Så mange agurker!

Nå er det skikkelig høst, men været er ikke helt enig. Så det har vært ganske varme dager denne uka. Planen var å renske opp alt som er ute, men jeg tror jeg skal vente litt til med det. For i drivhuset skjer det fortsatt veldig mye og jeg har lyst til å se om det faktisk blir noe av. Også er det jo veldig mye som skjer her inne. Mange planter som virkelig koser seg. Så dette blir et veldig spennende innlegg. Skal vi bare komme i gang?

Pæretomat: så la oss starte i drivhuset. Denne planta tar jo virkelig over hele drivhuset. Noe som egentlig bare er gøy. Nå har det jo ikke stått så  ledig mye annet her på en god stund, så det gjør jo ingenting at den tar sin plass. Og her kommer det mange deilige tomater. Jeg har allerede hentet et par av disse og de smaker så utrolig godt. Jeg elsker virkelig gule tomater. Det er de beste. Så jeg håper det blir mange flere før jeg må kaste denne planta.

Slangeagurk: Det har kommet helt sinnsykt mange agurker den siste tiden. Forhåpentligvis blir det noe av dem også. Her er det bare å krysse fingrene og håpe på det beste. For plutselig skifter været og så dør plantene. Dette er jo en veldig ustabil tid. Så det er egentlig bare å vente og håpe på det beste.

Tomat moneymaker: Disse tomatplantene kommer jeg til å kaste ganske snart. Da skal jeg også plukke av alle tomatene som ikke er stygge. Så får vi se hva jeg gjør. Jeg vet det er mye man KAN gjøre  men jeg har ikke helt bestemt meg ennå. Men før det kan skje  må jeg ordne dahliaene ved trappa. Noe jeg gruer meg litt til fordi det er så mye jobb, men det må jo gjøres. Hvertfall hvis jeg skal ha dem neste år.

Vanlige, store tomater: selvom grenen til disse tomatene var delvis knekk av, fortsetter den å modne tomatene. Jeg har reist den opp og gjort det beste ut av det. Den lever jo ennå, så det var jo ikke noe vits å fjerne den. Og det er jeg veldig glad for at jeg lot være å gjøre. Selvom planta ikke ser så fin ut lengre, er hvertfall tomatene flotte.

Pasjonsfrukt: Det kommer nye blader og dem blir lengre for hver uke. Men noe jeg har lagt merke til er at den har fått en ny gren også. Jeg lurer på om jeg skal flette den rundt den andre, etter hvert som den vokser. Først må den jo bli lang nok, men jeg tror kanskje det blir det fineste. Også tenkte jeg tidligere i år ar jeg skulle potte om disse, men jeg tror jeg skal vente med det til våren. Foreløpig klarer dem seg helt fint. Så da er det ikke noe vits å stresse med ompotting nå.

Snackagurk: Her har vi virkelig en som trives i vinduet. Så fin var aldri den andre planta. Det er gøy å se at den trives og blir stor. Foreløpig er det mest blomster som har kommet, men jeg tror ikke det er veldig langt unna at den får en agurk. Det ville hvertfall vært veldig moro om vi fikk 1 agurk før vinteren. Noe som blir spennende å se er om denne kommer til å fortsette og vokse i løpet av vinteren eller om den dør før våren. Jeg har jo aldri hatt agurkplante inne, så det blir jo et spennende prosjekt.

Mandarin: Etter at jeg knøyt grenen slik at den bøyer seg mer ut, har den blitt utrolig flott. Det har begynt å komme noen flere grener på den jeg bøyde og knyt fast (som dere kan se på siste bildet). Nå har jeg løsnet kobbertråden og silkebåndet.

Den har klart seg veldig fint. Grenen forstod hva jeg ønsket å få til og den fortsatte å vokse slik at den ble veldig stor og fin. Før jeg knøyt den opp så stod grenen rett opp, noe jeg ikke syntes var veldig pent. Jeg er glad for at det lille eksperimentet fungerte. Nå er jeg sikkert ikke den første til å gjøre det, men jeg har ikke fått idéen fra noen andre. Jeg tenkte bare jeg skulle gjøre treet ennå bedre ved å få grenene litt fra hverandre. Og det ble jo virkelig så mye penere. Det krever en del tålmodighet, men til slutt har man faktisk et veldig flott tre. Om man ber pent så kan man faktisk få trær til å vokse som man vil. Hvor sprøtt er ikke det?

Sitron: Dette treet var jo allerede ganske fint. Med tre grener så hadde de  fått en veldig god start. Men nå har den virkelig blitt flott. Her kommer det jo grener overalt. Nå gleder jeg meg skikkelig til å se hvordan treet utvikler seg videre. Her har jeg også fjernet kobbertråden. Og det må jeg si, det fikk virkelig et vakkert utseende med litt hjelp.

Her har den fått den perfekte avstanden. Jeg er så utrolig fornøyd. Nå er det egentlig bare å vente til de nye grenene begynner å vokse. Også får vi se hvilken retning dem ønsker å vokse. Men sånn det ser ut nå så er jeg veldig fornøyd og jeg elsker virkelig hvor vakkert det faktisk har blitt allerede. Den er jo ikke 1 år engang.

Carolina reaper: Jeg klype den jo litt på siden. Den gir seg selvfølgelig ikke og har da begynt å spire der jeg kuttet grenene. Så jeg er veldig spent på å se hva den har tenkt til å gjøre nå. Den er hvertfall veldig fin. Et stort chilitre midt i stua. Det kan jo bli veldig morsomt når denne virkelig tar av til våren neste år. Jeg er hvertfall utrolig spent på hva som kommer til å skje. Jeg har jo utrolig lyst på masse chilier, men vi får se hva som skjer. Her ventes det hvertfall i spenning.

Padron: Flere chilier er hvertfall på vei på denne planta. Her har det kommet 2 nydelige chilier. Planta har også kommet seg veldig etter at jeg nesten tok livet av hele gjengen her. Jeg kan fortsatt ikke tro at jeg klarte å glemme dem en hel uke. Sånn går det når hodet ikke er helt med. Heldigvis gikk det greit. Så nå er det bare å vente på nye chilier som kan plukkes og brukes i herlige oppskrifter.

Sweet banana: Ja, her kommer enda en trist historie for chiliene. Jeg skulle pelle av alle de stygge bladene. Og tror dere ikke jeg klarte å knekke av den eneste grenen som var på denne planta? Heldigvis er den godt i gang med å vlkse ut noen nye. Stakkars liten. Og han som var så flink. Noen ganger blir jeg litt oppgitt av meg selv altså. 

Basket of fire: Mange nye chilier kan nå plukkes fra denne flotte planta. Her har jeg faktisk fått en god del chilier i år. Det er gøy å se at det popper opp chilier fra denne, for det er så mange på en gang. Bare tenk hvor vakker den blir til neste år! Planter får jo som regel mye mer frukt 2 året. Så jeg gleder meg som et barn på julaften!

Pinata: Det sammen gjelder jo disse. Når våren kommer så tror jeg faktisk disse kommer til å være så utrolig flotte. De blir jo som små busker. Og med all den chilien dem kan få så kommer det til å se ut som at busken står i brann. Det blir tøft å se! Selvom dem ikke ser så veldig flotte ut for øyeblikket.

Vanlig, rød chili: Her har det falt av en god del blader, men deh betyr jo ikke at dem ikke kan bli fine igjen. Dessuten er det jo flere chilier her som venter på å bli modne. Så jeg tror dette skal gå bra. Jeg kommer nok til å klippe dem litt ned, men ikke så mye. Jeg får se hvor det er best å klippe og hva som bør være igjen. Men jeg vet jo at det beste er å klippe dem litt nå på høsten. Da blir dem også bedre til våren igjen. Så her har jeg en liten jobb å gjøre.

Snackpaprika: De fleste ser litt triste ut, men den ene gule snackpaprikaplanten har jo virkelig kommet seg. Masse knopper og mange flotte, grønne blader. Så det er jo veldig gøy å se. Jeg tror jeg bare skal la den være og se hva som skjer videre. Så lenge den trives så godt så vil jeg hvertfall ikke klippe i den. Eneste jeg har gjort er å fjerne bladene som var stygge. Derfor ser de andre litt triste ut, men det gjør ikke noe. Så lenge dem kvikner til når våren kommer, skal jeg være glad.

Det var alt for denne gang, men kom tilbake neste uke og se mer av dette. Følg bloggen på Facebook HER så går du ikke glipp av noe. Du kan også følge meg på Instagram HER for ennå mer spennende innhold. Husk å sjekke ut høydepunktene på profilen min om du har gått glipp av noen storyer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg