Så mange tomater!

Å gå ut i shorts på kvelden, når myggen elsker deg er ikke veldig smart. Jeg holdt på å bli spist opp, men jeg fikk alle bildene jeg trengte for ukens oppdatering da. Og for en oppdatering det blir. La oss bare komme i gang, for jeg vil ikke vente lengre. Nå vil jeg bare vise dere alt som har skjedd her.

Tomat moneymaker: Jeg la ut en video på Instagram storyen min for et par dager siden, der jeg filmet noen av tomatene som har kommet. Det begynner å bli en god del, for å si det mildt. Og nå tror jeg faktisk den første tomaten begynner å bli rød også. Ikke bare det, men plantene har jo blitt utrolig store. Jeg måtte flytte dem litt fra hverandre. Da la jeg også plastposer under pottene, sånn at dem får drukket mer av det vannet dem får og ikke bare drypper ned fra verandaen.

Vanlige, røde tomater: denne har jo også ekstremt mange tomater. Det er jo bare en plante, men den har virkelig mange frukter. Så jeg er veldig glad for at jeg fikk reddet denne tidligere i år, når den ble satt ut litt tidlig/fort. For den har virkelig kommet seg. Man skulle ikke tro at det var samme plante som nesten døde.

Pæretomat: igjen får vi se at planter som nesten døde, kan bli reddet. Og dette var bare en liten topp av planten som knakk, som jeg dyttet ned i jorda for moro skyld. Men det var altså den som overlevde og som har blitt så stor. Jeg trodde aldri det kom til å bli noe av den, men nå står den her med masse knopper og blomster. Hvor gøy er ikke det?

Rabarbra: jeg har virkelig nesten tatt livet av mange planter i år. For denne her satt jeg jo ut ved et uhell, om natten. Man skulle virkelig ikke tro det, sånn som den ser ut nå. Dette har virkelig vært et veldig spennende prosjekt. For jeg har aldri prøvd meg på rabarbra før, men det gikk jo bra. Den trenger bare litt bedre plass. Utenom det så er jo dette en suksess.

Jordbær: det går ikke veldig fort å dyrke jordbærplanter, men det er veldig gøy å se at det fungerer. Jeg gleder meg allerede til å se hvordan dem utvikler seg til neste år og om det kommer noen jordbær på disse plantene da. For i år handler det kun om å få plantene, ikke bærene.

Snackagurk: agurken er snart moden hvertfall. Da blir det veldig spennende å smake, men jeg håper også at jeg får lagd noe ut av den. Det er hvertfall det som er planen. Om det blir noe av, får dere ikke bare se det, men jeg kommer også til å dele oppskriften med dere. Så da er det bare å krysse fingrene og håpe på det beste. Også fant jeg jo en liten plante i samme potte som den store. Den fikk jeg dratt ut og pottet om. Nå lever den sitt beste liv på verandaen.

Slangeagurk: ikke noen agurker på disse ennå, men det er en del sånn små som kan bli til agurker. Litt synd dem ikke har kommet i gang ennå, men jeg håper dem hvertfall produserer 1-2 agurker i år. Det ville jo vært veldig gøy, når man har puttet så mye arbeid og penger inn i plantene. Alt er jo nytt i år. Frøene, jorda, pottene og stativet dem står på. Jeg har fått en del spørsmål om hvor stativet til agurkplantene er fra. Og jeg kan jo si at det er 2 billige skohyller som er satt sammen til 1 hylle. Sånne får man overalt.

Gresskar: det syns ikke veldig godt, men denne planten har tatt over hele den ene delen av drivhus. Heldigvis har jeg hyller på hver side også, så det er fortsatt mye plass allikevel. Men denne har virkelig blitt så sykt stor. Også har det kommet masse knopper. Så det blir jo veldig spennende å se hva som skjer med denne videre.

Basket of fire: jeg venter fortsatt på at disse skal skifte farge, men som vi vet så bruker chilier god tid på akkurat det. Så her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Snart er dem røde alle sammen. For jeg har jo allerede planer for disse, men da må det bli nok av dem. Når det skjer så kommer det enda en oppskrift på bloggen. Så basicly venter jeg egentlig bare på at ting skal modnes.

Pinata: her har det hvertfall kommet farger (utenom grønn). Disse har dama mi allerede testet og de var litt vel sterke for å bare spises sånn dem er. Men jeg må skryte av henne som tok hele i munnen og spiste opp. Det er ganske tøft gjort! Men dette var altså ikke snacks. Så da har jeg en del chilier til diverse oppskrifter. Også får jeg bare krysse fingrene og håpe at det blir bra. For jeg kan faktisk ikke smake på noe av det jeg lager. Så det blir jo spennende.

Sweet banana: den begynner så vidt å bli gul, men jeg ser at den ikke er helt moden ennå. Så den får henge litt til. Når det kommer til resten av planten, ser den litt stakkarslig ut. Kanskje det blir bedre når den er ferdig med denne chilien, men jeg kommer også til å gi den litt mer jord. I tillegg har jeg flytende gjødsel til chiliplantene, som jeg gir nå og da. Så jeg kan nok få den til å se litt bedre ut enn den gjør nå.

Padron: ikke så mye har skjedd, men chilien er plukket. Dama mi smakte på den og sa den smakte som grønn paprika. Vel, det var helt til hun tygde på et frø. Da var det ikke så mye paprikasmak lengre. Men den er ganske mild i smaken (om man ikke tar med frøene). Så hvis man skal lage noe, er denne veldig fin å bruke for å gjøre det litt sterkt, men ikke sånn at det brenner. Padron er nærmere paprika når det kommer til styrke.

Vanlig, rød chili: den chiliplanta som harr 4 røde chilier, har blitt plukket av. Dem var jo helt modne og kunne nå bli brukt. Men så ser jeg på den lengste chiliplanta at den har 2 chilier. Så her kommer det jo nye allerede. På en annen plante, men uansett. Det var veldig gøy å se.

Carolina reaper: potta denne står i er egentlig ganske stor, men siden den har vokst så mye så blir den jo nesten borte. Når jeg fortalte venninna mi som jeg bor med at jeg ville ha en grønn stueplante, var det ikke helt dette jeg mente. Men jeg tror faktisk denne må settes ned på gulvet i en mye større potte. For denne har jo blitt helt enorm. Og se på alle grenene den har fått og alle knoppene som kommer. Nei, denne planta er jo helt ekstrem og jeg elsker det! Dette er veldig moro. Noe som kanskje ikke blir like moro er å potte den om helt alene, men det går vel det som alt annet.

Rød snackpaprika

Gul snackpaprika

Hvit snackpaprika

Akkurat nå venter jeg bare på at dem skal skifte farge. Den hvite er jo ganske nærme, men de andre har fortsatt en lang vei å gå. Og det er alltid denne ventetiden som er verst. Jeg vil bare smake på denne hvite paprikaen, men det ser jo ut som den aldri blir ferdig. Og på bilde nr. 2 kan man se i bakgrunn at det faktisk begynner å komme flere paprikaer. Om den vil vokse seg stor eller tørke inn vet jeg ikke, men det er jo fortsatt kult å se at den faktisk prøver å lage ennå flere. Selvom den allerede har flere som skal modnes, så prøver den lille planta å produsere mer.

Vannmelon: når jeg ser disse, er alt jeg kan tenke på hvordan det ville vært om de første plantene overlevde. Vel, vi har jo alltids neste år. Da skal jeg klare det. Disse har desverre ikke sjans til å produsere noen meloner, men det er fortsatt gøy å se om man klarer å holde dem i live. Man lærer jo mye bare av det.

Melon malaga: denne tror jeg faktisk ville klart å produsere melon, om det ikke var for at jeg nesten tok livet av den. Neste år skal jeg definitivt ikke ha dem ute om natta, men heller sette dem inn i drivhuset. Jeg tror det blir mye bedre for melonplantene. Men den har jo kommet seg veldig de siste dagene.

Pasjonfrukt: jeg har bestemt meg for å beholde 2 av plantene og det ble altså disse 2. Så fremover vil jeg kun ha disse med i oppdateringene mine. De har blitt ganske store siden sist og det ser ut som dem trives veldig. Jeg håper det fortsetter sånn. Jeg har så lyst til å se de vakre blomstene som kommer på disse plantene.

Sitron: kan dere se det? Nederst på planten har den allerede fått en ny gren. Altså det er jo helt utrolig. Det har faktisk ikke skjedd før at jeg har sådd frø og den får grener så tidlig. Så for meg er dette ganske moro. Jeg håper den blir stor og skikkelig buskete. Det ville vært helt fantastisk om det skjedde. Vi får bare krysse fingrene og så kommer jeg med flere oppdateringer på denne så klart.

Mango: nå er bladsettet nr. 3 også blitt grønne. Jeg er veldig spent på hva som kommer til å skje videre. Vil denne få flere grener eller vil den bare fortsette å vokse oppover? Kanskje jeg må klippe den etterhvert. Jeg vet ikke med dere, men jeg venter i spenning! Den er litt skeiv, men det er jeg også. Så jeg hadde ikke forventet meg noe annet av plantene mine. Men det ser hvertfall ut som at den trives og det er egentlig alt som betyr noe.

Mandarin: siden vi snakker om planter som får grener, så kan vi jo ta en nærmere titt på det fine treet mitt. For denne har jo mange grener og vokser faktisk veldig fint. Det eneste jeg er veldig spent på nå er om det kommer til å bli så stort at den høyeste blender inn med resten eller om jeg faktisk må klippe den litt. Jeg tenker hvertfall å vente frem til neste år og se hva som skjer. Men nå som jeg har plukket vekk en del blader, ser det hvertfall mye mer ut som et tre. Det syns jeg er ganske tøft. Jeg har et lite tre i vinduskarmen.

Ikke glem å følge bloggen på Facebook HER. Du kan også følge meg på Instagram HER for ennå flere oppdateringer, videoer og mye annet gøy. Det meste skjer på story og blir lagt ut på høydepunkter på profilen min om du har gått glipp av noe.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg