Planteoppdatering

Da var det fredag igjen. Uken har bare flydd forbi. Det er hvertfall det jeg føler, men nå har jeg jo hatt mer enn nok å finne på også. Mye har skjedd og da snakker jeg ikke bare om ting jeg har gjort, men også når det kommer til plantene mine. Jeg har så vidt delt litt på Snapchat og Instagram, men det er ikke mye i forhold til hva dere skal få se i dette innlegget i dag. For det har vært en del forandringer den siste uken. blant annet har jeg klipt ned avokadoplanten en siste gang i håp om at den skal få flere grener. Nå føler jeg at det blir så mye  opp igjen og opp igjen med denne planten at jeg har valgt å ikke vise noe mer fra den før den eventuelt får flere grener. Hvis ikke går den i søpla. Da er jeg ferdig med avokadoplanter, men vi får jo håpe at jeg faktisk kan få det til. Nå tenkte jeg vi kunne se på alle de andre plantene jeg har her.

Sukkerert: Først vil jeg bare beklage for litt mørke/dårlige bilder. Jeg glemte bort tiden i går og fikk ikke tatt bildene før solen allerede hadde gått ned, så bildene i dag vil dessverre ikke bli like bra som de pleier. Utenom det så er det jo en gladnyhet når det kommer til sukkerertplantene. Jeg har nemlig fått min første sukkerert (som dere kan se på siste bilde over her). Det har også kommet flere blomster så det vil nok komme mange flere sukkererter snart. Dette syns jeg var veldig gøy og utrolig tidlig. Godt å se at disse plantene hvertfall trives i vinduskarmene der de har fått plassene sine.

Rød cherrytomat: Her vokser det som bare det. Disse plantene har jo blitt utrolig store og det betyr jo at de trenger mer plass i vinduskarmen. Så det er ikke så veldig mye i denne vinduskarmen som det var forrige fredag. Jeg har måttet flytte litt på ting, men det gjør jo ingenting. Det som stresser meg litt er at jeg ikke får splittet dem før jeg har mer jord og nye potter. Så jeg tok jord fra salatboksen (kastet spirene) for å ha nok næring og plass for dem frem til hagesenteret åpner igjen. Salat kan jeg jo så litt senere i år om jeg har lyst. Jeg har jo mange frø igjen i posen, men disse hadde jeg bare 5 frø av og de har jeg jo sådd. Også er det ikke like lett å plante tomatfrø for sent i forhold til salatfrø. Derfor vil jeg gjøre alt jeg kan for å holde disse i live og gi dem alt de trenger frem til jeg får splittet dem/gitt dem større potte. Noe må jeg hvertfall gjøre fordi dem har allerede blitt ganske store og jeg tror ikke de vil like å stå i disse pottene stort lenger.

Gul cherrytomat: Og så var det den gule varianten. Her har det jo skjedd ting siden sist. Jeg fortalte dere jo at jeg hadde litt problemer med å få disse til å spire og vokse, men etter å ha lagd dette “drivhuset” i vinduskarmen så har dem virkelig fått fart på seg. Det ser ut som disse kommer til å bli store og fine, akkurat som den røde varianten. Og det er jo helt supre nyheter. Disse har dessverre ikke fått noe mer jord. Grunnen til det var at de var alt for små og trengte ikke mer jord. Jeg kunne sikkert tatt dem opp, fylt på mer jord og satt dem ned igjen, men jeg viste jo ikke at de ville skyte i været sånn som de nå har gjort. Så da er det bare å krysse fingrene og håpe at de snart kan få litt jord. Da blir det nok også nye potter på disse, som med de røde.

Miniagurk: Her skjer det veldig mye for tiden og de plantene i kjøkkenvinduet er blitt så utrolig store. De har fått mange knopper og blomster. Dette er veldig spennende. Har de begynt å få miniagurker til neste fredag? Det er bare å krysse fingrene og håpe på det beste. Jeg syntes det var litt moro å se hvor stor forskjell det var på miniagurk og vanlig agurkblomster. For dere som ikke har sett agurkblomster så er de ganske store, men disse var veldig søte, små. Passer jo miniagurkene da. Åh, jeg er så spent på hvordan dette går og om det vil komme masse agurker på disse plantene. Nå som det har kommet masse knopper og blomster så er jeg jo så klart enda mer spent. Hva tror dere?

Pæretomat: WOW! Disse hadde virkelig ikke trengt å stå inni “drivhuset” i vinduet. De er jo blitt så utrolig høye og jeg kan jo ikke sette dem ut ennå engang. Så jeg har egentlig lurt litt på hvordan dette går om de skal fortsette å vokse så mye. Blir jeg nødt til å sette dem ut om dagen og ta dem inn om natten hver eneste dag fordi jeg ikke har plass i vinduskarmen eller kommer det til å gå bra frem til de faktisk skal flyttes ut? Jeg er så usikker etter å ha sett hvor mye de har vokst. Det er akkurat dette jeg har snakket om. Når jeg hadde en slik plante for noen år tilbake så ble den så stor at den vokste ut av minidrivhuset jeg hadde over 2 pallekarmer. Til slutt måtte jeg skaffe meg et drivhus og den var massiv. Faktisk var den så stor at den skallet i taket på drivhuset og tok opp hvertfall 1 meter i bredden. Og det var etter at jeg hadde knytt den sammen. Dette er virkelig et monster når det kommer til planter fordi den blir så stor. Så dette blir veldig spennende å se hvordan blir i løpet av sommeren.

Mandarin: Det er ganske imponerende at den faktisk har holdt ut i den lille potten så lenge. Ikke bare har den holdt ut, men den vokser jo mer og mer for hver uke som går. Den er så liten og søt. Jeg er derfor veldig spent på hvordan den vil like seg fremover og hvor lenge jeg klarer å holde den i live. Vil den overleve varmen og enda viktigere, kulden til vinteren igjen. Dette er et veldig spennende og morsomt prosjekt, men som jeg har sagt tidligere så holder jeg et øye med den sånn at den ikke sprer sykdommer. Ser jeg noe tegn til sykdom så går den rett i søpla. Utenom det er jeg veldig glad for at jeg har fått til å så mandarinplante. Eksotiske planter er veldig interessant å stelle og se vokse, særlig her i Norge.   

Salat: Ja, helt til slutt har vi kaoset med salatblader. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av dette, men vi får bare vente og se om det blir bedre. Akkurat ser det jo ikke ut, men det kan jo endre seg. Det er jo alt for tidlig å si enda, hva som egentlig vil skje med disse fremover. Uansett hva som skjer så skal de hvertfall få stå frem til de er ferdige.

Og det var alt for denne gang, men det er jo mye spennende som skjer her. Med både sukkererter og agurkplanter i full blomst så er det mye å holde styr på. Jeg må jo passe på sånn at de får nok vann, lys og varme fremover, men heller ikke for mye. Det skal nok gå bra. Jeg må bare være litt forsiktig.

Følg bloggen på facebook HER.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg