Planteoppdatering

Fredag igjen og jeg er tilbake med en ny planteoppdatering til dere. Dette begynner å bli mer og mer spennende for hver uke. Med masse blomster på plantene så er det nok ikke lenge før vi ser noe som jeg hvertfall har ventet spent på. Også har det allerede skjedd ting her. Les videre og du finner ut hva det er.

Rød cherrytomat: De nydelige, små, gule blomstene på tomatplantene er veldig vakre. Det gjør meg utrolig glad å bare se på dem, men jeg lurer også på når det vil bli noen tomater på disse. Så jeg er ofte borte og sjekker, men det har ikke kommet noen ennå. Mange flere blomster har det kommet da. Det kommer hele tiden nye greiner som får blomster og nå har de virkelig kommet langt. Jeg er spesielt overrasket over hvor tykke og flotte stammene har blitt. Og ikke minst hvor tette de er. I år har jeg virkelig klart å få veldig vakre tomatplanter. Så nå er det egentlig bare å vente og se om det vil komme mange flotte tomater på disse. Hvis hver blomst gir tomat så vil det bli mye god frukt på disse buskene.

Gul cherrytomat: Disse har ikke blitt like flotte som de røde, men høye har dem blitt. Jeg skulle nok bare ønske at de fikk litt flere blader også. Kanskje det kommer, kanskje ikke. Uansett har de kommet seg veldig den siste tiden og det gjør meg veldig glad. Så det er nok ikke mange ukene før vi ser blomster på disse tomatplantene også. For nå ser det virkelig ut som de trives. Det er jo ganske stor forskjell på sollyset i dette vinduet og i det andre. De er jo på hver sin side så disse får ettermiddagssolen og de andre får morgensolen. Man ser jo at det har veldig mye å si hvor man plasserer plantene, men samtidig så vil dem klare seg bra uansett hvor dem står. Det tok bare litt lengre tid for disse enn de andre. Nå får vi bare vente spent og se hvordan det blir med blomster og tomater.

Gul pæretomat: Her har vi altså den digre tomatplanten som jeg måtte dele opp i to store kurver. Helt vilt hvor mye dem har vokst på denne uken. Den største har jo vokst over støttepinnen allerede. Så nå sitter jeg egentlig bare å tenker på hvordan jeg skal få støttet opp videre. Når jeg hadde en slik tomatplante sist så hadde jeg den i en diger pallekarm med masse støttepinner og håndtaket til en ødelagt gressklipper. Ja, det var helt vilt hvor mye den vokste. Derfor vil jeg prøve å finne på en god løsning som gjør at denne tomatplanten ikke tar opp alt for mye plass, men at den samtidig vil se fin ut. Det hadde jo vært stilig om jeg hadde klart å få den til å vokse i en stor ring, men vi får se hva jeg finner på. Akkurat nå står den stødig på pinnen, men det tar ikke mange uker før den vil henge igjen. Så da er det om å gjøre å finne på en smart løsning. Den minste er det heldigvis ikke noe fare med ennå.

Miniagurk: Okay, dette er ganske spennende fordi her har det faktisk begynt å skje ting. Ikke bare fordi det har kommet mange små agurker, men fordi en av agurkene har begynt å vokse. For noen ganger kan det hende at agurkene tørker inn og faller av, men om du ser på det midterste bilde så kan du se at den er større enn de andre. Så nå begynner det å bli ekstra spennende her. Og se hvor stor denne planten har blitt. Det er jo bare helt vilt. Så nå skal den bare få lov til å klatre rundt i sirkel og forhåpentligvis blir det ikke mer kaos. Jeg har nemlig klipt av et par greiner og fått resten under kontroll. Hvertfall så godt som det lar seg gjøre. Nå er det bare å vente og håpe at det blir masse godt fra denne vakre planten også.

Mandarin: Og så var det den siste planten. Forrige fredag fortalte jeg dere at det ikke hadde skjedd så mye, men at ting var i ferd med å skje. Nå har det altså skjedd. Den har fått et nytt blad og det ser ut til at den vokser enda mer. Så nå er det bare å glede seg til at den blir enda større. Nå skal jeg ikke potte den om på en god stund, så nå kommer den nok til å vokse seg stor og fin. Det er utrolig spennende og gøy å ha denne planten og ha klart å så et mandarinfrø, men jeg kommer til å være på vakt sånn at det ikke sprer seg noen sykdommer osv. Man kan aldri vite. Hvertfall ikke med eksotiske planter. Jeg håper jo selvsagt at jeg slipper å måtte kaste den, men jeg kommer til å sjekke den hele tiden uansett. Akkurat nå er den bare en supersøt, liten plante.

Og det var alt for denne gang. Om du syns dette er moro å følge med på så kan du følge bloggen på facebook HER. Snart kommer det forhåpentligvis tomater og vi kan begynne å spise hjemmedyrka grønnsaker. Jeg syns hvertfall det er veldig spennende!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg