Planteoppdatering

Jeg vet jeg sa at det ikke vil komme noe oppdatering på avokado og chiliplanten, men på kun 1 uke så har det faktisk skjedd ting som jeg har lyst til å vise dere. Også er det jo også på tide å vise alle de andre plantene her. Så det blir en del å vise dere i dag. Derfor tenker jeg at vi bare kan sette i gang sånn at innlegget ikke blir alt for langt.

 

Miniagurk: Ja, som dere ser så har det blitt noen endringer her siden forrige fredag. Nå har dem ikke 3, men 4 blader. Det er nok ikke lenge før den får armer og begynner å klatre. Alle trådene er hvertfall klare så dette blir spennende. Jeg gleder meg til å se at dem tar sitt første tak i snorene og begynner på veien til toppen. Det blir veldig spennende å se hvor høye de blir og hvor mye plass de tar opp i vinduet. Jeg gleder meg også veldig til dem får sine første blomster og de blir til de første miniagurkene. Siden den vokser såpass fort så kan jo det skje ganske tidlig i sommer. Da håper jeg hvertfall det blir mange agurker sånn at jeg kan ha med på en av mine turer i skogen. For disse tror jeg er veldig gode snacksagurker.

Sukkererter: De er veldig tynne, men de begynner å bli veldig høye nå. Jeg skulle bare ønske at dem skjønte hvordan man klatrer oppover fordi jeg har vært nødt til å løfte dem opp etter at dem har falt over flere ganger. Det er jo ikke helt bra for de tynne stilkene så jeg håper at dem etterhvert skjønner at man faktisk kan holde fast i pinnen. Vi får vel bare vente i spenning og se om dem er så smarte eller om jeg må finne på en annen løsning. Akkurat nå var lysningen min å feste en klype til dem, men jeg er veldig redd for at dem vil ta skade av det. Så jeg holder et øye med dem. Foreløpig går det faktisk greit, men sånt kan jo fort snu. Nå ser det hvertfall ut som dem har det fint i vinduene. Det eneste jeg skulle ønske er at dem blir litt tykkere i stilken, men jeg har hatt sukkererter før og de var sånn de også.

Paprika: Som dere kan se på første bildet så begynner den minste planten å komme seg. Ned har begynt å lage flere greiner så vi har nok en ganske fin paprikaplante i løpet av våren, tenker jeg. Den store paprikaplanten jobber med den fine paprikaen som jeg virkelig gleder meg til å smake. Nå begynner den å bli ganske stor, men det er jo en god stund igjen enda. Disse plantene skal få røde paprikaer og den er fortsatt helt grønn så den har fortsatt en del igjen før vi kan spise den, men det er jo gøy å følge med og se hvor stor den blir. Og forhåpentligvis vil planten vokse seg større i løpet av våren sånn at det blir plass til enda flere paprikaer senere. For det er jeg veldig spent på, om det vil komme flere paprikaer og om denne planten vil bli større i løpet av våren og sommeren. Vi får vel bare vente og se.

Gul cherrytomat: Disse begynner å komme seg nå. De er litt tregere enn røde tomatplanter, men de begynner å bli større. Så da er det nok ikke lenge før de strekker seg i været. Nå har dem jo fått litt mer blader så de ser mer ut som tomatplanter. Utenom det er det ikke så mye å si om disse.

Rød cherrytomat: Her er det litt mer som skjer, men det er jo fortsatt ganske tidlig. De har allikevel fått noen veldig fine blader så man virkelig ser at det er tomatplanter. Jeg tror disse kommer til å se ganske fine ut i løpet av et par uker. Med fine mener jeg at de kommer til å se ut som små tomatplanter. Nå er de jo mer små spirer enn planter, men man kan hvertfall se at de skal bli store tomatplanter med tiden. Det ser ut som disse trives veldig godt i vinduet. Jeg har heller ikke sett at de har problemer med å stå sammen i en potte, men jeg tror allikevel at jeg kommer til å splitte dem når de blir litt større og jeg har fått kjøpt mer jord. For nå har jeg faktisk brukt opp en hel sekk med jord. Det tok jo bare 1 år. Jeg må kjøpe mer for det er flere som etterhvert trenger mer jord i pottene sine også, men det må vente en liten stund.

Pæretomater: Disse strekker seg også i været. Man kan så vidt se at bladene begynner å bli mer som tomatplantene skal se ut, men de er jo fortsatt ganske små enda. Jeg må si at jeg er veldig spent på å se hvordan denne planten kommer til å bli når sommeren er her. Vil den bli like stor som den jeg hadde for noen år tilbake? Det blir veldig spennende å se. Og dette er en av de plantene som skal få mye mer jord i løpet av våren og sommeren. Den må bare vokse seg litt større først,men det ser ut som det går fremover. Den har jo noen flere blader og de står stødig. Det er jo gode nyheter. Så da er det bare å vente og se hva som skjer videre.

Salat: Ja, jeg har også fått sådd noen salatfrø som allerede har begynt å spire. Jeg syns dem ser litt rare ut, men forhåpentligvis vil de bli bedre med tiden. Denne typen salat har jeg faktisk ikke sådd enda, før nå. Så dette blir veldig spennende å se hvordan resultatet av disse blir. Jeg har 2 til, men jeg tenkte ikke det var noe vits å ta bilde av alle sammen fordi dem ser helt like ut. Nå er det bare å vente og se hvordan dette blir.

Mandarin: Dette er jo et veldig spennende prosjekt. Nå har den jo faktisk begynt å bli stor (til å være så ung). Ikke gamle planten dette her, men den har virkelig vokst. Slike prosjekter som dette er ganske spennende. Selvom det ikke er en plante som kommer til å få  noe frukt på år og dag, om den i det hele tatt får det så er det fortsatt spennende å se hvor stor planten kan bli og hvordan den kommer til å se ut med tiden. Dette tror jeg er en plante jeg kommer til å ha mye glede av i lang tid fremover.

Chili: Ja, som jeg sa så har det allerede skjedd ting her. Den har begynt å spire helt nederst på stammen. Dette blir jo veldig spennende å se hva som skjer med dette. Blir det blader eller kommer det nye grener? Jeg er veldig spent og gleder meg skikkelig til å se hvordan chiliplanten blir i løpet av våren og sommeren. Det var veldig gøy å få øye på når jeg sjekket alle plantene i går. For som dere ser så har jeg klipt ned chiliplanten, slik jeg snakket om at jeg skulle gjøre. Når jeg gjorde det så var det ikke noe annet enn den lille stammen. Så da blir det veldig gøy å følge med på denne og se hva som skjer videre. Jeg var sikker på at den kom til å stå lenge uten at det ville skje noe, men der tok jeg altså feil.

Avokado: Her skjer det også veldig mye. Bare på denne ene uken har avokadoplanten fått 3 små spirer. Jeg lurer på om disse 3 spirene kommer til å bli greiner. Det hadde gjort meg veldig glad hvertfall. For det er jo det jeg har ventet på en stund nå. Har jeg endelig klart det? Vi får vente og se neste fredag hvordan dette blir. Det er jo andre gangen jeg har klipt den ned. Forrige gang vokste det kun en stilk, men nå ser det jo ut som det kommer flere. Jeg er så spent på hva som kommer til å skje.

Sånn går det altså med plantene mine. Selvom det er fult opp med snø ute så har plantene mine det utrolig fint i vinduene. De venter på våren og det samme gjør jeg, men i mellomtiden ser det ut som de koser seg veldig. Nå har det jo vært en del soldager i det siste så det er jo ikke rart dem trives, men forhåpentligvis holder dem ut frem til våren kommer for fult. Jeg viste jo at dette ikke var siste gangen vi fikk snø så det her var jeg jo forberedt på. Nå håper jeg bare plantene er like forberedt. Godt at jeg har det varmt i stua.

Følg bloggen på facebook HER

4 kommentarer
      1. Jeg ser ikke helt poenget med å skifte jord. Jeg bruker det jeg har og plantene mine har alltid hatt det bra så jeg gidder ikke bytte jord eller gi dem gjødsel eller noe annet. Vokser og får gode grønnsaker gjør dem uansett. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg