Snakket om Jennie

Når de ringte fra psykisk helsetjeneste i kommunen i dag så ble det veldig stort fokus på dette med Jennie. Han ville jeg skulle fortelle om hva jeg tenkte på når det nå nærmer seg julen. Det var en veldig tung og vond samtale som slet meg helt ut. Jeg ble liggende å sove hele dagen etter den samtalen. Ikke noe energi til verken reise meg eller prate. Selvom jeg hadde det ganske tøft etter den samtalen så vet jeg at det er utrolig viktig å få snakket om alt dette også. For psyken min har vært ekstra ille i det siste og jeg vet jo at det ikke hjelper å holde alt inne. Så det var godt å få snakket litt ut om det, finne ord som beskriver hva jeg føler og samtidig få et lite innblikk i ting som kan ligge bak dette med selvmord og tanker. For jeg har selv slitt med disse tankene og det gjør jeg hele tiden. Derfor er det ekstra viktig å ha noen å snakke med om dette slik at jeg kan finne tilbake til hverdagen (med tiden).

Jeg ønsker ikke gå inn på hva vi snakket om. Ikke fordi jeg ikke vil dele mine tanker, men fordi Jennie sin familie har det tøft nok og jeg vil ikke gjøre ting noe verre. For det var ganske tungt for meg å snakke om det så jeg kan ikke forestille meg hvordan det ville vært for min familie å måtte lese om det. Så derfor skal jeg heller snakke om resten av dagen. For til slutt var jeg våken og klar til å reise meg opp fra sofaen. Da tok jeg alle klærne jeg hentet hos mamma og tømte posene utover stuegulvet. Jeg satt meg ned i stolen og begynte å gå igjennom det. Mye skal kastes/gis bort, men det var også mye jeg hadde glemt at jeg hadde som jeg virkelig liker. Bl.a fant jeg igjen alle pyntejakkene mine som jeg alltid pleier å bruke til kjoler og skjørt. Også var det mange fine kjoler som jeg ikke hadde tatt med meg tidligere. Så fant jeg antrekk for julaften nedi en av posene. For selvom vi bare skal være hjemme så vil jeg fortsatt pynte meg.

De aller fleste klærne ble sortert, men det ligger noen småting på gulvet ennå som jeg skal putte i en kurv og etterhvert få vasket. Jeg orket bare ikke det etter å ha sortert klærne. Det er gjort på kort tid, men akkurat nå måtte jeg bare ta en pause. For en liten stund siden stod jeg nemlig å krydret ribba og pakket den inn i folie sånn at den kan ligge i kjøleskapet til julaften. Dere som følger meg har jo fått med dere at jeg vurderte å steke ribba lille julaften, men jeg tror jeg tar det på julaften allikevel. Lille julaften blir det grøt (om jeg ikke er helt utslitt). Dessverre blir det verken mandel i grøten eller marsipangris, men grøten skal vi hvertfall kose oss med. Nå er det veldig lenge siden jeg har spist grøt så det blir veldig godt. Jeg gleder meg skikkelig til middag. Ikke bare fordi vi skal ha grøt, men fordi vi også skal se Grevinnen og Hovmesteren. Det blir så koselig.

I tillegg til alt dette har jeg også ryddet litt. Jeg tenkte jeg likså godt kunne bruke natten på å rydde når jeg allikevel ikke får sove. Så var jeg ute å kastet søppel. Da så jeg bortover veien og alle de flotte lysene fra julepynten til de i nabolaget har hengt opp. Det var så vakkert at jeg ikke ville inn igjen. Så jeg stod ute en liten stund for å bare nyte stillheten og utsikten. Etter en slitsom og tung dag så var det nøyaktig det jeg trengte. Jeg har også fått sett en ny julefilm. Den nye The Cristmas Chronicles og den var helt fantastisk. det var både gledestårer og triste tårer igjennom den filmen. Så har du ikke sett denne filmen så bør du absolutt se den.

Og slik var dagen/natten min hittil. Hva som skjer videre er opp til kroppen min. Jeg har lyst til å rydde hele leiligheten sånn at samboeren min kan våkne opp til et helt strøkent hjem, men det skjer nok ikke siden jeg allerede kjenner at kroppen er utslitt. Den telefonsamtalen tok virkelig mye krefter og det skal nok mye til før jeg klarer å komme tilbake til meg selv igjen, men da er det jo fint at neste telefonsamtale ikke er før 5. januar. Det er dagen før vi mistet Jennie så det kommer nok til å bli vanskelig, men jeg skal prøve å samle mot til å ta den telefonen allikevel. Så får det bare bli som det blir. MEN!!! Først skal vi feire jul. Og med det mener jeg å finne enda flere ting som holder hodet mitt opptatt. En dag av gangen, en fot foran den andre og gjerne museskritt. Vi skal alle klare dette, sammen.

Følg bloggen på facebook HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg