Planteoppdatering

Da er jeg tilbake med ny planteoppdatering og mye spennende å vise frem. Og uten å bable for mye så tenkte jeg vi bare kunne sette i gang. For det er nok å se og mye å fortelle. Så her er alle plantene mine.

Paprika: Her kommer det jo mange knopper. Etter å ha telt til 17 så gadd jeg ikke telle mer fordi det var kun på den ene kvisten. Så det er veldig spennende å følge med denne nå. Selvfølgelig er jeg spent på om det vil komme like mange paprikaer nå som det var på den da jeg fikk den. Dere kan hvertfall se på det siste bildet at blomstene snart kommer og da blir det spennende å se hva som skjer etter det. Jeg gleder meg hvertfall veldig til å se mange, hvite blomster på planten.

Agurk: Her begynner det faktisk å skje ting igjen. Det er jo selvfølgelig trist at den visnet helt, men nå er det 2 hun-blomster og det betyr at det faktisk kan komme agurker på den. Så nå er det bare å krysse fingrene og håpe på det beste. Den trives hvertfall ute ellers hadde den jo ikke kommet seg så mye som den har gjort. Problemet er bare at det er ikke alt for lenge til det er kaldere ute igjen og denne planten tåler jo ikke kulde, men jeg får bare gjøre det beste ut av det og håpe at den gir hvertfall en agurk før vinteren .

Pæretomat: Når vi kom hjem fra ferien så hang den veldig med hodet, men det gikk over etter å ha fått masse vann og regnet kom og kjølte ned planten. Da var det bare et lite problem igjen og det var at kassene stod i nedover bakke. Så jeg måtte finne på noe lurt, gå ut i regnværet og putte noe under disse kassene dem står i. Heldigvis hadde jeg noen gamle, ødelagte kakeformer som jeg fikk satt under der. Om jeg ikke hadde gjort det så vill nok hele planten havnet over til naboen på et tidspunkt. Den begynte å bli litt baktung, men nå er hvertfall det rettet opp i. Jeg har også fått bundet den opp og satt ned et par ekstra støttepinner. Problemet er bare at jeg har ikke noen støttepinner som er høye nok. Forhåpentligvis går det greit. Det er i det minste ikke noe spørsmål om den trives. Planten tar jo hele plassen og har nå blitt like høy som hekken. Ja, den går faktisk i ett med hekken nå. Jeg må jo si at jeg er litt bekymret for hva huseieren tenker om dette monsteret. Samtidig som jeg faktisk har fått lov til å bruke den plassen. Jeg tror bare ikke huseieren hadde sett for seg dette beistet da hun sa jeg kunne bruke denne plassen.

Men ja, som dere ser så kommer det tomater og det gleder jeg meg veldig mye til. Jeg håper det blir mange for disse tomatene er så utrolig gode. Det eneste jeg er bekymret for nå er hvordan jeg skal få kastet denne når sommeren/høsten er over. Vel, det får bli fremtidens problem!

Rød cherrytomat: Her kommer det tomater hele tiden. Eneste som er veldig kjedelig er at alle de blomstene på toppen ikke ble så glad da jeg dro på ferie. Da kom jeg hjem til helt tørre potter og visne blomster, men som dere ser så er det allikevel mange tomater og blomster på plantene. Og flere kommer hele tiden. Nok tomater blir det hvertfall uansett.

Gul cherrytomat: Og mens vi snakker om nok tomater så kommer det noen gule her og der også. Disse smaker så godt. Ja, jeg spiste faktisk en av dem i går tidlig. Som dere ser så kommer det flere her hele tiden, akkurat som på de andre tomatplantene. Så her er det bare å spise tomater hele tiden om man har lyst til det. Og det er jo ikke akkurat så vanskelig å se at disse også trives veldig godt. Noe som gjør meg veldig glad. Ingenting er bedre enn å kunne se/stelle med slike flotte planter.

Kalamondin: Her har det skjedd ganske mye. For jeg syntes den var litt høy, så jeg klippet den ned ganske mye. Når det kommer til den frukten som sitter på planten så har det ikke skjedd noe der, men planten står hvertfall i vinduskarmen og koser seg. Vel, kanskje ikke akkurat nå som det er dårlig vær ute, men da er det jo fint at jeg har skaffet meg plantelys til å ha her inne. Så får vi bare vente og se om det hjelper.

Physalis: Jeg var litt uheldig da jeg skulle ta frem planten og sette den litt i vann. Den hang seg fast i en av bladene til tomatplanten og skadet seg stygt på det ene bladet. Utenom det så går det egentlig ganske bra. Den har jo kommet med flere blader siden forrige fredag. Det er veldig gøy å se at den trives og at den vokser så fort. Jo håper den får mange frukt til neste år siden jeg har vært så tidlig ute med å så frø, men uansett hva som skjer så er jeg selvfølgelig glad så lenge den er frisk og trives i vinduskarmen. Så får vi bare vente og se hvordan dette prosjektet går. Den er veldig liten og søt nå da.

Mandarin: Jeg var litt usikker på om planten kom til å vokse noe særlig mer nå, men så kom det plutselig en liten spire på toppen av planten for et par dager siden. Så den i full sving med å vokse seg enda større. Og da er det vel snart på tide å få pottet den om . Jeg må bare se om jeg har en større potte til den. I verstefall får jeg bruke den bøtta som fjorårets paprikaplante stod oppi. Den jeg måtte kaste fordi den hadde fått fult av svarte prikker. Da har den hvertfall stor nok plass.

Hvis du vil se meg potte om planten så burde du følge min youtubekanal. Linken finner du under her. Jeg tenkte det kunne være gøy for dere (og meg) om jeg lagde en liten video om det. Nå har jeg hvertfall nok benkplass til å lage en god video om akkurat det. Så det kan jo ble veldig spennende, men når det blir vet jeg ikke. Først har jeg en del andre ting som må gjøres. Enda en grunn til å følge youtubekanalen min er jo månedlig planteoppdatering der og det kommer i starten av august. Også er det jo mye annet spennende som skjer på youtube. Så det er verdt å abonnere på kanalen min om du syns sånt innhold er spennende.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg