Snart like høy som meg!

Nå har jeg kommet hjem igjen til plantene mine. Og når jeg kom inn i stua fikk jeg meg en stor overraskelse. Her har det virkelig skjedd mye på disse 2 ukene og jeg gleder meg til å vise dere alt sammen. Så la oss bare komme i gang. For det er mye å se!

Slangeagurk: Når jeg kom tilbake fra Sverige, hadde den største agurkplanten begynt å klatre mot chiliplantene. Så jeg måtte løsne armene dems og sette dem fast i stengene på hylla. Forhåpentligvis har den tatt hintet og lar de andre plantene være i fred. Når det kommer til grønnsaker har det ikke kommet noe ennå, men jeg tok ut en av plantene i hver kasse nå og håper det hjelper. Tiden får vise.

Snackagurk: Når jeg dro så var denne snackagurken bare halvparten av hva den er nå. Det var veldig gøy å se hvor stor den har blitt. Og jeg ser at det ennå er et lite stykke igjen, før jeg kan klippe den av. Men nå det skjer, så får dere vite hvordan den første agurken smakte. I tillegg fant jeg en ekstra agurkplante i potta. Den hadde kommet opp av jorda, mens jeg var borte. Så jeg tok den ut og plasserte den i en egen potte. Nå får vi bare se om det blir noe av den.

Vannmelon: jeg vil ikke si det har skjedd noe særlig her, men dem lever hvertfall. Jeg kommer definitivt til å gi melonplanter en ny sjanse neste år, men nå går det litt tregt.

Melon malaga: samme med denne, som med vannmelon. Det skjer ikke mye, men forhåpentligvis blir det et bedre resultat neste år.

Gresskar: når gresskarplantene knakk og ble generelt ødelagt, valgte jeg å la røttene sitte igjen. Og nå har det kommet opp igjen. Så her krabber dem rundt i drivhuset og stortrives. Det var et veldig fint syn. Noe jeg absolutt ikke hadde forventet. Når det kommer til om de får gresskar eller ikke, tviler jeg faktisk sterkt. Men det er uansett gøy å se at den overlevde så mye juling. Og nå vet jeg hvertfall hva jeg skal og ikke skal gjøre neste år.

Pæretomat: at den lille stilken jeg knakk av tomatplanten, nå har blitt den eneste tomatplanten er veldig morsomt egentlig. Jeg trodde jo ikke det kom til å bli noe av denne, men her er det jaggu knopper allerede. Så feil kan man altså ta. Og det fine med å ha den i drivhuset, er at jeg kan bruke ramma til hylla for å støtte opp tomatplanta. For denne pleier jo å bli utrolig stor.

Chili basket of fire: det har allerede kommet mange og dem begynner å skifte farge. Snart kan jeg begynne å bruke dem til å lage diverse ting. Oppskriftene vil komme på bloggen når jeg har lagd det jeg skal lage. Noe jeg gleder meg veldig mye til å del med dere.

Chili pinata: her har dem jo allerede begynt å bli modne. Den ene er jo helt rød. Så det er mye som skjer i drivhuset for tiden. Og spesielt på disse chiliplantene, er det ekstremt mange chilier. Det syns ikke så godt på bildene, men de er overalt. Og det er jo nøyaktig slik dem skal være, fulle av små chilier. Så her kan vi nok vente oss mye chilier som jeg kan bruke i mine oppskrifter.

Chili sweet banana: denne ser helt lik ut som da jeg dro, men nå som jeg er hjemme igjen skal jeg nok få fart på den.

Chili padron: jeg viste at denne ikke kom til å se annerledes ut enn da jeg dro, men jeg ville allikevel la den henge en liten stund til for å være helt sikker på at den var moden. Nå er det bare å vente på neste chili.

Vanlig, rød chili: nå var alle chiliene på den ene planta ferdige. Så flotte de er i fargen. Synd dem ikke bare kan henge der og gi farge i drivhuset, men da er det jo lite vits å dyrke grønnsaker. Om man ikke skal spise dem, mener jeg. I tillegg har jeg nå flyttet den i stua (på siste bildet) ut i drivhuset. Den hadde blitt så stor at jeg syns den heller burde stå sammen med de andre av samme slag. Så får vi se hvor lang tid det tar før den også får chilier. For den lange planta har jo nå fått sin første chili. Dem dukker jo opp overalt for tiden.

Chili Carolina Reaper: dette var vel egentlig den største overraskelsen da jeg kom hjem. Den har jo vokst seg dobbelt så stor. Og det på bare 2 uker. Her har det også kommet en hel haug med knopper overalt. Jeg håper vi får se mange chilier på denne i sommer. Det ville vært kjempe gøy!

Hvit snackpaprika: nå er det ikke lenge igjen før jeg kan klippe av denne. Den har allerede begynt å bli mye lysere i fargen øverst, men den er ikke helt klar ennå. Jeg er spent på hvor stor den egentlig blir, for den vokser jo ennå.

Gul snackpaprika: selvom den ene nå ser ut som den skal skifte til å bli rød, så er jeg 99% sikker på at dette er de gule. Som betyr at dem er på vei til å bli modne. Dere aner ikke hvor mye jeg gleder meg til å smake på alle disse snackpaprikaene. Så nå syns jeg faktisk det var på tide at dem begynner å skifte farge. Jeg har så lyst til å bruke dem i mat, men også spise som snacks.

Rød snackpaprika: her har det faktisk ikke skjedd så veldig mye siden jeg dro, men jeg vet jo at det tar veldig lang tid for paprikaene å skifte farge. Så da er det bare å vente.

Pasjonfrukt: som de vokser! Nå begynner dem å ligne litt mer på planter, ikke lengre spirer. Det er veldig gøy å se hvordan dem vokser. Nå er det ikke plass til alle disse her hjemme, når dem begynner å vokse seg store. Så jeg har lagt dem ut på finn. Også skal jeg beholde 2 av dem selv. Håper de andre kan få seg et godt hjem.

Sitron: disse 2 plantene trives hvertfall veldig godt. Nå tar det nok litt tid før dem vokser så veldig mye mer, men sånn var det jo med mandarinplanten også. Som jeg også har fortalt tidligere. Dette er planter man rett og slett må være veldig tålmodige med, for det tar veldig lang tid før dem faktisk blir store.

Mango: når jeg kom hjem var det også noen endringer hos denne planta. Den har jo fått et sett til med blader. De er fortsatt ganske røde, men jeg tror dem kommer til å skifte farge ganske snart. Men se så høy den har blitt allerede. Jeg tror den trives veldig godt.

Mandarin: det er ikke så lett å se på bildet, men her har det også blitt noen endringer. Bl.a har stammen blitt en del tykkere. Jeg tror den har begynt å bruke mer næring på å gjøre seg selv sterkere fra bunnen og har derfor ikke vokst så mye mer i grenene. Men om man ser nøye på plantene, vil man faktisk kunne se endringer hvor uke. Med mindre planten tar en liten pause da.

Jordbær: disse har jo også blitt mye større. Jeg tror dem kommer til å bli veldig fine til neste år. Akkurat nå er dem jo mer i den faser der dem vokser til. Så får dem heller produsere bær neste år. Men det går jo fint å ha dem i disse lommene og det syns jeg var veldig moro å få til.

Sukkererter: ja, denne sa takk og hei. Men skal jeg være helt ærlig så hadde jeg ikke forventet noe annet fra disse plantene. Dem begynte jo å se litt triste ut før jeg dro også. Så her kommer jeg til å rive opp alt og bruke jorda til noe annet. Disse frøene kommer jeg ikke til å prøve igjen. For nå har jeg prøvd dem flere ganger og plantene ender alltid opp som dette.

Tomat moneymaker: noen av plantene var helt tørre og trengte desperat litt vann, men når jeg hadde fått vannet dem så ble dem bra igjen. Og her kommer det masse tomater, som dere kan se på bildene over. Dem satt virkelig pris på å få hver sin potte. Så nå blir det nok veldig spennende fremover.

Vanlig rød tomat: når jeg kom hjem så hadde denne fått en ganske merkelig fasong, men den trives hvertfall. Og for meg er det mye viktigere enn hvordan den vokser. Også kommer det jo mange tomater her også. Så det blir gøy. Jeg gleder meg til hjemmedyrka tomater.

Rabarbra: har ikke denne blitt stor? Også så mange blader den har fått. Fra å nesten bli tatt livet av i minusgrader på natten, til å se så vakker ut. Det er jo faktisk veldig imponerende. Etterhvert skal den også få en større potte. For nå trenger den jo faktisk litt bedre plass.

Nå er det jo virkelig sommer og det er veldig mye spennende som skjer her i hagen. Hvis du ikke vil gå glipp av det burde du følge bloggen på Facebook HER. Du kan også følge meg på Instagram HER for ennå mer spennende saker fra hagen. Enten du vil se meg potte om, når jeg har plukket fra hagen og mye mer.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg