Planteoppdatering

Ja, vi er i det nye året og plantene mine har det fortsatt bra. De koser seg i vinduskarmene som alltid og jeg håper og tror at de kommer til å klare seg helt til våren og sommeren. Det ser hvertfall sånn ut nå så da får vi bare krysse fingrene. Jeg tar hvertfall veldig godt vare på dem. Her inne er det godt og varmt så det burde hvertfall ha nok av varme til å klare seg. I tillegg har jeg jo på taklyset (vet ikke om det hjelper, men jeg tror hvertfall) når det er mørkt ute. De står jo på hele natten siden jeg også er våken om natten. De får også nok vann, men ikke for mye. Jeg er veldig forsiktig med å vanne for mye nå etter å nesten ha tatt livet av chiliplanten i høst. Noe av det jeg syns er litt vanskelig er å vite nøyaktig hvor mye vann plantene trenger når høsten kommer. For noen dager er det varmt og de tørker fort, mens andre dager er det veldig kaldt. Så jeg sjekker alltid jorden nøye sånn at den ikke er for våt når jeg skal vanne. Jeg har også vurdert å kjøpe inn noe næring til dem, men så langt har jeg ikke kommet også er det som regel sånn at jeg glemmer det når pengene kommer inn på kontoen.

Vel, nå skal jeg hvertfall vise dere hvordan det går med plantene. Det gjorde jeg jo ikke forrige fredag og jeg tenker at frem til våren så gjør jeg det sånn. Annenhver fredag kommer det oppdatering fordi det er faktisk ikke så veldig mye som skjer, men det er allikevel litt å vise dere. Jeg syns hvertfall det er spennende å vise dere at plantene mine har det bra. Også håper jeg at jeg kan vise at planter kan overleve vinteren selvom de ikke har varmelampe og fancy lys. Så la oss se hvordan det går med dem  nå:

Paprikaplantene er jeg veldig stolt av. De tror jeg har en lys fremtid. Kanskje det kommer masse paprika til sommeren. Det ville hvertfall vært utrolig moro. Det er en av de grønnsakene jeg ikke har klart å dyrke ennå så at paprikaplantene holder seg såpass bra er veldig viktig og utrolig moro for meg. Allikevel er det 1 av plantene som ikke har det så bra og hvis den ikke blir noe bedre så må jeg jo dessverre ta farvel med den, men som jeg har sagt så vil jeg vente og se hvordan den reagerer frem til våren. Ellers går det bra med de to andre. Det var jo en stund at den største paprikaplanten vokste veldig mye, men nå ser det ut til at det går litt tregere. Jeg skjønner den godt for nå er det jo på det mørkeste så det vil nok ta 1 måned og kanskje 2 før den virkelig er tilbake, men den er frisk og fin hvertfall. Den mellomste planten har hvertfall begynt å dele deg og få flere grener. Om dette har skjedd tidligere er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg kan ikke huske å ha sett dette før, men hukommelsen min er jo ikke helt på topp for tiden så jeg kan jo ha glemt det. Uansett er jo dette veldig gode tegn. Kanskje jeg får (hvertfall) 2 store paprikaplanter til sommeren. Den lille er jeg som sagt veldig usikker på, men allikevel har den jo fått en ekstra gren i midten av planten så jeg har jo som sagt et lite håp om at den skal leve og vokse seg stor den også. Vi får vente å spenning og se hvordan det går.

Chiliplanten er akkurat slik den var etter at vi tok av chilien. Jeg tror heller ikke den kommer til å vise noe tegn på liv (annet enn at den er grønn) før våren og sommeren kommer. En chiliplante trenger ekstremt mye varme og sollys så jeg er ikke sjokkert over at denne har stoppet å vokse så tidlig. Det blir jo spennende å se hvordan den blir når våren kommer. Vil jeg få en stor chiliplante med flere chilier? Denne har jo hatt det ganske tøft etter at jeg overvannet den, men så gikk det bra. Jeg fikk faktisk reddet den og det er jeg veldig glad for. Dette er jo min aller første chiliplante som jeg har fra frø så det er jo ganske unikt. Alle kan jo kjøpe en chiliplante på Plantasjen, men å klare og gro selv og holde den i live er noe helt annet. Jeg får følge med hele veien og vet nøyaktig hvordan den har blitt slik. Så ja, det er veldig spesielt og en utrolig god følelse å sitte med. Forhåpentligvis har jeg lært av min feil og passer alltid på å ikke vanne plantene for mye. Man lærer så lenge man lever, sier dem.

Og helt til slutt har vi avokadoplanten som vokser som bare det. Jeg syns det er ganske sykt med tanke på at dette er en eksotisk plante som vokser i varme strøk, mens her er det fult opp med snø ute og den storkoser seg i vinduet. Den har blitt så utrolig lang. Hvis den bare vokser og vokser uten å lage flere grener så må jeg nok klippe den ned igjen. For til slutt er det jo ikke plass til den hvis den skal strekke seg så høyt. Som jeg har snakket om tidligere så skal jeg flytte den, men da må all julepynten pakkes ned først siden det er helt fult der jeg har tenkt til å sette den. Også ser det jo ut som den trives veldig godt i vinduet nå som det ikke er så alt for mye sollys. Kanskje jeg skal vente til det begynner å komme litt nærmere påske. For når påskesolen kommer så pleier det jo å bli ganske varmt. Uansett så ser det hvertfall ut som avokadoen er den som trives aller best i denne mørke tiden og det sjokkerer meg faktisk.

Om du har en avokadoplante, fortell meg når den trives best og hvor du har satt den i forhold til lys fra vinduet. Jeg hadde jo en avokadoplante i Modum som stod et stykke fra vinduet og den trivdes også ganske godt. Noe jeg egentlig ikke klarer å forstå siden det er en plante som aldri ville vokset i en norsk hage, men vi hadde varmeovn som stod ganske nærme. Kan det være at den ikke trenger så mye lys, men at varmen er viktig?

Følg bloggen på facebook HER for mye mer planter.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg