Rydder i drivhuset

Jeg vet at på et eller annet tidspunkt så må jeg ta med chili og paprikaplantene inn. Så da tenkte jeg at jeg likså godt kunne gjøre det nå som jeg faktisk hadde energi til det. Om du følger meg på Instagram så har du kanskje sett det på storyen allerede. Hvis ikke finner du alt av planteoppdateringer på høydepunkter inne på min profil der. (Link nederst i dette innlegget). Men nå kommer det altså en oppdatering. Hva skjer med plantene mine akkurat nå?

Pæretomat: Tomatplanter tåler jo mye mer enn chili og paprikaplanter. Så denne skal få stå i drivhuset til den dør, tenkte jeg. Forhåpentligvis er det fortsatt en stund til, for her er det mange flotte tomater som kommer overalt. Ingen som er modne ennå, men det kommer.

Vanlig tomat: Den ser litt sliten ut, men det er jo kun fordi det er høst og da fokuserer dem på å få tomatene modne. Det ble ikke så mye ut av tomatplantene i år, som jeg håpet. Men det har jo blitt litt. Jeg har fått smakt på noe og de smaker veldig godt. Så alt i alt har det vært en suksess. Nå venter jeg bare på at de skal bli modne, så er det alt for i år.

Tomat moneymaker: her har det kommet enormt mye tomater og dem har overlevd, selvom jeg ikke har vært så mye hjemme i sommer. Så her er det bare å plukke etterhvert som dem blir modne. Og disse er så søte og gode. Jeg hadde 1 til egg og bacon for en liten stund siden. Alt jeg har å si er at disse er min absolutt favoritt til nå, men kanskje neste år kommer med noe mer spennende.

Gresskar: Når jeg kom hjem var den lille gresskarspira råtten, men det har kommet 2 nye. Vil det bli et lite gresskar her eller er det for sent? Vi får vente og se. Jeg har aldri hatt gresskarplante før, så jeg vet faktisk ikke hvor lang tid det tar for et gresskar å vokse. Så dette blir spennende.

Slangeagurk: her skjer det ting! Jeg har fått en agurk til å vokse og det er flere små spirer som kan bli agurker. Endelig har det kommet i gang. En ting har jeg hvertfall lært om disse i år og det er at dem kun skal ha 1 plante i hver potte. Kanskje de vokser bedre neste år og får mange flere agurker.

Carolina Reaper: dette er ikke lengre en plante. Fra nå av kaller jeg det et tre. Det er så sykt stort. Faktisk er den høyere enn meg. Så jeg ble pent nødt til å sette den ned på gulvet. Det eneste som mangler nå er at den skulle hatt en mye større potte, men det har jeg ikke råd til nå. Men jeg har fjernet masse blader, noe man skal for at planta skal få det lettere med å gi blomster og eventuelle frukt mer næring. Så nå får vi bare vente og se om det kommer noen chili eller om vi må vente til neste år. Akkurat nå faller blomstene bare av, men det er ekstremt mange av dem da.

Padron: denne begynte med 1 liten chili. Når den hadde blitt fjernet, kom det plutselig en hel haug med blomster. Så her er det bare å glede seg til mange flere chilier fremover (håper jeg). Den har hvertfall blitt utrolig flott den siste tiden. Nå får vi se hvordan det går etter at den nå har blitt flyttet inn.

Pinata: jeg har nettopp høstet mange chilier fra disse plantene, så dem ser jo litt stusselig ut akkurat nå. Men det kommer hele tiden nye chilier og plantene er blitt veldig flotte. Så jeg er hvertfall veldig fornøyd. Også gleder jeg meg til å se utviklingen igjennom høsten og frem til neste år.

Sweet banana: denne har jeg nettopp plukket fra. Den hadde 1 chili og brukte derfor all næring på den. Men nå er det ikke noe frukt på den, så jeg gleder meg til å se hvordan den vokser fremover. Jeg ser den så vidt har begynt allerede, men dette er jo bare starten. Håper den virkelig vokser seg stor og fin, sånn at vi kan se mange flotte chilier på den til neste år.

Vanlig, rød chili: Jeg har jo 3 slike planter og dem har virkelig kommet seg i det siste. Så mange chilier og blomster dem har fått. Dette gjør meg så utrolig glad å se. Disse kan jeg jo bruke i all mulig middager osv. Så jeg håper egentlig det kommer mange flere fremover. For jeg kan fint få brukt alle sammen. Og om dere lurer på om jeg har gjort noe annerledes med mine planter enn jeg har gjort tidligere, så er svaret nei. Dem har stått på samme sted, fått akkurat det samme osv. Så dem trives og har det bra her hos meg, uansett hva noen folk har sagt tidligere.

Mango: denne har virkelig kommet langt! Bare se så høy den har blitt og så mange blader den har fått. Men jeg lurer fortsatt på om den kommer til å vokse ut noen grener selv eller om jeg må klippe den ned etterhvert. Vi får gi den litt tid og se hvordan den utvikler seg frem til neste år. Det viktigste er hvertfall at den trives og det gjør det jo absolutt.

Snackagurk: denne har også fått lov til å komme inn i varmen. Dette er den lille spira jeg fant i den andre potta. Den er ikke noe mer nå, men den gav oss faktisk en ganske stor snackagurk. Jeg er veldig spent på hva vi får ut av denne. Planten i seg selv har jo faktisk blitt ganske stor allerede. Og forhåpentligvis vil den klare seg litt lengre her inne enn hva den ville gjort ute eller i drivhuset.

Mandarin:på dette treet så kan man virkelig se at høsten er her. Den er ikke like fresh i bladene og den vokser heller ikke så mye. Den har nesten gått i dvale. Men forhåpentligvis er ikke dette for hele høsten/vinteren.

Sitron: grenene har virkelig blitt flotte den siste tiden. Det er lett å se at den trives. Nå har den fått lov å stå på samme sted hele tiden og det har veldig mye å si for en plante. Her får den masse lys. Den har også god plass i potta og nok vann. Så ja, den koser seg veldig.

Hvit snackpaprika: når jeg skulle knekke av paprikaen, klarte jeg å knekke en del av planten også. Så den ser ikke så fin ut, som den gjorde før. Men det gjør ikke noe. Den blir nok fin igjen, bare den får litt tid på seg. Nå skal dem jo bare fokusere på å overleve høsten og vinteren. Også får vi se hvor flotte dem blir i løpet av neste år. For det er jo da dem virkelig kommer til å produsere paprikaer. Første året er mer for å vokse og lage grunnlaget for en sterk plante.

Oransje Snackpaprika: her har vi 2 nydelige snackpaprika som er klare til å plukkes. Se på den vakre fargen! Disse skal jeg virkelig kose meg med. Også får vi håpe at planta fokuserer på å vokse seg stor fremover. Denne har jo faktisk blitt veldig fin i løpet av året, men den kan bli ennå flottere.

Rød snackpaprika: snart er vi der at vi kan plukke disse også. Bare en liten stund igjen. En liten stund til og så kan denne også fokusere på å vokse. For den er ganske kort. Men igjen, det er deres første år. Jeg sådde jo frøene i januar, så det er ikke så rart at dem ikke har kommet så veldig langt. Det viktigste nå er å passe på at dem får nok næring og lys. Snart får jeg sette opp plantelysene igjen.

Pasjonsfrukt: jeg har satt disse plante i det ene vinduet. Forhåpentligvis vil den trives der. Jeg er egentlig veldig spent på hvordan dem kommer til å takle vinteren. Det er jo veldig eksotiske planter, men det er jo flere av de andre også. Mandarintreet har jeg jo hatt i flere år og det har klart seg fint. Så da får vi bare krysse fingrene og håpe at disse klarer seg like bra. I verste fall får jeg sette dem opp på rommet med de andre plantene. For der skal det hvertfall være varmt hele tiden. Jeg må jo passe godt på chili/paprikaplantene.

Ikke glem å følge bloggen på Facebook HER for flere oppdateringer. Det kommer også mye annet spennende fremover som er verdt å få med seg. Og ikke glem å følge med på Instagram HER om du ikke vil gå glipp av ting som ikke kommer på bloggen. Bl.a videoer fra ferie osv.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg