Reiser fra alt dette

Nå drar jeg bort en liten stund. Venninna mi som jeg bor med, skal passe på alle disse flotte plantene. Så det blir veldig spennende å se hvordan dem har det når jeg kommer tilbake. Som betyr at det ikke blir noe oppdatering neste helg, men jeg er tilbake med ny oppdatering helgen etter. Så her er det bare å glede seg! Men la oss se hvordan det går med dem nå.

CHILI

Basket of fire: denne er SÅ fin! Jeg syns det er så gøy at den er såpass lys i fargen. Den er litt sånn her er jeg og det digger jeg. Alt som er litt annerledes er jo ekstra gøy. Så jeg er alltid på utkikk etter noen ekstra spennende plantefrø f.eks.

Pinata: jeg har jo 4 av denne planten og de har en god del chilier på seg alle sammen. Så her blir det veldig gøy når jeg skal begynne å høste chili fra dem. Og alt dette skal dere så klart få være med på. Også får vi se hva jeg bruker chilien til. Hvis ikke jenta mi bare tar det som snacks da. Ja, hun er veldig glad i alt som er sterkt og disse er jo faktisk perfekt snacks egentlig.

Sweet banana: den henger her ennå. Ikke så mye som har skjedd siden sist, men det forventet jeg egentlig ikke heller. Så her er det bare å vente til den blir gul.

Padron: heller ikke noe som har skjedd her. Jeg tenker jeg plukker den når sweet banana er ferdig. For dem har hengt ca. like lenge. Denne får jo ikke noen annen farge heller, så det er litt vanskelig å si når den egentlig er klar. Så da får man bare prøve seg frem og håpe på det beste.

Vanlig, rød chili: se hvem som endelig har skiftet farge! Og den andre chiliplanta har blitt helt sykt høy. Så jeg måtte sette den opp mot veggen slik at den får støtte seg litt. Det ville jo vært veldig kjipt om den plutselig knakk. Men jeg håper virkelig den skal bli litt mer frodig. For nå er den veldig pinglete og naken.

Carolina Reaper: og når vi snakker om frodig. Denne her er jo blitt utrolig vakker. Jeg er veldig imponert av bladene til denne planta. Altså de er like store som hånda mi jo! Nå venter jeg bare på at det skal komme blomster og chili på den. Tenk om jeg kommer hjem til at det er små chili på den. Hvor gøy hadde ikke det vært da? Vel, det er jo faktisk en god del tid den harvpå seg, så det er fult mulig. Vi får bare vente og se.

Paprika (snack)

Rød: denne lille planta har ikke mindre enn 3 paprikaer samtidig. Tenk dere når den vokser seg stor. Altså det kommer til å være paprika til hele nabolaget om den skal fortsette sånn. For dette er jo faktisk bare begynnelsen. Den skal jo stå her hele sommeren og så skal den inn før vinteren. Også blir det ut igjen neste år. Og det er til neste år jeg er veldig spent på. Hvis den har 3 paprikaer nå.

Gul: denne er ikke like mye på, men den har da begynt å produsere paprika denne også. Det er moro å se hvor godt dem trives. Særlig med tanke på at dem kun har fått jord og vann. Folk maser om gjødsel og at dem kan se på plantene mine at dem ikke får det. Vel, nå har jeg kjøpt sånn man blander inn i vannet. Så får vi se hvordan det går.

Hvit: jeg er så spent på hvordan denne smaker. Nå har den jo blitt ganske stor allerede, men det er fortsatt en stund igjen før den kan plukkes. Dette er en av de jeg er ekstra spent på å se når jeg kommer tilbake. Lurer på hvor stor den har blitt da.

Tomat moneymaker: det er gøy med så mange tomatplanter, men jeg gleder meg veldig til neste år. For da blir det mange forskjellige sorter i stedenfor 26 helt like planter. Nå får jeg nyte og ta vare på de plantene jeg har her. Og nyte alle tomatene som kommer i løpet av sommeren.

Vanlig, rød tomat: se så flott den har blitt. Og den som nesten var helt dø. Utrolig hva litt kjærlighet kan gjøre. Og nå har den jo masse fine blomster. Snart dukker det vel opp en tomat også. Jeg er så glad for at jeg klarte å redde den.

Pæretomat: jeg får vise denne ganske kjapt også. For den lille kvisten jeg knakk av og puttet i jorda, har faktisk blitt ganske stor. Jeg tviler at det vil komme noen tomater på denne, men det var jo veldig moro å se at det fungerer da. Den er jo nesten dobbelt så stor som da jeg satt den i jorda.

Sukkererter: jeg liker ikke sukkererter fordi plantene mine blir alltid sånn gule so  dette. Dem har egentlig ganske god plass, med masse jord. Men det blir sånn uansett. Det er så irriterende. Hva gjør jeg galt?

Jordbær: se så store dem har blitt. Dem koser seg skikkelig i skyggen, på veggen. Der er det varmt, men ikke direkte sollys. Så dem tørker ikke like fort ut som hvis dem hadde stått i potter. Så jeg tror faktisk det var en veldig god idé å kjøpe denne til jordbærplantene mine. Og tenk bare når de blir store, hvor flott den blir å ha hengende på veggen da.

Rabarbra: Nå har den endelig begynt å få de bladene med litt mer detaljer. Som dere ser på det øverste bladet, har den fått bølgete utseendet. Mens de andre bladene er helt flate, uten personlighet. Så nå begynner det å ligne rabarbra hvertfall.

Vannmelon: dette er jo mer en test om jeg klarer å få til en vannmelonplante. Også får vi heller gjøre et nytt forsøk neste år, hvor det er bedre planlagt og jeg vet mer hva jeg driver med. Men dem er jo faktisk blitt mye større siden forrige helg. Så det skjer jo mye her, selvom jeg ennå tviler at det kommer til å bli noe melon fra denne planten i år.

Snackagurk: denne har en så rar måte å vokse på, men det ser ut som om tuppen også begynner å bli større. Så det er bare å vente og se hva som skjer videre. Det har også kommet flere små agurker, som dere ser under den store. Om noe av dette begynner å vokse eller ikke, vet jeg ikke. Men det blir veldig spennende å se hvordan denne utvikler seg igjennom sommeren.

Slangeagurk: så mange små agurker, men vil dem vokse seg store? Det er jeg veldig spent på. Nå har jeg hvertfall lagd 1 hull under hver av kassene. Og det er jeg glad for at jeg gjorde. For når jeg hamret inn en spiker under kassa så kom det veldig mye vann ut av disse. Et under at plantene fortsatt lever. Også er jeg veldig usikker på om jeg skal ha 2 planter oppi en kasse. Fordi dem ser ikke ut til å bli noe større på den ene siden av kassene. Kanskje jeg burde ta dem ut? Uansett er jo 3 planter ganske mye. Det skal jeg hvertfall gjøre til neste år. Kun 1 plante pr. kasse.

Gresskar: det er egentlig ikke mye å si her, annet enn at jeg er glad den ikke er helt dø. Det kommer nok ikke noen gresskar i år, men jeg har lært utrolig mye av å prøve for første gang. Det som skjer, det skjer. For meg er ikke det viktigste å få noe ut av det første gangen jeg prøver. Det er å lære og se hva som fungerer best. Ingen er eksperter første gang dem prøver noe.

Jeg har jo også en del eksotiske planter inne, men de får dere vente med å se til jeg kommer tilbake. Vil du se dem før det, kan du sjekke ut Instagram ved å trykke HER. De ligger ute på høydepunkter. Vet du ikke hvordan du finner det? Sjekk ut bildet under:

Ikke glem å følge bloggen på Facebook HER for å få med deg alle oppdateringene på planter, blomster og mye annet spennende. Det vil også komme mange flotte bilder fra turene jeg skal på i sommer. Så det er bare å glede seg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg