Planteoppdatering

Da har det allerede gått en uke siden jeg sist viste dere plantene og jeg er tilbake med en ny oppdatering. Her skjer det mye og jeg har gledet meg til å vise dere alt sammen. Så om du vil se alle bildene og/eller lese om hva som skjer her så er det bare å scrolle nedover. Her er det mye spennende som skjer.

Pæretomat: Min vakre, store monsterplante som bare blir flottere for hver dag. På det første bildet ser man jo faktisk hvor stor den er. Ja, den er snart like høy som meg. Så denne planten tror jeg faktisk er ca.150 cm. Jeg har ikke målt, men hvis jeg skulle tippe så er det rundt der. Ikke bare er den stor, men den har jo fått en hel haug med blomster og nå popper det opp tomater overalt. Dette er noe av det morsomste som har skjedd med plantene mine i år. Jeg vet jeg har nevnt det før, men denne planten var jo ikke langt unna å bli kastet fordi den ble så dårlig etter å ha kommet ut. Den fikk jo frostskader som gjorde at den mistet alle bladene. Derfor er den veldig sent ute med å få tomater, men den skuffer absolutt ikke. Faktisk er jeg veldig stolt av denne planten med tanke på hva den har vært igjennom. En skikkelig fighter og en helt nydelig plante. Så nå står jeg bare å ser på planten hver dag og er veldig glad for at den ikke gav opp. Selvom jeg nesten tok liv av den med frostskader.

Snackpaprika: Dette er jo en butikk kjøpt plante. Og det er veldig ofte man ser at de ikke trives i starten eller at de bare mistet bladene som de hadde når de kom. Jeg ser at bladene som planten hadde fra før av nå henger litt, men den har jo fått mange nye. For ikke å snakke om alle de knoppene som har kommet og som nå åpner seg og blir flotte blomster. Så den trives jo utrolig godt og den er jo helt nydelig. Og jeg håper virkelig at vi får se noen paprikaer før vinteren. Denne planten skal jo inn når det blir tid for det, men da skal jeg kutte den ned. Noe jeg gruer meg skikkelig til fordi den er så nydelig, men da er den klar for neste år. Heldigvis er ikke det ennå og jeg kan nyte denne tiden som er nå.

Snackagurk: Dette er jo egentlig bare for moro skyld at jeg har tatt vare på denne stakkars agurkplanten. Den klarer seg jo veldig fint, men jeg tror helt ærlig at det er for sent å håpe på noe fra den. Jeg kan jo ta feil, men som sagt er jeg veldig i tvil. Den har jo kommet seg veldig siden jeg flyttet den ut, men om disse agurkene kommer til å vokse får vi nesten bare vente og se.

Rød Cherrytomat: Jeg kan ikke si at jeg har fått veldig mange tomater, men det har da kommet noen. Som dere ser så kommer det noen her og der. Det er ikke mer enn et par som jeg koser meg med foran tven, men det er jo allikevel veldig moro å kunne ha snacks som vokser i vinduskarmen da. Jeg henter vel 3-5 tomater i uken, men det kan jo hende at den plutselig kommer med masse nå. Som dere kan se så har dem jo blitt kvitt noen blader nederst. Det var mye som ikke var så veldig pent, så jeg tenkte det var på tide å klippe bort det verste. Kanskje de blir glade for det og gir mer tomat. Uansett er det fint å ha plantene i vinduene. De er fine å se på (etter å ha fått en klipp) og de sperrer for nysgjerrige øyne. For det er ikke like moro å ha vinduet helt åpent sånn at folk kan se inn. Litt privatliv er veldig fint.

Kalamondin: Min lille sitrusplante som egentlig var et veldig spontant kjøp. Jeg syns den er utrolig fin og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den, men jeg tror ikke det er så enkelt å få frukt fra denne planten. Ikke at det gjør noe. Bare det å ha den i vinduet er glede nok for meg. Også har jeg noe som jeg kan stelle. For den vokser jo og den trengs å klippes ned av og til. Jeg kunne sikkert latt den vokse seg høy og ut av kontroll, men jeg syns det er veldig gøy å ha et lite tre som jeg kan klippe og stelle slik jeg ønsker. Derfor har jeg veldig lyst på et Bonsai tre, men frem til nå har jeg ikke fått skaffet det. Så da får jeg heller holde på med denne planten. Kanskje den en dag blir større og mer kraftigere i grene, men akkurat nå er det lite og søtt.

Gul Cherrytomat: Det kommer en og annen gul tomat på disse, men det er mye mindre enn det de rød kommer med. Vi får se om det endrer seg. Nå har den ene planten hvertfall fått en moden tomat. Den ser nesten ut som en physalis, men uten bladene. Jeg trodde faktisk de skulle bli mye mer gule enn oransje, men gode var dem hvertfall. Jeg har spist et par allerede og de har en helt nydelig smak. Bare så synd at de ikke har fått så mange tomater. Disse plantene hadde nok fått mange flere tomater om de hadde stått ute, men i år ble tomatplantene stående inne. Vel, nesten alle. Den monsterplanten ute ville det jo ikke vært plass til inne.

Physalis: Ja, når vi snakker om pphysalis så har jeg jo det også. Den trives som bare det. Jeg var litt i tvil om jeg kom til å få det til, men den koser seg virkelig under plantelyset jeg kjøpte. Også er jeg så fascinert over at den har leget det bladet jeg fikk ødelagt da den hektet seg fast i tomatplanten. Det er ganske kult hvordan plantene klarer å ta vare på seg selv. Dette var veldig tøft å se. Fra nå av håper jeg det ikke blir noen flere skader på plantene mine. I år har det jo vært helt ille. Nå har jeg hvertfall lært utrolig mye og da håper jeg at neste år ikke kommer med så mange ulykker og skader.

Mandarin: Ja, helt til slutt har vi mandarinplanten. Og hvis noen lurer så er det fargede lyset det lyset som plantene står under. Jeg har satt physalisplanten og mandarinplanten under lys for at de skal trives bedre. Dette får dere se bedre i videoen som kommer på youtube om ikke så mange dager. Når det kommer til mandarinplanten så vil jeg si at den trives mye bedre nå enn den gjorde i vinduskarmen. Kanskje ikke så rart. Det er jo en eksotisk plante og den trenger mer lys enn det Norge kan tilby. Derfor bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av noen helt enkle plantelys. Noe jeg syns var ganske bra investering.

Om du ønsker å få med deg youtubevideoen av alle plantene burde du følge min youtubekanal. Du finner linken nederst i dette innlegget. Ellers så kan du følge bloggen på facebook og ikke gå glipp av noen planteoppdateringer på bloggen. Kanskje det er noen av platene som du er spent på videre. Også finner du linken til min Instagram under her hvor jeg legger ut mange fine bilder av blomster, planter og natur.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg