Planteoppdatering

Etter en lang dag med alt mulig annet, så er det endelig på tide med en oppdatering på plantene. Jeg fikk desverre ikke noen bra bilder i går siden det var så mørkt ute da jeg våknet. Så da fikk det bli i dag istedenfor. Når det kommer til plantene så har dem det ganske bra selvom det er ganske lite lys ute. Jeg har egentlig ikke lagt merke til det før nå hvor lite lys det faktisk er om vinteren. Jeg håper det snart snur fordi dette er bare trist. Det er egentlig ganske utrolig at plantene faktisk trives såpass mye som dem gjøre. Nå er jeg ganske takknemlig for at jeg har noen planter å se på og ha glede av nå i mørketiden, men det er fortsatt ganske bra gjort. Så nå er det bare å krysse fingrene for at plantene får det fint resten av vinteren også. Jeg har så lyst til å ha dem i sommer og se hvor store de kan bli. Forhåpentligvis får vi også se noen grønnsaker neste år. Bare de overlever vinteren. Så la oss se hvordan det har det nå.

Paprikaplantene ser ut til å klare seg ennå. Jeg kommer ikke over hvor høy den ene har blitt. Om den overlever vinteren så blir det hvertfall paprika til sommeren på den. Den mellomste ser også ut til å kose seg i vinduskarmen. Den har bladene strukket ut og den har også vokst litt i vinter. Ja, selvom det er dårlig med lys der ute så går det foreløpig ganske bra med paprikaplantene. Den lille ser ut til å slite litt, men jeg gir ikke opp håpet på den ennå. Den har jo fortsatt friske blader selvom den henger litt og et blad ikke har den samme friske fargen. Vi får bare krysse fingrene og håpe at det går bra med den og at den kommer seg etterhvert. Kanskje den bare venter på våren også når den kommer så skyter planten i været. Det kan jo hende. Noe jeg la merke til på den lille planten er at den har noen små blader i midten. Kan det hende at den får ei ny grein da tro? Jeg håper det. Da er den hvertfall i fin form. Jeg har ikke sett disse bladene før nå så jeg lurer på om den kanskje vokser litt den også. Vi får vente å se hva som skjer i ukene fremover.

Avokadoplanten har hvertfall vokst, men ikke sånn som jeg håpet. Jeg leste at når man klipper den ned så vil den får flere greiner, men det har den jo ikke fått. Så jeg venter i spenning og håper det vil bli noen flere greiner i løpet av neste år hvertfall. Også kommer jeg til å flytte den litt vekk fra vinduet fordi den trenger ikke så mye sollys som kanskje andre planter gjør. Så da skal denne flyttes litt unna når det nye året begynner, men det er jo en liten stund til ennå.

Den har jo faktisk vokst ganske mye da. Det er jo veldig fint å se. For det tok veldig lang tid før det skjedde noe her etter at jeg hadde klipt den ned. Nå har den jo kommet med flere nye blader og den har blitt ganske høy igjen. Så denne er jeg veldig spent på hvordan kommer til å se ut i løpet av året som kommer. Kanskje får den ei ny grein i løpet av 2021. Vel, det er bare å krysse fingrene og håpe.

Og til slutt har vi chiliplanten som allerede har gitt oss en chili i år. Alle disse plantene er jo sådd i sommer så at vi fikk chili er egentlig ganske imponerende. Jeg hadde ikke trodd at vi kom til å få noe som helst så jeg gleder meg veldig til neste år for å se hvordan denne planten utvikler seg. Den har allerede flere greiner og gitt og chili i år så kanskje den blir dobbelt så stor og får mange chili neste år. Vel, da skal jeg hvertfall lage mange gode kjøttboller med dem.

Den ser hvertfall veldig frisk og fin ut. I tillegg har den vokst litt og bladene øverst har blitt større etter at jeg tok av chilien. Så kanskje denne vokser enda mer i løpet av vinteren. For det ser jo faktisk ut som den trives i vinduskarmen selvom sollyset ikke er her så mye.

Som dere ser så går det bra med alle plantene. Jeg tror den lille paprikaplanten kommer til å bli bedre. Det ser hvertfall sånn ut. Så da får vi bare vente og se hvordan den blir i dagene fremover. Dette er jo første gang jeg har hatt grønnsaksplanter over vinteren og jeg kan ikke så mye. Jeg trenger ikke tips om å kjøpe lys og varme for sånt kan jeg ikke kjøpe inn og henge opp uansett, men jeg har tenkt litt på om de kanskje kunne trengt litt næring. Når jeg holdt på med grønnsaksplanter sist gang så brukte jeg eggeskall i jorden, men siden disse har så mye røtter nå så blir jo ikke det så smart. Kanskje jeg kan samle opp eggeskall til tomatplantene som skal stå ute til våren/sommeren. Det er jo ganske mye baking her i huset så det kunne jo vært en lur idè. Jeg har også hørt at kaffegrut skal være bra, men vi har ikke trakter så den gruten er nok ikke like lett å få tak i. Om du har andre tips så kom gjerne med dem i kommentarfeltet.

Følg bloggen på facebook HER om du vil se mer av plantene. Det vil også bli mye frø og sånt neste år så det er bare å glede seg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg