Slik kan du brette servietter

Når man kommer på fine restauranter og sånt så har dem alltid brettet serviettene så utrolig fint. Jeg som har gått på restaurant og matfag kan jo litt om bretting. Så jeg tenkte at jeg kunne lære dere et par av de jeg kan. Kanskje dere får lyst til å dekke bordet ekstra fint neste gang du kan ha gjester eller bare gjøre det litt ekstra fint til middagen med familien. Vel, her får du hvertfall et par eksempler på hvordan du kan pynte bordet med serviettbretting. For er det noe jeg har lært så er det at ting blir litt ekstra koselig når man har pyntet bordet litt ekstra for gjestene. Også får man jo vist frem at man kan brette servietter litt annerledes enn andre. Begge måtene å brette serviettene på begynner med å brette den ut halvveis. Resten viser jeg steg for steg i bilder.

Brett den halvveis, frem og tilbake så det ser ut som et trekkspill.

Brett den i to, men pass på at den er brettet riktig vei. Trekkspillbrettene skal klare å falle ned.

Brett over som på bildet over for å få det til å holde seg på plass. Husk å brette den lille biten som er igjen også.

Og så har du en nydelig vifte du kan sette på en av tallerkene. Dette er faktisk min favoritt. Mamma lærte meg faktisk denne før jeg begynte på videregående. Heldige meg som har en mamma som kunne lære meg slike ting. For hun er nemlig utdannet servitør og har jobbet i mange år på restauranter.

Denne er egentlig ganske lett. Man tar bare å bretter den ene kanten inn mot midten (som vist på bildet).

Så bretter du dem til den ene siden og gjør det samme på den andre siden.

Og så har du en flott serviettpynt som kan stå på tallerkenen. Man kan også gjøre dette med en liten og en stor serviett sånn at man har ensfarget under og mønster over, men jeg har ikke forskjellige størrelser på serviettene mine så det får jeg ikke vist dere denne gangen. Jeg håper allikevel dere syns dette var gøy. Også håper jeg dere lærte noe nytt.

Her er altså begge to som jeg har brettet. Ikke bare er de fine når de er brettet sånn, men de serviettene var så nydelige. De passet perfekt til å bli brettet hvertfall.

Om dere ønsker å lære flere slike så si gjerne i fra. Jeg kan flere og syns dette var utrolig moro å vise dere. Også er det jo veldig moro å dekke på litt ekstra pent, særlig når man skal ha besøk.

Kommer du til å prøve ut en av disse?

Viste du allerede hvordan man brettet slike?

Følg bloggen på facebook HER for flere nyttige og fine tips.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg