Planteoppdatering

Det ble ganske sent, men som jeg lovet så kom det et innlegg med oppdatering på plantene. Det går faktisk ganske bra med dem. Jeg prøver å holde temperaturen oppe slik at kulden som er ute ikke skal komme inn, men det har vært noen veldig kalde dager. Heldigvis har ikke plantene gitt noe tegn på at de har kjent det så jeg har vel klart å holde det varmt nok. Vi får se om de klarer å overleve vinteren når snøen kommer. Det er jeg veldig spent på, men nå skal dere først og fremst få se hvordan det går med plantene akkurat nå. En uke om gangen også får vi bare krysse fingrene og håpe at alt går bra. Her er hvertfall plantene nå.

Først har vi paprikaplantene. De har jo klart seg veldig bra etter at jeg flyttet dem i hver sin potte. Faktisk har de overlevd ganske mange slike forflytninger, ikke bare nå. Sakte, men sikkert vender de seg til plassen og det syns på den store planten. Siden jeg viste dere plantene mine for 1 uke siden så har den store paprikaplanten fått fart på seg og bladene som så vidt syntes da er i ferd med å få litt størrelse på seg. Dette gleder jeg meg til å se mer av i ukene fremover. Jeg syns det har vært gøy å følge med på plantene til nå, men når dem deler seg og får flere grener er det ekstra spennende. La oss bare håpe at det er nok plass i vinduet til denne flotte, store planten. Også kommer de små paprikaplantene seg også. Som de vokser nå som de har bedre plass både i pottene, men også rundt seg. De kan strekke seg uten å komme borti hverandre og det ser det ut som de virkelig er glade for. Kun det beste er godt nok for plantene mine. Enda en ting som jeg også syns er veldig gøy å se er tykkelsen på stilken til den største planten. Det er ganske tydelig at den ikke trenger støtte, men jeg satte allikevel en støttepinne der sånn til senere. Man vet aldri.

Så var det chiliplanten sin tur til å vise seg frem. Jeg venter ennå på at chilien skal bli rød, men jeg vet jo at det tar tid. Og det gjør jo ingenting. Den må jo få den tiden den trenger for å modnes. Utenom chilien som henger der som et smykke så har den også begynt å vokse litt til. Det var en liten stund at den hadde stoppet. Da trengte den full fokus på å få chilien til å vokse, men nå er den vokst seg stor nok og da ser det ut til at planten legger fokuset til å bli større. Nå ser det også ut til at det går bra med bladene. Jeg hadde jo gitt den litt for mye vann, men nå holder jeg et godt øye med jorden og mengden med vann. Så her har det ikke falt av flere blader og jeg har faktisk friske, grønne blader igjen. Det er veldig fint og se for jeg begynte å bli veldig bekymret. Heldigvis klarte jeg å redde planten og nå lever den godt!

Helt til slutt har vi avokadoplanten. Som dere ser så har jeg kuttet den litt. Nå er det bare å vente og se hvordan det går. Jeg har aldri gjort dette før så jeg er veldig spent på om den får flere grener eller hva som skjer. Nå er ikke jeg en ekspert eller noe på planter så om dere lurer på noe om avokadoplanten så tror jeg det er best å søke det opp på nettet. Jeg lærer fortsatt og har ikke alle svarene, men jeg syns det er gøy å prøve også ser jeg hva som skjer. Ved å søke opp ting på nettet og prøve hvordan det går så blir jeg flinkere, jeg lærer nye ting og lærer hva jeg IKKE bør gjøre. Man lærer ved å prøve/feile og det er det som er så fint. Ingen vet alt og ingen kan alt. Alle starter et sted og jeg tror at hvis man leser, hører på tips og råd, prøver/feiler, men aldri gir opp så kan man klare hva man vil. For å bli full av kunnskap og erfaring så må man jobbe mye for det. Jeg har alltid ørene og øynene åpne hele tiden for å lære nye ting og det har hjulpet meg masse. Ikke bare når det kommer til planter, men til alt. Det viktigste er ikke å være best, men å gjøre sitt beste.

Og det var alt for denne gang. Jeg syns det er så rart å ha så få planter å vise dere. Det er også veldig mye bedre plass i vinduene og på benken ved kjøkkenvinduet etter at alle tomatplantene og urtene ble borte. Ja, urtene klarte jeg dessverre ikke holde liv i etter en stund. Jeg fikk brukt en god del da. Det var f.eks veldig godt med basilikum på pizzaen. For meg ville det nok vært mye bedre å ha urtehage i en pallekarm, men det har jeg ikke plass til her dessverre så da gikk det ikke så bra til slutt. Dem krever jo en god del plass. Tomatplanter derimot kommer tilbake til våren. Jeg må jo vise dere at jeg faktisk klarer å få tomater ut av dem. Hvis dere har fulgt meg i flere år så har dere jo alt sett at jeg har fått både tomat, agurk, salat og mye annet fra hagen. Nå har jeg dessverre ikke tilgang på hage og drivhus så da må man gjøre det beste ut av det. Jeg syns det er helt greit å ha flotte grønnsaksplanter i vinduskarmen, men jeg tror at det kommer tomatplanter ute neste år. Det er hvertfall det jeg håper fordi jeg har lyst til å ha flere planter, men det er jo en liten stund til ennå så for øyeblikket fokuserer jeg på de jeg har i vinduskarmene.

Følg gjerne bloggen på facebook HER

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg