Planteoppdatering

Den gode nyheten er at det har skjedd mye spennende med plantene mine siden forrige fredag. Den dårlige nyheten er at sukkerertplantene ikke ble en suksess. Det er allikevel mye spennende som skjer med de plantene jeg har her. Selvom det for det meste er tomat og agurkplanter så er det fortsatt spennende. Jeg syns hvertfall det og det er jo derfor jeg deler disse oppdateringene, fordi jeg syns det er moro. Når jeg lager disse innleggene så kan jeg gå tilbake og se på dem og se hvor mye jeg har lært og hvor mye plantene har vokst. Også er det gøy å dele alt dette med dere. Selvom det ikke alltid er like moro når man må kaste plantene så er selve opplevelsen av å se de vokse veldig gøy. Det gir meg mye glede i hverdagen å se dem trives. Så la oss se hvor langt dem har kommet nå.

Rød cherrytomat: 1. april pottet jeg om de små spirene. De kan ikke ha vært mer enn 5 cm høye. En måned senere kan dere se hvor mye den faktisk har vokst. neste siste bilde er den lille spiren. Da stod de andre plantene i 2 potter og ikke 4. De var like store som den lille spira har blitt nå. På bare 1 måned har de vokst så mye. Og som dere ser har det også kommet mange fine blomster på de store plantene. Dette er forhåpentligvis begynnelsen på et år med mange gode tomater. I såfall vil det bli første året jeg virkelig har fått til å få bra cherrytomatplanter. Forrige gang jeg prøvde så ble de nemlig ikke så bra.

Da jeg bodde i Modum hadde jeg et drivhuss. Der stor cherrytomatplantene i en hjemmesnekra hylle. De var kjempe små, hadde lit blader og så generelt ikke pene ut. Ikke ble det mye tomater ut av dem heller, men hvorfor fortelle om dem når jeg kan vise dere.

Som dere kan se så var dem ikke veldig fine. Først og fremst hadde dem alt for liten plass. De fikk derfor ikke nok næring til å vokse seg store. Og det dere ser av tomater var vel egentlig det eneste dem gav i løpet av hele året. Jeg syns hvertfall ikke dette var så mye å skryte av. Dette er også grunnen til at jeg ikke har hatt cherrytomatplanter før nå. Jeg tenkte at hvis dem er så stusselige så vil jeg ikke ha dem, men jeg er veldig glad for at jeg gav dem en sjanse til. Nå er jeg veldig fornøyd med plantene mine.

Gul cherrytomat: Ikke rart jeg er fornøyd med cherrytomatplantene mine når de har blitt så store og flotte. Ja, til og med en som har fått 2 tykke grener. Denne er jeg veldig spent på hvordan kommer til å bli når den har vokst seg ferdig. De har virkelig kommet seg etter å ha fått en ganske treg start. Med tykke, fine stammer og friske blader. Jeg er veldig glad for at jeg prøvde meg på cherrytomatplanter i år for det har vært så utrolig moro å se at dem vokser seg store og ikke bare er en max 15 cm liten busk/kvist. Disse har virkelig vist meg at med litt mer kunnskap så får man også bedre planter. For det var jo faktisk ikke så mye som skulle til. Litt bedre plass, litt sol i vinduskarmen og knust eggeskall så har jeg nydelige planter. I stedenfor en 10 cm høy kasse til 4 planter, inni et drivhus med masse skygge. Jeg vet bedre nå og det er det som er så fint med å holde på med planter. Man lærer noe nytt hele tiden. Viktigst av alt, man lærer å kjenne plantene bedre. Hva dem trenger, hva som fungerer osv. Så ja, det gjelder å ikke gi opp selvom første forsøket ikke gikk så bra. Man lærer så lenge man lever.

Pæretomat: Monsterplanten er litt verre å få tatt bilde av. Dette blir mye enklere når jeg får satt den ut, men frem til da blir det ikke så lett å se hvor fin denne planten faktisk er. Fordi det står så mange planter i vinduskarmen så blir det vanskelig å se hvem som er hvem, men jeg håper at bildene viser ca. hvor enorm denne planten faktisk har blitt. Den er så stor at det skal bli godt å få den ut snart. Jeg vil bare være helt sikker på at det ikke er for kaldt om nettene før jeg setter den ut eller DEM blir det jo. For ja, det er jo to kurver med disse plantene. Som dere ser så begynner de små plantene å komme seg også. Det hjalp å få dem ut fra den hvite kurven, med de store plantene og ned i den svarte. De vil jo så klart få enda mer jord, men da må jeg få kjøpt det inn først. Både tomatplantene og agurkplantene trenger mer jord. Dem trives allikevel selvom dem ikke har nok jord, men det er fordi dem ikke har blitt så store ennå. Den jeg hadde før delte en pallekarm med en agurkplante og det var røtter over hele overflaten. Ikke bare små røtter, men også noen ganske tykke. Så det blir veldig spennende å se hvordan det blir med denne. Blir det for ille så får jeg bare bygge opp litt og fylle på mer jord, men jeg tror det skal gå ganske greit.

Miniagurk: Som dere ser så har jeg enda en monsterplante. Helt ærlig vet jeg ikke hvordan jeg skal temme dette beistet fordi det vokser overalt og det finnes ikke noe system i det. Og for det andre er ikke jeg så høy at jeg rekker opp til toppen av planten. Derfor blir dette siste gang jeg har agurkplante inne. Når den står ute så kan man i det minste flette den inn i en slags støtte, men det er jo ikke plass til å sette det i vinduskarmen. Så da vokser den overalt, men det er fortsatt gøy å ha. Jeg må bare finne ut hva jeg skal gjøre for at den ikke skal ta over hele kjøkkenvinduet. I det minste gir det mye farger og ikke minst glede av denne store planten. Også ser det jo ut som den trives utrolig godt i vinduet. Så får vi se om det blir noen agurker ut av dette eller om det bare kommer blomster. For selvom hun-blomstene har kommet så betyr ikke det at alle disse vil bli modne agurker.

Mandarin: Etter å ha blitt pottet om så har det ikke skjedd så mye her, men nå ser dere at den begynner å vokse litt igjen. Små blader er i ferd med å komme ut. Forhåpentligvis vil den bli stor og fin som resten av plantene, men det tar nok mye lengre tid enn med tomat og agurkplanter. Uansett så gleder jeg meg veldig til å se dem vokse og forhåpentligvis trives like mye som den har gjort til nå. Også blir det nok mer spennende fra denne planten fremover.

Jeg skulle så klart ønske at jeg hadde andre type planter også, men det kommer flere anledninger. Akkurat nå er jeg fornøyd med de plantene jeg har. Forhåpentligvis vil det bli masse godt fra dem i løpet av sommeren.

Følg bloggen på facebook HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg