Små steg er bedre enn ingen

Det er egentlig veldig sjeldent at jeg kjøper vann med kullsyre. Som regel velger jeg sukkerfri brus, denne gangen valgte jeg å prøve en smak som jeg ikke har smakt før og den viste seg å være veldig god. Faktisk er dette min nye favoritt når det kommer til vann med kullsyre. Jeg har kjøpt et par andre smaker som jeg gleder meg til å smake på. Det er jo så lenge siden jeg har drukket vann med kullsyre så jeg hadde helt glemt hvor godt det faktisk er. Så jeg kommer nok til å drikke mer av dette fremover enn å drikke brus og saft. Dette er hvertfall det jeg drikker nå.

Og som dere kanskje har lagt merke til så har jeg kuttet ned på brus, men når jeg drikker brus og saft så er det alltid uten sukker. Jeg skal prøve julebrus uten sukker, men jeg tror nok at jeg holder meg til vanlig julebrus. Det er så liten del av året at jeg drikker julebrus så jeg tror ikke det har så mye å si.

Men ja, jeg har klart å kutte ut brus med sukker og jeg drikker faktisk ikke så mye brus ellers heller. Jeg føler at jeg har mye mer kontroll enn jeg hadde før og det er jo det jeg prøver å jobbe med. Det samme gjelder jo godteri. Nå klarer jeg å ha godteri i huset uten å spise av det hver eneste dag for det har virkelig vært et stort problem for meg. Så med musesteg så kanskje jeg får ennå mer kontroll og kanskje kan bli kvitt den ekstreme følelsen av å måtte ha sukker hele tiden. For det er egentlig det verst med alt. Vel, det og skyldfølelsen etter å ha spist godteri. Den er helt grusom. Nå har jeg klart å akseptere at kroppen min ikke er tynn, men jeg får alltid det hatet over meg om jeg spiser for mye og ikke klarer å stoppe. Det er ikke sunt og derfor jobber jeg veldig mye med det.

Jeg er hele tiden sånn at hvis jeg klarte å slutte med snus så må jeg klare dette også. Man skal klare alt man setter seg inn for. Det kan hjelpe å tenke sånn, men det kan også knuse motivasjonen. Følelsen av å sette for høye krav til seg selv er ganske kjent. Så jeg prøver heller å være fornøyd med de små endringene jeg har klart også prøver jeg å ikke lage noe stor sak ut av det som er negativt i hodet mitt. For meg har det viktigste vært å fokusere på det positive. Man gjør fremskritt og det er det som betyr noe. Sånn må jeg bare tenke ellers blir det bare vanskeligere å være meg og jeg klarer ikke å holde meg til det jeg har klart hittil. Det er alt for lett å falle tilbake og det er ikke noe jeg har lyst til. Derfor betyr sånne små ting veldig mye for meg. Små endringer som å kutte ut brus med sukker. Jeg prøver å drikke mer vann. Noen dager går det, mens andre dager drikker jeg alt for lite. Jeg prøver, jeg feil, men prøver igjen. For er det én ting jeg har lært av flere år med vektproblemer så er det at skaden kommer når man gir opp, ikke når man feiler.

Bloggen på facebokk HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg