrerende å ikke kunne få se mer av slottet, men broen som fører inn til parkeringsplassen (bak porten) var hvertfall veldig flott. Og noe av slottet fikk vi jo faktisk sett.

Jeg håper allikevel at neste tur til et slott vil være litt bedre. For jeg har virkleig lyst til å se mer. Gamle bygninger generelt. Det er så fint å dra og se på. Så mye historie også. Nei, vi må finne et skikkelig slott å se på, som ikke er sperret inne.

Følg med på jakten etter flere slott og gamle bygninger i Sverige ved å følge bloggen på Facebook HER og Instagram HER. Jeg legger ut mer/annet innhold på Instagram story. Bl.a videoer. Så det er verdt å følge med på begge stedene om du ønsker å få inspirasjon til ferie eller bare ønsker å se mer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg