Sådd frø, plantebilder og planlegging

I fjord høst prøvde jeg å så mange paprikaplanter og det gikk jo forsåvidt ganske greit, men de var ikke veldig glade når vinteren kom. Mange av paprikaplantene tålte ikke at det ble for kaldt så jeg sitter igjen med 4 sunne planter og 1 som jeg ikke vet om overlever. Så i går valgte jeg å så noen flere. Jeg satt også opp en oversikt over hvor alt skal være og nå kan jeg nesten ikke vente til våren kommer. Med alle disse nye frøene så blir det jo mer variasjon i hva jeg kan dyrke. I tillegg har vi ennå ikke fått brukt drivhus nr. 2 som vi var å hentet i fjord høst. Det blir veldig spennende og utrolig moro å sette i gang gor fult, men man kan jo forberede seg litt. Det er nettopp det jeg har gjort. Under her ser dere potter med merkelapper. Jeg har sådd 2 i hver for det er det som skal i drivhuset.

Frøene til paprikaplantene har jeg bare tatt fra vanlige paprikaer. Det fungerte veldig bra i fjord så vi får se hvordan det går nå som det er så kaldt. Jeg er veldig spent på om/når de begynner å spire. Jeg hååer jo det blir noe av og at alt går etter planen. Det ville vært veldig moro å klare og få paprikaer i år.

Men jeg har jo ikke bare sådd paprika. Jeg sjekket nemlig bak alle frøposene og på den ene så stod det at man kunne så den i januar. Selvfølgelig måtte jeg prøve ut dette. Så jeg fant en stor potte og sådde jalapeneo i den. Dette har jeg aldri prøvd før så det blir veldig spennende å se hvordan dette går. Jeg har sådd 3 stk for jeg tenkte å ta den ene ut og ha den på verandaen. De 2 andre skal stå i drivhuset. D3t er ikke så mye å se på enda, men under her ser dere hvertfall bilde av potta jeg har sådd i.

Nå har jeg jo ganske mye grønnsaksplanter inne allerede, men jo mer de vokser jo større sannsynlighet er det å få grønnsaker av dem i sommer. Jeg må jo si at jeg gleder meg veldig til å få alt dette ut i hagen og drivhusene, men det har også vært veldig moro å se det spire. Nå har vi jo så mye forskjellig. Det er mye eksotisk og det er jo veldig spennende å se om det går ann å få noe frukt på dette om noen år, men nå er det bare gøy å se at det vokser til. På bildet under kan dere se noe av det jeg har fått til å spire og som har holdt seg selvom det har vært kaldt.

De 3 bakerste er paprikaplanter, men som dere ser på den til høyre så har den noen venner. Dette er faktisk tomatplanter. Det skjedde da vi skulle potte om paprikaplanten og brukte jord fra misslukket tomatfrø. Vel, de er jo faktisk ikke så misslykket. Problemet startet egentlig da jeg skulle flytte dem fra en stor potte og over til små. Derfor har jeg bare latt disse stå sammen med paprikaen. Det ser faktisk ut som de trives ganske greit og vis de blir store og kan flyttes så er jo det supert. Vi får bare vente til våren og se. Det er jo litt moro at den paprikaen er den største og beste også deler den en potte med noen små tomatplanter. Det eneste som bekymrer meg er røttene til tomatplantene. Plantene er ganske små, men røttene er ekstremt lange. Håper ikke det blir et problem å få ut paprikaplanten uten å ødelegge tomatplantene.

Også er det jo 2 planter til på bildet med paprikaene. Disse plantene vet jeg ikke hva er, men jeg tror ca. jeg vet det. Det står mellom appelsin, lime og sitron. Så vis disse noen gang får frukt så blir jo det veldig spennende. Uansett er det jo fint å bare se at de faktisk vokser. Jeg har ikke så store forhåpninger enda til å se frukt på disse. Det er uansett moro bare å ha de.

Sist jeg delte bilde av disse mystiske sitrustrærne så hadde de bare 2 små blader på hver. De har jammen vokst siden sist og vis du ønsker å følge meg videre så kan du gå inn på facebooksiden min  https://m.facebook.com/cathrineruthblogg/?ref=bookmarks

3 kommentarer
    1. Thanks for another wonderful post. Where else may anybody get that kind
      of info in such an ideal approach of writing? I have a presentation next week, and I am at the look for such information.

    2. Heya i am for the first time here. I came across this board
      and I find It truly useful & it helped me out a
      lot. I hope to give something back and help others like you helped me.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg