Planteoppdatering

I denne ukens planteoppdatering så har det skjedd en god del forandringer. Ikke bare har plantene kommet langt, men jeg har også fått noen av plantene ut. Det har jo vært planen hele tiden, men jeg viste ikke når. Nå som de endelig er ute så skal dere får se hvordan det går med dem der ute og hvordan de klarer seg fremover. Så her er det bare å følge med. Jeg har så mye å vise dere. Så la oss starte.

Rød cherrytomat: Se så langt dem har kommet! Jeg kan nesten ikke tro at de allerede har begynt å få tomater. Og dette går egentlig ganske fort. Allerede på lørdag fant jeg den første tomaten. Etter det har det bare eksplodert. Det er så utrolig gøy å se. Den første jeg fant på lørdag er jo nesten så stor at den kan begynne å bli rød når som helst. Og jeg følger med som en hauk. Dette er så spennende å følge med på. Beste av alt er at moroa har så vidt begynt. Bare tenk dere når disse flotte tomatene begynner å få farge. Jeg syns grønne planter er fint, men det er jo aller fineste med farger. Så når plantene får blomster eller grønnsaker/frukt så er de aller finest.

Miniagurk: Som dere ser så blir agurkene større og større. Jeg håper virkelig at den jobben jeg gjorde på onsdag har vært til med å hjelpe disse store plantene til å produsere agurkene. For det har vært litt problemer med at planten ikke har fått nok næring til at agurkene har fått vokse. Så jeg har klipt bort noen av armene til planten sånn at den forhåpentligvis kan klare å fokusere på disse agurkene. De har jo allerede blitt ganske store så jeg krysser fingrene og håper at den jobben jeg gjorde har hjulpet planten til å fokusere på disse skjønne, små agurkene. Når jeg ser hvor mye plass denne tar i vinduet osv. så er jeg veldig glad for at jeg valgte å gå for miniagurker og ikke de store. Tenk dere en sånn massiv plante i kjøkkenvinduet. Jeg hadde hvertfall ikke fått plass til tomatplantene i tillegg da. Det er jo så vidt det er plass til dem nå.

Gul Cherrytomat: Her har alle tomatplantene fått støttepinner. Dessverre hadde jeg ikke til alle de røde så det må jeg få kjøpt. Dem har jo blitt så store at de har begynt å lene seg på vinduet, men det er jo mye bedre å ha støttepinner. Så på onsdag satt jeg ned alle pinnene jeg kunne finne og satt ned 1 i hver. Som dere ser så står ikke alle plantene i vinduet lengre. Jeg satt den ene bak der de store tomatplantene har stått. Så fikk jeg litt bedre plass i vinduet og kanskje bedre lys for tomatplantene. For på dette vinduet så lyser ikke solen så veldig mye inn på den ene siden. Og siden tomatplantene ikke er så tette tenkte jeg den vil få det mye bedre bak der enn på siden der det ikke er noe sol. Nå som de har blitt så store så tror jeg ikke det er så lenge før vi får se at de får blomster også. De var litt trege i starten, men nå har de virkelig kommet seg.

Mandarin: Denne planten blir bare søtere og søtere for hvert blad den får. Tenk om den en dag blir så stor at den faktisk får en skikkelig solid stamme som et tre. Det er det som gjør denne så spennende. Fordi dette er jo et tre og vi får se hele utviklingen fra frø til tre. Vel, hvis den ikke får noe sykdom på seg. Planten trives hvertfall veldig godt. Jeg har satt den litt vekk fra vinduskarmen, men den er så nærme at den får sollys. Grunnen til at den ikke står i vinduet er fordi jeg har så mye annet der. Dessuten trives den så hvorfor flytte den noe mer enn jeg allerede har gjort? Nå står den der den står og der skal den få stå fremover. Ikke noe vits i å flytte den med mindre den viser tegn til å mistrives. Noe jeg håper den ikke gjør, så klart. Sånn som det ser ut nå så har den det hvertfall bra. Den vokser et blad om gangen.

Pæretomat: Disse plantene har jeg nettopp satt ut og de må nok vende seg til å være ute, men når de har gjort det så håper jeg at de vil bli store og fine med masse tomater. Akkurat nå trives dem ikke så veldig godt, men det er fordi jeg har det veldig varmt inne og det har ikke vært så varmt ute ennå. Forhåpentligvis vil dem klare seg fint og komme seg når solen kommer frem. Tomatplanter er ganske tøffe så jeg har troen på at de vil klare seg. Nå er vi jo på vei inn i en varm tid så det burde jo gå greit. Synd at det skulle bli skikkelig kaldt nå som jeg har satt ut plantene mine, men som sagt har jeg troen på at de vil klare seg. De var faktisk helt fine i går, men det kan ha vært en litt for kald natt for dem. Noen steder ser de veldig greie ut, mens andre steder kan dere se at de har kollapset og fått frostskader. Man burde jo vende dem til litt kaldere før man setter dem ut, men jeg har ikke noe sted å sette dem som er kaldt (men ikke for kaldt). Så da tok jeg bare sjansen på at de klarer seg ute. De har også fått et nett over seg sånn at fugler og katter ikke kommer å ødelegger.

Følg meg her:

Facebook
Instagram
Youtube

6 kommentarer

Siste innlegg