Snart spiser man grønnsaker fra hagen

Nå eksploderer det virkelig på plantene her. Så jeg har tatt en del nærbilder slik at dere får se nærmere på dem som har mer å vise frem. Jeg er også nesten helt sikker på at jeg nå har funnet ut alle navnene på chiliene, for der har det skjedd ganske mye. Så la oss komme i gang og ta en tur å se på alle plantene mine.

Chili: la oss begynne her, for der har det virkelig skjedd mye. Vi skal også prøve, en gang for alle å navngi alle de forskjellige type chiliene jeg har. Så la oss ta en nærmere titt på hver enkelt.

Basket of fire: Dette var jo den jeg trodde jeg hadde 4 av, men så viser det seg da at jeg har kun 1. Og dette er egentlig den jeg syns er mest fancy. Jeg vet ikke om den kommer til å bli så flott i år, men dem skal bli veldig tette og fine busker med mange små chilier som stikker oppover. Så denne har jeg jo vært mest spent på. For jeg trodde ikke dem kom til å stå rett opp, men som dere ser så gjør dem faktisk det! Så utrolig tøft! Denne digger jeg.

Pinata: denne er jo da det slaget jeg har 4 planter av. Dem kommer også med relativt mange chilier, så det blir jo utrolig spennende. Jeg vet allerede hva jeg skal bruke en del av disse forskjellige chiliene til, så det er ikke bare for moro at jeg har så mange chilier. Dere får vente og se.

Sweet banana: siden den ser mer og mer ut som en banan og den er ganske lys i fargen, har jeg kommet frem til at dette er sweet banana. En veldig artig fasong på akkurat denne da. Dem skal få litt samme fasong som jalapeno egentlig. Så vi får vente og se om det er denne som til slutt blir gul eller om jeg har bomma helt. Men jeg er ganske sikker på at dette er sweet banana.

Padron: denne er jo egentlig ganske nærme å være moden, tror jeg. For padron skal se akkurat sånn her ut. Jeg vil allikevel vente litt og lese litt mer om denne typen chili. Litt dumt å høste noe som ikke er klart ennå. Derfor liker jeg egentlig ikke å dyrke ting som skal være grønt. Det er mye vanskeligere å vite når dem er modne. Eneste grunnen til at jeg har padron er fordi frøene var gratis. Også er det jo spennende å prøve noe nytt. Jeg får ta dette som en utfordring.

Vanlig, rød chili: denne har vi jo funnet ut av for lenge siden. Faktisk er dette de eneste jeg ikke har glemt hva er. Og dem trives jo som bare det. Nå venter vi bare på at disse 4 chiliene skal bli røde, men det vet jeg fra tidligere at det tar ganske lang tid. Så her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Plutselig skifter dem farge.

Carolina Reaper: helt til slutt er det jenta mi sin chili. Vel, alt dette her er egentlig for henne. Det er hun som elsker sterk mat. Men denne hadde hun med seg, sånn at jeg kan ta vare på den for henne. Og den har blitt utrolig stor siden den kom hit, så den må jo trives her. Det blir spennende å se om det kommer noe chilier fra denne.

Snackpaprika: jeg tenker vi gjør det samme her, som vi gjorde for chiliene. Sånn at dere kan få se nærmere på hver enkelt og få vite hvilken farge som er hvem.

Hvit snackpaprika: dette ser jo ikke ut som paprika i det hele tatt, men det er faktisk slik den hvite ser ut. Men jeg må jo si at det ligner mye mer på en chili enn det gjør på paprika. Derfor er det så utrolig gøy å prøve og dyrke nye ting. Man vet liksom aldri hvordan dem blir.

Gul snackpaprika: nå begynner den å bli stor. Det blir hvertfall nok snackpaprika om dem skal fortsette sånn utover sommeren. For ikke å snakke om neste år, for disse skal jo også spares på. Jeg tror det kommer til å bli veldig interessant.

Rød snackpaprika: her også har vi allerede en del paprikaer. 3 store snackpaprikaer har kommet på denne planten. Den er jo ikke akkurat så stor heller, så jeg er veldig overrasket over hvor mye den klarer å produsere på en gang.

Vannmelon: her begynner det å skje ting. Jeg vet ikke om dem kommer til å bli store nok til å produsere meloner, men hvis jeg klarer å få dem til å vokse så vet jeg hvertfall at jeg klarer det. Så kan jeg hvertfall forsøke igjen til neste år.

Slangeagurk: det har kommet en liten agurk på en av plantene, men vi får nok vente og se om det blir noe av. For disse kan dukke opp og så tørke inn etter en stund. Bare fordi dem kommer, betyr ikke det nødvendigvis at det vil bli en stor agurk av den.

Snackagurk: denne har fått en heldig morsom fasong. Det ser nesten ut som de lange ballongene man kan lage ballongdyr av, som ikke har blitt blåst helt opp. Jeg må si jeg lo godt da jeg kom ut i drivhuset og dette var det jeg så. Jeg er veldig spent på om den skal blåse opp resten av ballongen.

Gresskar: jeg er fortsatt litt trist over at disse plantene ble ødelagt da det blåste voldsomt i våres, men den har jo kommet seg veldig mye siden da. Men det kommer nok til å irritere meg veldig resten av sommeren, at de 2 andre plantene ble helt ødelagt av vinden. Jeg så jo for meg at vi skulle få hvertfall 3 gresskar til høsten slik at jeg, venninna mi og dama mi skulle få skjært ut et hver, men neida…

Jordbær: de er fortsatt veldig små, men jeg ser jo at dem blir større og større (i sitt eget tempo). Jeg tenker ofte at det kanskje ville vært bedre å ta dem ut i vanlige potter og heller putte dem tilbake i denne litt senere, men dem har altså blitt oppi her. Så lenge dem trives tror jeg at jeg kommer til å ha dem oppi disse lommene. For det er jo egentlig kjempe fint. Særlig når dem begynner å vokse seg store.

Tomat moneymaker: etter at jeg splittet alle tomatplantene, så har dem blitt mye større og finere. Selvfølgelig er det den ene som jeg ikke ville splitte, siden den har blitt så stor. Og nå har den jo fått 2 tomater som vokser også. Så da får vi la den være sånn. Det går jo greit, men dem liker best å være 1 i hver potte. Før jeg pottet dem i hver sin potte, var det en del gule blader på dem. Så for noen dager siden tok jeg vekk de gule bladene og nå ser dem mye gladere ut. Det er mange små blomster på flere av plantene, så her kommer det nok mye tomater snart.

Vanlig, stor tomat: husker dere hvor stakkarslig denne så ut for litt siden? Utrolig hva litt kjærlighet kan gjøre. Nå er det jo masse blomster på den til og med. Så her har jeg hvertfall gjort noe riktig (etter at jeg nesten tok livet av den).

Sukkererter: her er det mye liv. Det var ikke veldig lett å ta bilde av sukkerartene, men nå begynner det å bli ganske mange av dem. Så nå er det egentlig bare å begynne og plukke dem. Når det kommet til høsting så vil det komme et eget innlegg av det når jeg har fått høstet mer. Da skriver jeg når jeg høstet hva og bilder av det. Så hold øynene åpne for det litt senere i sommer.

Rabarbra: se så stor den har blitt! Jeg er så fornøyd med denne. Også er det jo dem som har hatt en litt vanskelig start hos meg, som blir de beste utover sommeren. Denne tok jeg jo nesten livet av, da jeg glemte den ute i våres. Men bare se på den nå. Så store, flotte blader den har fått. Ja, denne har jeg virkelig troen på.

Pasjonsfrukt: her vokser det som bare det. Friske og fine blader, med en helt nydelig grønnfarge. Dette blir veldig spennende å følge med på videre. Jeg er hvertfall veldig spent på hvordan dem kommer til å klare seg igjennom vinteren, men først skal sommeren nytes.

Sitron: 2 sitronplanter som nyter solen. De er fortsatt veldig små, men jeg er spent på hvordan dem blir med årene. For det tar jo ganske mange år før man faktisk har et tre, men det er absolutt verdt ventetiden. Også er det uansett moro å bare ha planter å stelle med. Det trenger ikke ha noe mer mening enn det.

Mandarin: når vi snakker om trær. Her er jo mitt mandarintre. Det er jo noen år nå. Snart 4 år for å være helt nøyaktig. Og først nå har den jo fått en skikkelig stamme og begynt å lage flere grener. Jeg kunne sikkert ha klipt av toppen på den, for å få den enda finere. Problemet er bare at jeg har ikke lyst til å gjøre noe med denne. Jeg vil se hvordan den selv har lyst til å vokse. Hvertfall nå som den er såpass liten. Så kan man heller beskjære treet litt senere, når den har blitt en del større.

Mango: forrige helg lå bladene rett ned. Ikke fordi den var halvdø, men fordi mangoplanter får blader som er veldig slappe. Den er også rødbrune. Og så skifter dem farge og løfter bladene opp. Og det er nøyaktig hva denne planten holder på med nå. På toppen er det også en liten spire til neste sett med blader, men de kommer nok ikke helt ennå.

Ikke glem å følge bloggen på Facebook HER om du ikke vil gå glipp av noe. Både grønnsakplantene, urtene og blomstene jeg har i hagen vil få jevnlige oppdateringer. I tillegg til flotte naturbilder og eventuelle reiser i sommer. Mye spennende på bloggen. Men også på Instagram som du finner HER kan du følge med på mye spennende. Jeg legger ut mye på story og har høydepunkter på profilen som dere kan sjekke ut. Så det er lurt å følge både bloggen og Instagram om du ikke vil gå glipp av noe.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg