Planteoppdatering

Jeg har jo allerede fortalt dere at jeg har splittet tomatplantene og alt det der, men jeg tenkte allikevel at jeg skulle vise dere skikkelig og fortelle alt som har skjedd nå. Så dette blitt nok et litt lengre innlegg enn vanlig, men forhåpentligvis blir det også gøy for dere å følge med. Siden vi har mye å gå igjennom så tror jeg vi bare starter med plantene.

Pæretomat: La oss starte med denne planten som nå har fått en ny og større kurv å stå i. Her er det hvertfall mer enn nok plass til at den kan strekke på røttene. Jeg har også plassert dem litt lengre ned i jorden fordi røttene begynte å komme opp fra jorden. Dette skjedde med planten jeg hadde i en stor pallekarm også så det blir nok ikke sist gang vi ser røttene på den, men nå har dem i det minste god plass nedover i kurven. Også er det litt plass igjen på toppen til å legge mer jord, men akkurat nå var jeg helt tom for jord. Jeg kjøpte en sekk på 15L og det holdt akkurat til det jeg skulle gjøre. Snakk om flaks. Nå skal jeg hvertfall ikke flytte denne planten noe mer. Denne kurven skal de få lov til å stå i helt frem til høsten. Så får vi se hvordan dette går fremover. Jeg har også flyttet de små plantene litt bort fra de store sånn at disse også kan få plass til å vokse.

Miniagurk: Det har ikke kommet noe tegn på agurker ennå, men det er masse blomster på dem. Som dere kanskje ser så mangler det en. Jeg skulle flytte den ene agurkplanten oppi til den andre og fikk ødelagt røttene litt for mye. De skal jo pottes om minimalt fordi dem har skjøre røtter. Så den falt sammen og reiste seg ikke opp igjen. Heldigvis gikk det bra med de 2 andre plantene jeg flyttet fra den lilla potten og over i kurven. Grunnen til at jeg gjorde dette var fordi de lilla pottene tydeligvis ikke var beregnet for innendørs bruk. Så de gav fra seg vann og holdt på å ødelegge vinduskarmene. Og derfor har dem stått på det ene lerretet. Jeg måtte jo legge noe under der frem til jeg fikk pottet dem om. Det kunne jo gått skikkelig galt om jeg ikke hadde sjekket under pottene. Takk og lov at jeg gjorde det! Utenom det så går det greit med de plantene som er igjen. Nå venter jeg bare på at det skal komme miniagurker på disse fine plantene.

Sukkerert: Så store og flotte planter med flere sukkererter. Jeg gleder meg virkelig til å smake dem og kanskje bruke dem i salaten. Det er utrolig godt med ferske, friske sukkererter i salat og disse ser veldig gode uut.Også så store disse plantene har blitt så vil det nok komme mange sukkererter på dem. Til å stå I hver sin lille boks så har dem jammen blitt store. Disse skal så klart få litt mer jord, men denne gangen var det ikke nok. Heldigvis har jeg bestilt mer, så da blir dem nok ekstra glade. Allikevel har de klart seg utrolig bra. Kanskje de blir enda større når jeg gir dem mer jord. For det er ikke mye jeg har gjort for at dem skulle bli så stor. Kun vann, litt eggeskall og en pass i vinduskarmen. Og det ser det ut som de virkelig liker.

Rød cherrytomat: Ja, her er de vakre tomatplantene som jeg har fått pottet om. Helt enkle, svarte potter fra Plantasjen. Jeg trenger jo ikke noe annet. Det er jo ikke pottene man skal se på, men plantene oppi dem. Og de er så fine og de gir meg så mye glede i hverdagen. Så store de har blitt. Jeg kan nesten ikke tro at de vokser så fort, men de må jo trives veldig godt i vinduskarmen. Som dere ser har jeg satt dem ganske tett inntil hverandre fordi det er jo det dem er vant til. De får nok plass til å strekke seg, men de er allikevel sammen. Når jeg pottet dem om så gav jeg dem også litt mer eggeskall, men ikke for mye. De har jo allerede fått én gang. Nå gleder jeg meg veldig til å se hvordan de vil utvikle seg fremover. Også er jeg veldig spent på når vi får se deres første blomster.

Gul cherrytomat: Disse er ikke like store, men det er jo en storforbedring fra hvordan de var før jeg satt dem i “drivhuset”. Dem vekket virkelig til liv da jeg gav dem en liten stund inni der, men nå ser jeg at dem ikke trenger det mer. Det dem virkelig trenger nå er å få bedre plassog mye mer jord sånn at dem kan vokse seg store sånn som de andre tomatplantene. De andre tomatplantene fikk jo mye mer jord og har jo derfor hatt en stor fordel i motsetning til disse. Så de blir nok glad når jeg splitter og potter om dem også.

Også er det de minste tomatplante (en hver farge av cherrytomatene) som også har kommet langt. Etter at jeg tok dem ut fra de andre pottene så har dem faktisk blitt dobbelt så store. De skal også få egne potter, men jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal sette dem fordi jeg kan ikke huske hvem som er rød og hvem som er gul. Kanskje jeg bare skal sette dem ut når det er varmt nok. Det ville jo vært koselig med litt flere planter ute og dem tåler jo en del. Foreløpig har dem det hvertfall fint i vinduskarmen under en gjennomsiktig pose jeg har stukket hull i.

Salat: Vel, det var hvertfall det jeg sådde. Det ser mer ut som ugress eller ruccola. Spørsmålet er om jeg skal ta vare på dette greiene her eller røske det opp og så på nytt når jeg kan sette dem rett ut.

Mandarin: Også er det denne søte, lille planten som kanskje skulle hatt en litt større potte. Hvem vet, kanskje jeg kan gi den litt mer plass når jeg får mer jord. Utenom det så ser det jo ut som den har det nokså bra. Fin utsikt har den også. Så da burde den vel få litt mer plass til å strekke litt på beina.

Og det var alle plantene jeg hadde å vise dere. Det var jo ganske mye og det ble et veldig langt innlegg. Så tusen takk til alle dere som faktisk leste igjennom hele teksten. Håper det var like spennende for dere å lese som det var for meg å skrive det. Så ønsker jeg dere en flott fredag og en fantastisk helg.

Følg bloggen på facebook HER for flere oppdateringer av plantene og så mye mer.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg