Planteoppdatering- ny plante

Selvfølgelig er jeg tilbake med en ny planteoppdatering. Bare fordi jeg lager en video nå på youtube en gang i måneden så kan jeg jo ikke slutte med disse blogginnleggene. Dette er jo noe av det jeg syns er mest gøy å gjøre. Så det blir jo mange slike innlegg fremover. Jeg kommer med andre ord ikke til å slutte med det første. Det er jo fint å dele slike ting med dere en gang i uken og vise fremgangen uke for uke, hele tiden. Så la oss se hvordan det går med alle de flotte plantene mine.

Paprika: La oss begynne med denne flotte planten som jeg kjøpte for en stund siden. Nå ser man jo virkelig hvor mange blader det faktisk har kommet etter at jeg fikk denne planten hjem. Det er jo helt vilt hvor mye den faktisk vokser. Tenk når alle disse bladene har vokset seg ferdig. Planten kommer jo til å bli helt nydelig. Den er jo allerede veldig pen, men det er noe jeg virkelig gleder meg til altså. Planten skal jo selvfølgelig få lov til å vokse seg så stor den vil. Om den blir dobbelt så stor så skal den få bli det. Jeg hadde faktisk bare blitt kjempe glad. Sånn som disse små bladene gjør meg jo glad. Det er jo et veldig fint tegn på at planten har det bra her. Og ingenting er bedre enn det. Så nå er jeg spent på hvordan det blir utover sommeren og høsten. Vil det komme flere blomster og nye paprikaer?

Agurk: Akkurat nå er den jo veldig naken, men det er jo fordi jeg har klipt bort alle de bladene som visnet. Hele agurkplanten var jo i ferd med å dø, men jeg klarte jo å redde den. Jeg har vært veldig flink til å nesten ta liv av planter, men også redde dem. Så jeg er jo veldig spent på om denne planten kommer til å komme seg i løpet av sommeren. For jeg er veldig spent på om det blir noen flere agurker i år. Nå vet jeg hvertfall at agurkplanter må stå ute. Da håper jeg jo at neste års agurkplante vil gi mange flere agurker enn det vi har fått av disse, men man vet jo aldri. Kanskje denne plutselig kommer med masse agurker. Den er hvertfall på god vei til å bli helt frisk og fin igjen.

Kalamondin: Dette er en veldig spesiell plante. Jeg vet jo egentlig veldig lite om den, men jeg syns det er utrolig fint å ha den. Planten i seg selv er hvertfall veldig vakker. Det er jo et lite tre som jeg kan la vokse eller klippe akkurat som jeg vil. Om jeg vil ha det lite så kan jeg klippe ned bladene. Så det blir jo nesten litt som et bonsai tre. Noe jeg forså vidt også har veldig lyst på, men det er en annen historie. Planten i seg selv er egentlig ganske enkel og grei, men jeg skjønner egentlig veldig lite av den frukten som planten har. Når er den moden? Det spørsmålet kommer i hodet mitt hele tiden og jeg vet helt ærlig ikke, så jeg har bare latt den få bli på planten. Selvom det står på nettet at den ikke kommer til å få den nydelige fargen som er på bildet. Vi får bare vente og se hva som skjer. Dette er første fruktene så det blir jo et lite eksperiment. Om du har vært borti denne planten så fortell meg gjerne din erfaring. For jeg aner ikke og å søke på det hjelper jo ikke.

Mandarin: Her er jo min lille mandarinplante som nå har blitt dobbelt så stor siden den begynte å vokse igjen. Dette er vel den planten jeg er aller mest spent på hvordan blir i fremtiden. Først og fremst kan jeg ikke forstå at det frøet jeg puttet i jord plutselig begynte å spire. For det andre har den jo blitt så høy på et par uker at jeg begynner å lure på om den har fått i seg noe rart. Det er gøy da. Jeg elsker jo å ha litt eksotiske planter som kan stå her hele året.

Physalis: Her er det jo en helt ny plante som kommer. Dere som fikk med dere youtubevideoen har jo allerede sett denne, men om du ikke har det så er den hvertfall godt i gang med å spire her. Jeg sa jo at jeg skulle så disse frøene, men om jeg ikke husker feil så fortalte jeg dere at jeg ville vente til høsten. Også bestemte jeg meg plutselig for å så frø. Dette er faktisk under 1 uke siden så her går det fort. Gøy med masse nytt da. Jeg syntes det var litt lite å vise frem da jeg plutselig bare hadde tomater, men så våknet agurkplanten til liv og madarinplanten kom ut av dvalen sin. Plutselig hadde jeg ganske mye. I tillegg til alt det som jeg har kjøp og nå sådd. Ja, nå er det full fest hvertfall. Noe jeg syns er kjempe artig. Det er nå moroa begynner.

Pæretomat: Her har det jo skjedd greier. For nå har jo knoppene åpnet seg og blitt til gule blomster. Knoppene er jo overalt, så her blir det mye tomater om ikke så alt for lang tid. Jeg gleder meg jo kjempe masse til å kunne plukke mange tomater fra disse plantene. Det eneste som egentlig gjenstår nå er jo å få sikret alle disse grene. For jeg kom ut en dag og da hadde den ene grenen blitt knekt nesten helt av. Så jeg har jo støttet den opp i håp om at den skal klare seg, men vi får se. Dem er jo veldig store nå så 2 pinner holder jo ikke alt dette på plass lengre. Så da må man jo finne på en løsning som kan hjelpe plantene til å ikke bli knekt noe mer. Ikke bare er det mange grener, men de er jo også så utrolig høye så det er jo begrenset hva jeg faktisk få gjort. Jeg skal hvertfall gjøre mitt beste for at de skal klare seg igjennom både vind og regn.

Gul Pæretomat: Nå begynner tomatene å få farge. Faktisk har jeg allerede spist to. De smakte jo helt nydelig. Jeg må si at jeg likte smaken på disse mye mer enn jeg likte de røde. Så neste år satser jeg nok på gule tomater til snacks. Også går det jo an å ha røde tomater til salat og generelt middager. For de røde tomatene er jo veldig godt til det. Jeg er bare ikke så glad i de røde til å spise som snacks som jeg er med de gule. Det betyr jo ikke at jeg ikke liker den eller spiser dem, men de gule har en så søt og nydelig smak som ikke trenger noe annet ved siden av. Så ja, disse tomatene er jeg veldig fornøyd med. Jeg må vel kanskje prøve å få tatt noen frø fra disse sånn at jeg kan få slike planter til neste år også. For jeg aner jo ikke hva de heter.

Rød Cherrytomat: Denne typen tar jo helt av. Det er så mange blomster på toppen av plantene. Helt vilt hvor mange tomater som kommer hele tiden. Det er nok av tomater fremover hvertfall. Jeg sa jo at disse plantene så litt kjedelig ut når jeg nettopp hadde tatt av tomatene, men plutselig kom det hundre blomster om flere tomater som ble modne. Ja, det ble skikkelig fest i vinduet. Så det er gøy. Jeg elsker å ha tomatplanter fordi dem er så enkle å stelle og gir så mye av seg selv. Nå er det egentlig bare å vente på at alle de små, gule blomstene skal bli til tomater. Da blir det ekstra moro å ha tomatplanter.

Det er jo mye som skjer her. Sommeren er jo den beste tiden av året. Jeg blir jo så glad av å se alle plantene med både blomster og grønnsaker. Det gir mye glede i hverdagen å ha grønnsakplanter. Bare å ha noe å stelle, se at dem trives og faktisk få til noe gjør jo hverdagen så mye bedre. Og særlig nå som det har vært mange måneder hjemme, uten å kunne dra noe sted sånn som før. Så plantene har virkelig vært det som har holdt humøret mitt oppe.

Hvis du vil se mer av plantene mine så legger jeg ut 1 video på youtube en gang i måneden. Jeg legger også ut mange skogsturer. Link finner du under her sammen med link til bloggen sin facebookside om du ikke vil gå glipp av noe av det jeg poster her på bloggen. Både av oppskrifter, hage og skogsturer. I tillegg har jeg jo en instagram som jeg poster minimum 1 bilde om dagen. Så det er mye å følge med på om du ønsker det.

Har du dyrket noe i år? Fortell meg gjerne om det i kommentarfeltet.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg