Rutiner vs. Kaos

Dagens frokost er spist og jeg har fått trent litt. Så frem til nå er jeg hvertfall i rute i forhold til hva jeg har skrivd opp på planen min. For fremover nå har jeg lyst til å få inn noen rutiner sånn at jeg kanskje kan føle meg litt bedre inni hodet. Jeg har nemlig hatt en del tanker om at disse dagene, ukene, månedene har vært bortkastet. Den følelsen av at alt bare er meningsløst. Så derfor har jeg bestemt meg for å endre på hvordan jeg tenker og derfor gjøre noen endringer i livet mitt. Også får vi se hvordan det vil gå fremover. Om jeg klarer å holde meg til denne timeplanen og matplanen jeg har satt opp får vi se, men jeg skal hvertfall gjøre et forsøk. Det viktigste er ikke å følge den, men å prøve og endre hverdagen. Selvom det ikke blir helt perfekt så kanskje jeg kan klare å endre noe sånn at livet blir litt enklere å leve.

Ny t-skjorte fra Jake Munro

For de siste dagene har vært vanskelige og jeg prøver hele tiden og overbevise meg selv at jeg har det bra, men så kommer det en dag hvor jeg føler meg skikkelig ille og lar meg selv bli dratt ned. Det vil si at jeg lar meg selv bli fristet til å spise usunt og så får jeg dårlig samvittighet og lar de neste dagene bli enda verre. Så sitter jeg der og spiser godteri, drikker brus osv. uten å bry meg om konsekvensene. Så derfor har jeg lagd en plan og hvis jeg klarer å følge den i 1 måned så er jeg fornøyd. Om jeg klarer å følge den i 2 måneder blir jeg positivt overrasket. For er det noe jeg vet om meg selv så er det at jeg har en tendes til å falle tilbake til dårlige vaner. Og hvor leder det meg? Vel, det leder meg til vonde minner og et liv jeg ikke ønsker å leve mer. Derfor lagde jeg planen og derfor prøver jeg å finne styrke til å holde meg til den så lenge som mulig. Faller jeg av så er det jo bare å fortsette der jeg slapp når jeg klarer det. For dette skal ikke være en ting jeg skal være låst til, som en diett. Jeg vil heller være glad for prøve enn å vite at hvis jeg feiler så må jeg begynne helt på nytt. Nei, dette er ikke en måte å gå ned i vekt på f.eks. Jeg vil bare gjøre mitt beste for å endre hodet, ikke kroppen. Alltid må hodet endres før man kan endre noe annet.

Hvis jeg hadde gått ned 20kg så hadde jeg allikevel ikke vært glad i meg selv. Ingenting ville fått meg til å se på meg selv som pen om jeg hadde gått ned i vekt nå. For alt sitter i hodet og det er ingenting man kan gjøre for å føle seg pen eller like kroppen sin om hodet ikke er blitt jobbet med først. Så jeg fokuserer alltid på hodet og det indre enn det ytre for man kommer ikke noe vei om man føler seg stygg på innsiden. Folk kan fortelle meg at jeg er nydelig så mye de vil, men det betyr ikke at jeg føler meg pen forde. Derfor er det så viktig å jobbe med seg selv innenfra.

Det er nøyaktig hvorfor jeg har satt opp en timeplan og en matplan. Jeg ønsker å få livet mitt til å bli litt mer rutiner og stabilt sånn at jeg ikke føler at alt er så meningsløst hele tiden. Rutiner kan hjelpe på mye og det er faktisk der man må starte. For uten rutiner så er det bare kaos. Etter at man har funnet en balanse og fått inn rutiner i livet så kan man begynne å sortere det som er oppi hodet. Og sånn går altså dagene mine fremover. Rutiner først, hodet etterpå. Jeg har kommet til det punktet at jeg ikke føler at jeg trenger å fokusere på å gå ned i vekt, men heller føler meg vel inni meg. Før var jeg aldri fornøyd med meg selv og jeg strakk meg etter den perfekte kroppen, men det er ikke sånn jeg ønsker å leve. Jeg vil heller føle meg bra på innsiden og leve et godt liv enn å hele tiden jobbe mot noe urealistisk. I mine øyne er vi alle flotte mennesker og det eneste problemet er at vi ikke liker oss selv og lar andre dra oss ned. Så der vil jeg gjøre en endring for meg selv. For hvorfor skal jeg bry meg om hva andre syns? Det er jo hvordan jeg selv føler meg som er viktigst.

Følg bloggen på facebook HER

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg