Planteoppdatering

Denne gangen er det ikke bare gode nyheter, men det går jo mot høst og da kan det gå hardt utover plantene. Noe jeg egentlig var fult forberedt på. Vel, jeg trodde hvertfall det. Akkurat nå har jeg mest lyst til å gi opp det som står ute, men vi får bare se hvordan det går. La oss ta en titt på hvordan plantene har det for tiden og så forstår du hva jeg mener.

Pæretomat: Er det rart jeg har lyst til å grine når hele planten lå slengt utover på denne måten? Her hadde jeg brukt masse tid og energi (som jeg ikke hadde) til å binde den opp og sikre den så godt jeg kunne. Tydeligvis var jo ikke det godt nok. For når vi kom hjem fra denne turen forrige helg så ble vi møtt av en plante som lå utover bakken på denne måten. Nå har jeg egentlig bare gitt opp fordi det har vært skikkelig sterk vind ute og jeg har faktisk ikke kropp til å stå og løfte denne opp og knyte den på plass igjen. Så da tenkte jeg at den får bare ligge sånn her og så får vi se hvor lenge det varer. Det ser jo ut som den har fått minimalt med skade, men den ser jo ikke akkurat så fin ut der den ligger. På dette tidspunktet er jeg faktisk mer redd for å få klager fra huseieren eller naboen om at den ligger utover slik, men det er jo ikke noe jeg kan gjøre. Så neste år blir det en solid klatrevegg eller noe sånt på denne planten for dette gidder jeg ikke en gang til.

Rød cherrytomat: Nå har jeg plukket masse tomater av disse plantene så da tenkte jeg at jeg endelig kan få tatt et par bilder utenifra og inn. For jeg har jo fortalt dere at tomatene syns mye bedre fra den andre siden. Så over her kan dere altså se noen av tomatene som vokser ut mot vinduet også. Her er det masse tomater som kommer hele tiden og disse plantene gir utrolig mye av seg for tiden.

Gul cherrytomat: Disse derimot er jeg ikke fornøyd med. De ble veldig høye og fine, men nå ser det ut som de bare faller fra hverandre og ikke vil produsere noen tomater. Noe jeg syns er veldig kjedelig etter at dem virkelig viste at de kunne vokse og blir så flotte. Jeg kommer nok aldri til å ha tomatplanter i dette vinduet igjen for jeg tror kanskje det er det som er problemet. Mulig jeg bare kaster disse også beholder jeg de røde en stund til. For det eneste disse gjør er å ta opp plass. De er ikke spesielt fine lengre heller. Skuffende og trist, men noen ganger lykkes man og andre ganger ikke.

Physalis: Dette er en veldig vakker plante. Jeg er utrolig stolt av den fordi den har fått så utrolig vakre blader og den vokser som bare det. Det er hvertfall ikke noe spørsmål om den trives. Så vakker den har blitt på så kort tid så måtte jeg jo selvfølgelig bestille flere slike plantelys. De har ikke kommet ennå, men når de gjør det så vil det være flere planter som trenger litt ekstra lys. For man ser jo at det fungerer utrolig godt. Denne planten står jo ikke i noe annet lys så det er jo bevis nok for meg til at jeg stoler på plantelys og vil bruke mer av det til mine planter.

Mandarin: Det ser ut som denne planten trenger litt tid til å komme seg litt. Den er ikke helt frisk. Jeg fant noen skadedyr på denne og på Calamondinplanten som jeg har prøvd å ta livet av med litt olje, grønnsåpe og vann. Det ser ut som det har fungert på denne planten, men etter en sånn behandling så kan det jo hende at den trenger en liten pause. Ellers ser det ut som at den har det bra. Bladene er jo helt nydelig farge på og de små spirene på toppen har jo ikke visnet. Så jeg håper jo at det skal gå bra og at den snart er på bedringens vei. Vi får bare vente og se.

Paprika: Jeg har også måttet ta paprikaplanten inn i varmen fordi den ble blåst over ende 2 ganger. Så da tenkte jeg at den helt sikkert har det bedre inne. Også har den jo fått så mange små paprikaer som jeg ikke vil at skal knekke. Forhåpentligvis vil den trives like godt her inne som den gjorde ute. Ja, kanskje bedre også. Etterhvert tenker jeg at den skal få lov til å få sitt eget plantelys, men akkuart nå står den bare ved kjøkkenvinduet.

Agurk: Denne er jo litt artig fordi den kun vokser ytterst. Så nå ser den jo nesten ut som en av pæretomatene, men den har i det minste vokst siden sist. Hvor vidt den trives nå som det er så mye vind og litt kaldt ute kan jeg ikke fortelle dere, men jeg får bare krysse fingrene og håpe at den klare seg og blir ferdig før det er for sent.

Som dere ser så er høsten kommet for fult og det har vært litt kaos, men da vet man hva man må gjøre neste år. Jeg må hvertfall til innkjøp av mye sterkere støtte til tomatplanter som skal stå ute. Også har jeg jo lært ganske mye dette året. For når jeg har hatt grønnsakplanter så har de alltid stått inne i drivhus. Der er det jo ikke noe vind eller andre problemer som jeg har støtt på i år. Så da har jeg lært utrolig mye som jeg skal ta med meg til neste år. Forhåpentligvis blir det mye lettere neste år. Det er lov å håpe. Heldigvis er det ikke så mye styr med de plantene som står inne.

Ikke gå glipp av plantevideoene som blir lastet opp en gang i måneden på min youtubekanal. Link til youtubekanalen finner du under her sammen med andre linker. På youtube lager jeg en video i måneden der jeg viser dere alle plantene, men jeg viser også når jeg potter om og gjør andre ting med plantene. Det vil også komme video når jeg skal så frø. Så her er det mye spennende som kommer til å skje. Derfor blir jeg veldig glad om du trykker Abonner på kanalen min. Da får du også varsler når det kommer nye videoer. Så om du ønsker å følge med på videoene jeg legger ut så burde du klikke deg inn på linken og abonnere på kanalen min.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg