Planteoppdatering

En uke har gått og det har skjedd en del siden sist. Dessverre er det ikke bare gode nyheter, men det er helt klart mye bra som har skjedd også. Så uten å skrive for mye tenkte jeg vi bare kunne sette i gang. Det blir nok av tekst for dere å lese ellers. Så la oss se hva som har skjedd siden sist.

Miniagurk: Disse har vært veldig moro å ha inne i år. Kanskje litt vel store og tar litt mye plass, men det er veldig gøy å se at de trives. For nå har jeg jo snart fått 2 agurker for disse flotte plantene. Det er jo veldig gøy. Jeg har også gitt dem litt mer jord fordi røttene lå helt på toppen. Kanskje de trenger litt mer næring og plass. Så jeg gav dem et godt lag med jord. Så får vi se hvor lang tid det tar før røttene kommer over denne jorden også. Jeg hadde en agurkplante for noen år tilbake og selv med en pallekarm med masse jord så gikk dem alltid over jorden. Allikevel ser det ut som de trives veldig godt og det er jo egentlig det viktigste.

Pæretomat: Her har det vel skjedd størst endringer siden forrige fredag. Jeg kom nemlig ut en dag og den ene planten var knekt. Det kan ha vært en fugl eller vinden. Uansett var den ødelagt og planten så generelt ikke veldig frisk ut. Så jeg dro den til slutt opp og flyttet den minste fra den svarte, over til den hvite og gav dem mye mer jord. Nå er det bare å vente og se om dette gjør det noe bedre. For jeg har faktisk tenkt på å flytte den lille planten til en annen potte, men jeg ble ikke enig med meg selv. Ikke før jeg så hvor dårlig den andre planten ble. Jeg vet ærlig talt ikke om det hadde vært håp for den i det hele tatt. Nå har jeg i det minste friske og fine planter her. Og disse er jeg veldig fornøyd med. Så da er det bare å krysse fingrene og håpe at de vokser seg store nå, selvom de har vært igjennom ganske mye. Vi får bare krysse fingrene og håpe på det beste.

Gul cherrytomat: Her begynner det å komme tomater som bare det. I tillegg kan jeg ikke tro hvor høye dem er. Det er jo snart ikke plass i vinduskarmen og det er jo et lite problem. For jeg flyttet en av disse plantene bort til det andre vinduet og den klarte seg ikke. Jeg vet ærlig talt ikke hva som har skjedd fordi jeg har vært veldig forsiktig med å vanne. Når jeg skal vanne kjenner jeg alltid på jorden først. Så det må jo ha vært på grunn av at jeg har flyttet på den. Jeg klarer ikke å finne en annen grunn til at den plutselig skulle kollapse. Samtidig har jeg lest at tomatplanter skal tåle en del. Så jeg blir ikke helt klok på dette. Uansett hva som har skjedd håper jeg at de andre plantene ikke gjør det samme. Med tanke på hvor store og fine de er så tror jeg ikke det er noe fare for det. Her måtte jeg også gi litt mer jord. Når jeg har vannet har noe av jorden blitt borte og røttene syntes i en stor grop rundt stammen. Så det var på tide å få litt ekstra jord i pottene. Forhåpentlig er det nok nå.

Rød cherrytomat: Her kommer det bare flere og flere modne tomater. Og de smaker selvfølgelig kjempe godt. Jeg gleder meg til det kommer nok til å lage en skikkelig god salat til frokost eller ha med som snacks på tur. Akkurat nå er det bare en her og der, men det er jo kjempe gøy. Og som dere ser på bildene så er det jo mange flere som kommer. Så det er nok ikke lenge før det er så mange at man kan gå å plukke til middag/frokost eller hva det måtte være. Jeg liker også hvor flotte de er. Litt morsomt at disse var de første til å bli høye, men de med gule tomater har blitt mye høyere. Det skal være samme type busktomater, men bare annen farge. Veldig gøy å se at de vokser så forskjellig da.

Jeg har også mandarinplanten, men siden det ikke har blitt noen flere blader eller noen endringer i det hele tatt så tenkte jeg vi kunne vente med å vise noe mer av den. Jeg kommer selvsagt med oppdateringer så fort den blir større, men akkurat nå har den tatt en liten pause. Nå har jeg også fått høre at mandarinplanter kan plutselig stoppe opp og ikke vokse på flere måneder, men vi får se hva som skjer. Det er jo ikke akkurat noe hastverk.

I år ble det ikke så mye forskjellig å se på. Jeg begynte jo med både paprika og chiliplanter, men nå står jeg jo kun igjen med tomat og agurk. Det er jo allikevel gøy for meg å komme med disse oppdateringene og ikke minst ha noe å holde på med, men jeg må si at jeg gleder meg til neste års prosjekter og litt mer variasjon.

Følg meg her:

Facebook(bloggen) Instagram Youtube

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg