Planteoppdatering

En uke har gått og i løpet av den tiden har den store tomatbuksen gjennomgått ganske mye. Det forteller jeg mer om i løpet av innlegget, men la oss først se på plantene og finne ut hvor mye som har skjedd på denne uken. Her er ukens planteoppdatering:

Miniagurk: Forrige fredag viste jeg dere at agurken så vidt hadde begynt å vokse, men den har jo kommet ganske langt siden da. Som dere kan se på siste bildet over her så har den jo vokst ganske mye og er på god vei til å bli er ferdig miniagurk eller snackagurk som den også kalles. Det er gøy å se at planten har kommet så langt, selvom vi snart får kaldere vær ute fremover. Jeg blir veldig glad om hvertfall denne blir moden før den tid. Også får jeg heller prøve igjen neste år med en ny plante.

Snackpaprika: Det skjer så utrolig mye her. Den har jo fått enormt mye blomster og det kommer jo hele tiden flere knopper. I tillegg har det begynt å vokse paprikaer nå. Hvis den fortsetter sånn så kommer den til å ha enormt mange paprikaer i løpet av høsten. Planten må jo så klart inn i varmen om ikke så veldig lenge. Da tenker jeg det blir å sette den i gangen med plantelys. Noe som blir veldig spennende å se hvordan går. Frem til da får den kose seg ut og nyte varmen så lenge det varer.

Pæretomat: Som jeg fortalte i starten av innlegget så har tomatplanten gått igjennom en god del siden sist oppdatering. Om du følger bloggen så vet du hva jeg snakker om, men jeg tenkte allikevel jeg skulle fortelle om det. Jeg kom ut for noen dager siden og hele planten lå utover bakken. Det som skulle støtte planten opp hadde sviktet nå det kom en ganske kraftig vind. Først prøvde jeg å bruke de støttepinnene og sånt som alt stod der, men etter mye løfting, dytting og alt sånn så fant jeg ut at dette krevde så mye mer. Så jeg løsnet den støtten jeg hadde satt ned da planten var liten, satt den ytterst og fikk knytt masse garn fra den og over på hekken. Nå skal det faktisk være fysisk umulig at planten faller ned slik igjen. Jeg ødela ryggen ganske ille, men jeg fikk i det minste sikret planten som jeg er så utrolig stolt av. Og det ser ut som den har klart seg ganske bra etter alt arbeidet jeg måtte igjennom for å få den opp igjen. Nå syns også mange flere av tomatene som plantene har fått til nå og flere kommer.

Rød cherrytomat: Jeg ønsket å vise dere flest mulig av tomatene på disse plantene. Det vil si; alle tomatene som syns fra denne siden. Om man går ut så er det faktisk mange flere på den siden, men jeg satt hvertfall alle bildene sammen for ellers ville dette innlegget blitt ganske mye lengre bare av disse bildene. Som dere ser så er det jo enormt mye tomater og flere kommer hele tiden. Bladene ser kanskje ikke så fine ut, men tomatene er helt fantastiske og det er jo det viktigste. Jeg har jo fått noen tomater ut av disse plantene i løpet av den siste tiden og de har vært veldig gode. Det er godt å bare spise etterhvert som de er modne nok. Samboeren min er jo ikke så glad i tomat så da blir det jo snacks til meg. Når det bare er noen få så er det jo ingenting jeg kan lage ut av dem uansett. Så dette er mer filmsnacks enn noe annet egentlig.

Gul cherrytomat: Plantene er ikke så fine i bladene lengre, men det kommer da noen tomater her og der. De har jo hengt litt etter de rød cherrytomatplantene så det kan jo hende at det kommer mer og mer. Jeg ser faktisk litt endring i plantene allerede så man vet aldri, men det er jo ikke så veldig lenge igjen av tomatsesongen. Selvom de står inne så vil dem fortsatt oppføre seg likt og vite at høsten kommer med mørkere tider, dårligere vær og lavere grader. Sånn er det jo bare, men vi får se hvor mye lengre tomatplantene får stå og om dem vil gi noe særlig frukt i løpet av høsten. Det er jo allerede enda en som er moden nå og flere tomater som skal bli det. Så jeg tror det vil komme enda flere snart.

Mandarinplante: Dette er ganske kult da. Ikke bare vokser den og blir høy, men den har fått en gren som ser ut til å klare seg ganske bra. Noe som gjør meg veldig glad fordi jeg hadde jo en avokadoplante som jeg klipte ned flere ganger og prøvde å få flere grener. Den fikk det jo aldri, men denne har klart det helt på egenhånd. Så det gjør meg veldig glad. Også er det veldig fint å se hvor stor den har blitt. Dere som følger med på bloggen/youtube vet jo også at jeg lagde en video der jeg viste dere hvordan jeg pottet om denne. Den videoen finner du ved å trykke HER. Nå har den jo stor plass og den har fått en potte med hull. Det var noe jeg savnet på denne fordi det er så vanskelig å vite om man gir plantene for mye eller for lite vann når det ikke har noen mulighet til å renne igjennom. Dessuten syns jeg det er mye enklere å sette pottene i vann enn å vanne dem ovenfra. Så jeg kommer nok til å bruke mye mer av slike potter fremover. Mye enklere å holde øye med vanning og røtter. Og takket være svigermor har jeg nok av slike potter i forskjellige størrelser. Derfor vil neste år bli så mye enklere.

Physalis: Denne planten har blitt så stor at jeg måtte flytte støtteklypa over det ene bladet. Så denne vokser jo som bare det. De (physalis og mandarin) liker seg virkelig under dette plantelyset. At jeg ikke prøvde ut det tidligere. Nå har jeg hvertfall planer om å kjøpe inn masse plantelys og sette opp flere steder i leiligheten sånn at jeg kan ha litt planter rundt omkring når jeg skal så frø igjen. Godt jeg har god tid til å kjøpe inn for det kommer til å bli dyrt (for meg), men det kommer også til å bli veldig gøy å starte opp med enda større planteprosjekt neste år da. Når jeg ser hvor bra det virker på denne planten så gleder jeg meg til å se hvordan neste års prosjekter blir. Sist gang jeg hadde physalisplante så var ikke bladene halvparten så flotte som det disse er. Derfor gleder jeg meg veldig til å se hvordan denne kommer til å bli til slutt. Kommer den til å få masse physalis til neste år?

Akkurat nå er Kalamondinplanten i karantene fordi den hadde noen hvite dyr på seg. Jeg har sprayet den med en blanding av vann, olje og grønnsåpe. Så da er det bare å håpe at den snart er kvitt skadedyrene, men den vil ikke komme med i ukens oppdatering.

Om du vil se mer av plantene kan du følge bloggen på facebook. Link finner du under her. Du finner også link til Instagram og youtube der jeg også poster innhold om bl.a plantene. Det ligger videoer ute på youtube om plantene og det vil komme mye annet så hvis du vil se mye planterelaterte videoer så anbefaler jeg deg å trykke abonner-knappen inne på youtubekanalen min. Det koster deg ingenting, men du vil få varsler når jeg legger ut noe (hvis du trykker på bjella som dukker opp når du trykker på abonner kan du velge hva du ønsker å få varsler om). Så det er verdt å følge meg på youtube om du liker å se på slikt innhold.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg